Writer's block, zo kom je eraf

Zo kom je van je writer’s block af

‘Ik weet wel hoe ik het moet vertellen, maar als ik het wil opschrijven komt er niets op mijn scherm.’
‘Ik doe soms dagen over een blog. Hoe krijg ik mijn verhaal sneller op papier?’
‘Ik heb eigenlijk geen zin in schrijven. Zie er als een berg tegenop en schuif het dus maar voor me uit.’
‘Jij bent tekstschrijver, Es, jij schudt het zo uit je mouw. Daar heb je vast trucjes voor.’

Het schrijven van verkopende tekst, voor welk marketingmiddel dan ook, is soms best een klus. Zelfs ik schud niet elke tekst zo uit mijn mouw. Tekstschrijven, ook zakelijk, blijft een creatief proces. Ik heb bovendien een dosis informatie nodig. En inlevingsvermogen. En kennis van de taal (ik schrijf in het Nederlands en het Engels) en de schrijftechnieken die is toepas en  formuleringen en woorden die ik bewust gebruik.

Tekst schrijven is een mix van techniek en creativiteit. En dus inspiratie. Soms heb ik een stuk tekst binnen 10 minuten staan, soms trek ik uren aan woorden die maar niet willen komen.

Herken je dit?

Dan heb je writer’s block. Ongeïnspireerd, niet wetend waar je moet starten, eigenlijk geen zin of je twijfelt eeuwig over je boodschap.

Zo los je writer’s block op

Begin met schrijven

Wacht niet tot je inspiratie krijgt. Of tot je het hele verhaal in je hoofd klaar hebt. Begin gewoon met schrijven.

En dat doe je zo…

Bereid je goed voor

Uit het niets gaan schrijven werkt slechts soms. Of je nu een blog opstelt of een wervende producttekst schrijft, het begint bij een goede basis: weet waarover je het hebben gaat, wat jij vertellen wilt, maar nog meer:

  • voor wie je het schrijft
  • wat die aan jouw boodschap heeft.

Bereid je dus goed voor. Bepaal je doelgroep, wat zijn probleem en behoefte of wens is en schrijf naar de oplossing toe.

Doe onderzoek:

  • wat doen je concurrenten?
  • waar zit je doelgroep?
  • waar zit je doelgroep op te wachten? En waarop niet?
  • heb je data verzameld? Of heeft iemand dat voor je gedaan, zoals het CBS of NIBUD?

Verzamel al deze gegevens en maak een plan. Je voorbereiden en een rake tekst schrijven zijn slechts 2 van de 3 stappen naar een groot bereik en meer klandizie. Stap 3 is je plan om jouw boodschap daadwerkelijk onder de neuzen te wrijven bij jouw doelgroep.

Je merkt bovendien dat je minder snel last hebt van writer’s block. Je heb namelijk meer dan genoeg informatie om mee aan de slag te gaan.

Zet je gedachten op papier

Ondanks die goede voorbereiding kunnen je gedachten nog alle kanten uitgaan. Ze gaan bovendien sneller dan je schrijft of typt. Schrijf dus eerst al die kriskrasgedachten eens op. Ook al wordt het een grote brij aan woorden en zinnen die geen verband hebben met elkaar, het begin is er.

Wat ook helpt is om je gedachten in te spreken. Als secretaresse werkte ik vroeger veel met een dictafoon, maar tegenwoordig zijn er prachtige apps die je gesproken notities opnemen. Een mooie volzin is sneller ingesproken dan opgeschreven, is mijn ervaring. Verzamel al je krabbels en ingesproken teksten en ga aan de slag.

Al schrijvende vind je vaak een rode draad in het verhaal en krijg je een idee over welke kant je op wilt en voor wie je dit schrijft.
Wat ook helpt is schrijven vanuit een verhaal uit de praktijk. Start met een praktijkvoorbeeld en diep dat verder uit. Dat mag een hypothetisch voorbeeld zijn.

Schrijf je een blog en eindig je ergens anders dan je begon? Dan zat er een los eindje in je voorbereiding, iets dat nog niet helemaal klopte of aansloot. Dat is niet erg. Als de blog goed is, laat het dan zo. Zelfs mij overkomt dit weleens.

Schrijf alles op wat je weet over het onderwerp

Is je onderwerp veelomvattend, start dan met het noteren van steekwoorden. Je voelt vaak direct welk steekwoord je het meeste aanspreekt, uitgaande van wat je je doelgroep vertellen wilt.

Noteer alles wat je weet. Maak dat eerst helemaal af en begin dan met sorteren, verplaatsen, bij elkaar zetten, schrappen en herschrijven. Wordt je tekst erg lang, probeer dan via een opsomming, alinea’s en tussenkoppen de tekst lekker leesbaar te maken. Een lange tekst hoef je namelijk niet altijd in te korten. Kijk echter wel goed naar de kern van je verhaal en wijk daar niet van af.

Heb je de neiging steeds zijpaden in te slaan? Ook dat is writer’s block. Vorm dan je titel om in een vraag en geef antwoord op die vraag. Stel deelvragen in de vorm van de 5 W’s en de H: wat/welke, wie, waar, waarom, wanneer en hoe? Deze deelvragen zorgen voor een afgerond verhaal. Of het nu gaat om een blog of een reclameboodschap.

Lees om inspiratie op te doen

Heb je een invalshoek nodig, een onderwerp, een mooie opzet, een…? Haal dan ideeën uit andermans tekst. Struin het internet af. Jatten is verboden, maar inspiratie opdoen kan nooit kwaad.
Van lezen wordt je woordenschat bovendien groter. Noteer mooie zinnen en goede ideeën. Bewaar inspirerende blogs en lees ze eens terug.

Schrijftip: ik houd een lijstje met synoniemen bij voor woorden die ik steeds herhaal. En een lijstje met mooie woorden en formuleringen.

Schrijven in plaats van typen

Nu zit ik meestal achter mijn laptop te tikken, maar soms pak ik pen en papier. Ik krijg een andere tekst als ik ouderwets de dingen oppen. Vaak zijn ze beter. Laatst las ik hoe dat komt: door de handbeweging en de oog-handcoördinatie spreek je een ander deel van de hersenen aan. Hoe het precies zit, weet ik niet meer, maar het klopt. Mijn beste teksten vloeien vaak uit mijn pen.

Onder druk wordt alles vloeibaar

De meeste mensen presteren het beste als er tijdsdruk op staat. Ik raad je af om alles tot het laatste moment uit te stellen, maar komt de tekst echt niet uit je handen, kauw er dan een tijdje op, spar erover met anderen en begin als je de deadline voelt. Je zult zien dat het dan ineens wel lukt.

Houd een benen-op-tafelsessie met je collega’s of medewerkers. Tijdens mijn klassikale trainingen merk ik hoe inspirerend onderling brainstormen is. Writer’s block is zo weggevaagd bij mijn deelnemers.

Neem afstand

Soms helpt het om afstand te nemen.

Ga iets anders doen. Bij mij helpt wandelen. Ik orden mijn gedachten en maak mijn hoofd leeg, waardoor er ruimte komt voor nieuwe dingen.

Wat ook helpt is actief bezig zijn. Afleiding zorgt vaak voor inspiratie. Je hebt opeens een inval!

Zorg dat je altijd en overal pen en papier bij je hebt. Of je smartphone. Inspiratie gaat snel verloren, weet ik uit ervaring. Schrijf je idee, zin of thema direct op.

Writer’s block kan een vicieuze cirkel zijn, zeker wanneer je jezelf druk op legt. Je tijd tekort komt. Of wanneer je voortdurend uit je tekst wordt gehaald doordat je gestoord wordt. Of afgeleid.

 


Andere relevante blogonderwerpen:

Waarom zelfs je uitstekend geschreven tekst niets oplevert
Zo word je de autoriteit in je vak via je blog
Wat zijn de ideale tijd voor je blog, nieuwsbrief en socialmediaposts?
Waarom al je kennis weggeven werkt
Effectief bloggen in slechts 1 uur per week

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: