Schrijftips actieve werkwoorden

Werktwoorden: actieve werkwoorden

Zo zet je lezers in beweging

Typefout? Nee, hoor. Ik ga je vertellen welke werkwoorden in jouw tekst je lezers tot actie aanzetten. Tenslotte wil je dat een lezer klant wordt. Hem via je tekst dat extra duwtje geven heet ‘actief schrijven.’ Een manier is via werktwoorden, werkwoorden die aan het werk zetten.

Er zijn verschillende typen werkwoorden. Actieve werkwoorden geven beweging aan en dat zet weer aan tot bewegen. Gebruik ze dus zoveel mogelijk. Ik laat je zien hoe.

Voorbeeld: ‘Onze contactgegevens vind je bovenstaand.’
Dit triggert je bezoeker nauwelijks om contact met je op te nemen.
‘Neem (nu) contact met ons op via bovenstaand telefoonnummer.’
Je zegt je bezoeker contact met je op te nemen. Je zet hem in beweging en vergroot daarmee de kans dat hij inderdaad contact met je zoekt.

Nog een voorbeeld: ‘Vragen zijn welkom/bij vragen kunt u ons bellen.’
‘Zijn welkom’ en ‘kunnen’ geven je bezoeker een keuze en daarmee een ontsnappingsmogelijkheid. ‘Het mag, maar het hoeft niet. Het maakt ons niet uit wat je doet.’ Met werkwoorden als ‘kunnen’ en ‘mogen’ geef je de lezer de mogelijkheid om er nog even over na te denken.
‘Bij vragen belt u ons op telefoonnummer’ is actief.

Leidt de tekst jou of leid jij de tekst?

‘De lijdende vorm zal je vaak ook niet erg helpen. Deze vorm wordt echter door velen gebruikt. Het zou echter goed kunnen zijn dat je je ervan bewust wordt dat de tekst onnodig langdradig wordt gemaakt door deze vorm. De zin kan ook een stuk minder ingewikkeld worden geschreven…’
namelijk…
‘De lijdende vorm is ook weinig behulpzaam. Velen gebruiken deze vorm echter. Je merkt vast dat deze vorm langdradige teksten geeft. En dat het een stuk eenvoudiger kan.’

De lijdende vorm geeft veelal geen beweging en neigt naar saaie tekst. Werkwoorden als ‘worden,’ ‘zijn,’ ‘zullen’ en ‘hebben’ creëren vaak afstand. Jij wilt je lezer echter zo dichtbij mogelijk halen om zijn vertrouwen te krijgen. Vertrouwen is immers een van de grootste voorwaarden voor het doen van een aankoop.
Deze werkwoorden gebruik je wanneer ze op zichzelf staan en geen hulpje zijn voor een ander werkwoord, zoals in de voltooide tijd: ‘zijn geweest’ ‘kunnen worden gemaakt’ ‘zullen gebeurd zijn.’ De term ‘voltooide tijd’ zegt al genoeg: het is geweest, voltooid. Er zit geen beweging (meer) in.

Je hoeft de lijdende vorm echter niet ten koste van alles te vermijden. Er zijn momenten waarop hij je juist helpt, bij voorbeeld bij het beschrijven van een gebeurtenis of situatie.
Kijk je tekst eens na en zie wat er gebeurt wanneer je de lijdende vorm omzet in actieve tekst.

Laatste voorbeeld voor inspiratie: ‘Bij interesse kunt u gebruikmaken van het contactformulier om u op te geven voor onze workshopVia de mail wordt u op de hoogte gebracht van de precieze inhoud van de workshop.’
Afgezien van het feit dat de zin een stuk korter kan, mist hij de actie om je aan te melden voor de workshop.
‘Aanmelden voor onze workshop is eenvoudig: vul het contactformulier in. U ontvangt direct na inschrijving informatie over het programma via e-mail.’

Om jezelf in actie te houden zeg je ook dat je ‘iets doet’ in plaats van dat je iets ‘kunt gaan doen’ of ‘mag doen.’
Zet je tekst dus in de actiestand!


Andere interessante blogonderwerpen:

Klantgericht schrijven helpt je doelgroep over de streep
Zo voorkom je imagoschade door je marketingacitiveiten
De marketingmix: de P van Product (of dienst) en hoe je hem inzet
Elke doeltreffende tekst vereist dit…

Bouw je eigen actiemachine

Nog meer van deze inspirerende tekstadviezen nodig?
De handleidingen over succesvol online tekst schrijven en het creëren van een eenvoudige, krachtige marketingmachine helpen. Of neem deel aan een van de trainingen.

Besteed je het liever uit aan de prof? We zijn slechts een telefoontje of e-mail verwijderd van het halen van je bedrijfsdoelen.

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Reacties (2)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: