Tekst- en contentmarketingbureau

Bepaal de juiste doelgroep in 2 effectieve stappen

Je doelgroep in 2 effectieve stappen

26 januari 2017

Voor wie ga jij aan het werk?

Ik ga een boekje opendoen. Een kijkje in de keuken geven van mijn trainingen. Ik geef je module 2 van mijn training Beginnen met Bloggen, waaraan je zowel online als offline kunt deelnemen: wie is je doelgroep? Ik geef je in 2 effectieve stappen de weg naar de juiste doelgroep. De stappen gaan anders en verder dan de meeste andere manieren. En ondertussen is het relatief simpel.

Wat je mist in dit artikel ten opzichte van de trainingen is de interactie met mij en andere deelnemers om de juiste doelgroep te bepalen voor jouw producten en/of diensten.

De juiste definitie van je doelgroep

Er wordt veel geschreven over het bepalen van je doelgroep. Mensen hebben het over wie jij wilt of kunt helpen, voor wie heb jij de oplossing en het bepalen van je niche, ook in je doelgroep. Ik merk aan mijn klanten en deelnemers aan mijn trainingen dat zij er al eerder mee bezig zijn geweest, maar het moeilijk vinden hun doelgroep te bepalen op basis van die informatie.

Maar je doelgroep bepalen is eigenlijk relatief simpel. Dat zit hem in de definitie van je doelgroep. En die zit in 2 stappen, die behoren tot de opdracht van module 2 uit de training Beginnen met Bloggen:

  1. welke mensen helpt jouw bedrijf het allerbeste?
  2. vervolgens ga je een stap verder: je bepaalt wie van jouw huidige allerbeste klanten tot die groep behoort, die jij het allerbeste helpen kunt. Je beschrijft bovendien waarom dat zo is.

Je verlegt je focus automatisch van ‘meer klanten’ naar ‘de beste klanten.’

Heb jij duidelijk wie tot die groep behoren, die jij het beste helpen kunt en wie je beste klanten zijn en waarom… dan is dát jouw doelgroep!

In een gastblog had ik het laatst al over de keuze tussen het trekken van ‘meer klanten’ of ‘de beste klanten.’  

Waarom kiezen voor de beste in plaats van de meeste klanten?

Misschien ken je deze uitdrukking: Joden die elkaar niet mogen, wensen elkaar veel personeel.

Dat geldt ook voor klanten. Zet jij je pijlen op ‘veel klanten,’ dan trek je klanten aan van allerlei pluimage: klanten die gebruikmaken van je gratis dienst en je nog eens bellen of mailen voor nog meer gratis advies, die na een kleine aankoop weg blijven, die moeilijk doen om elke cent en daar drukker mee zijn dan met wat je voor hen doet, die je voortdurend bellen met vragen en overleg, die je buiten kantooruren rustig storen, die jij achter de broek aan moet zitten, die nooit op tijd betalen of moeilijk doen als de factuur komt, die nooit tevreden zijn, die het wel zijn maar met wie je nooit meer contact mee krijgt, die van alles beloven maar niets doen en die gewoon heerlijk zijn om mee te werken, gewoon je prijs betalen, samenwerken willen, terugkomen, je aanbevelen en normaal doen.

Met wie ben jij met drukst? Waarschijnlijk met degenen die je tijd en energie aftappen en je er slecht voor belonen. Wil jij dat?

Die groep mensen die jouw bedrijf het beste helpt én behoren tot jouw beste klanten:

  • hebben hét probleem waarmee jij helpen kunt
  • accepteren je tarief 
  • denken mee
  • trekken je niet steeds in twijfel, maar houden je scherp
  • werken mee en werken samen
  • behoren tot de bedrijven/groep waarmee je affiniteit hebt
  • hebben de juiste grootte (bedrijf) of leeftijd (consument) of zitten in de juiste fase voor jouw oplossing
  • sluiten aan op je missie en/of visie/aanpak
  • zijn je ambassadeurs 
  • geven je werk dat in verhouding is met je prijs: ze zijn kritisch, maar houden je nauwelijks van het werk en plegen overleg in plaats van dat ze bij elke hick up dreigen hun opdracht of order in te trekken
  • nemen meer af en/of komen terug
  • zijn gewoon fijne mensen.

Maak een profiel van je doelgroep

Wat hebben deze allerbeste klanten gemeen?
Kijk daarbij naar het type bedrijf of klant. In welke fase zitten ze? Hoe groot/oud of in welke branche of functie? Samenstelling, inkomen of omzet? En wie is beslissingsbevoegd?
Voorbeeld 1: is je aanbod voor schoolgaande kinderen van 12 – 14 jaar met een specifiek leerprobleem, dan is je doelgroep waarschijnlijk hun ouders. Of de directie van middelbare scholen.
Voorbeeld 2: is je training bestemd voor medewerkers van de inkoopafdeling, dan is degene die over de budgetten gaat waarschijnlijk iemand anders. De vraag is dus: wie spreek je aan: de medewerker of hun leidinggevende? Of de afdeling HRM? Of de directie?

Kijk vervolgens naar het probleem waar zij tegenaan lopen en, nog belangrijker, waarom dit een probleem voor hen is!

Verleg de focus in je aanbod

Focus je op die groep mensen en dat probleem. Alleen dat. Geen lijsten met problemen die mensen kunnen hebben, nee, alleen dat ene probleem.

Bepaal vervolgens:

  • wat die klant nodig heeft. Wat zijn de problemen van jouw doelgroep?
  • waarmee en hoe kun jij hem of haar helpen?

Op deze manier trek je de doelgroep die je meer oplevert in minder tijd en met minder energie.

 


Andere relevante blogonderwerpen, die jou een stap verder helpen met de bloei & groei van je bedrijf:

Het waarom en hoe van onderscheidingsvermogen
LinkedIn, hét platform voor B2B 
Effectief bloggen in slechts 1 uur per week 
Zo word je de autoriteit in jouw vak 
Wat als 1 product of dienst slecht verkoopt? 

Is deze blog waardevol voor je, maar kun je wel wat meer hulp gebruiken in je marketing? Dit helpt.

De online training Beginnen met Bloggen en incompany training Contentmarketing leert je je blog zo op te zetten, dat hij onderdeel wordt van je bedrijfsresultaten. Wil jij de andere stappen om dit te bereiken ook leren, geef je dan op.


Jouw reactie op Bepaal de juiste doelgroep in 2 effectieve stappen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


css.php
SLUIT
CLOSE