Wat is een blog en wat niet?

Valt jouw blog door de mand?

Wat is een blog en wat niet?

Ik zie het overal: informatie die wordt gebracht als blog, maar elders thuis horen. Maar in een tijd dat mensen haast hebben, ongeduldig zijn en overladen worden met informatie is het een must om vooral geen irritatiefactor te zijn. Mensen haken niet alleen af, maar knappen af op irrelevante content.
Wat is een blog en wat vooral niet, vraag jij je nu misschien af. In dit artikel vertel ik je wat niet thuishoort in je blog. En wat hem bijzonder oninteressant maakt.

Verkapte manieren van zelfpromotie

3 Tips en vervolgens je aanbod

Dit gebeurt veel in nieuwsbrieven, maar ook in bedrijfsblogs: de content geeft 3 halve tips, een kijkje achter het systeem en als je meer wilt weten… dan is hier het superaantrekkelijke aanbod.

Je mixt informatie en promotie, maar creëert een slechte landingspage én een slechte blog. Wees duidelijk over wat je lezers krijgen. Hen blij maken met een dode mus heeft een hoog afbreukgehalte.

Geef alles of doe niets! Content creëren om je aanbod te promoten geeft je een slecht imago.

Mag je je aanbod dan helemaal niet promoten in je blog? Jawel, hoor. Voor mijn part wijd je er een hele alinea aan. Vat het in een mooie call to action, maar wees voorzichtig met de verhouding tussen ‘informeren’ en ‘promoten.’ Een verkapt verkoopverhaaltje is geen blog.

Bedrijfsnieuwtjes

Je verhuisbericht, deelname aan een event, nominatie voor een award en andere veranderingen in je bedrijf, die jouw doelgroep niet verder helpen, horen onder de kop Nieuws.

Informatie in je blog heeft 1 doel: je doelgroep verder helpen. De blog gaat dus over het delen van je kennis en kunde. Verhalen over het bedrijf en interne nieuwtjes zijn enkel ter ondersteuning van die informatie, niet andersom.

Te gemakkelijk gecreëerde content

Praktisch 100% geleende content

Een blog, waarin je bijna 100% leunt op andermans content blijft een blog, maar je valt door de mand bij je lezers als je hem niet giet in je eigen vorm en je de bedrijfsvisie op zijn of haar boodschap achterwege laat. Tenzij je bij voorbeeld een opiniestuk van iemand anders opneemt in je artikel, daar jouw visie over laat schijnen en vraagt wat je lezers vinden. Verwijs echter wel naar de oorspronkelijke bron.

Het is dus uitstekend wanneer je de visie en mening van een influencer aanhaalt of zelfs doorverwijst naar zijn of haar content, maar bouw er je eigen content omheen.

Gekopieerde content

Is het onderwerp niet van jou, maar sta je er wel achter, geef het dan een eigen jas. Vertel in je eigen bewoordingen en taal en giet er je eigen visie overheen in plaats van dat je de tekst kopieert, hier en daar een zin verandert en synoniemen bedenkt.

Je maakt de eigenaar van het oorspronkelijke stuk niet blij. En Google evenmin. Beide kunnen maatregelen nemen.

Halve informatie

Dit kom ik te vaak tegen: mensen zijn zo bang te veel weg te geven, dan ze halve informatie geven. Een halve blog is een irrelevante blog. Geef veel en maak je lezers hongerig naar meer.

Zet ze aan het werk met jouw waardevolle informatie. Veelal komen ze erachter, dat het zo gemakkelijk nog niet is. Willen ze echt verder komen, dan kloppen ze eerder bij jou aan dan bij een collega. Bij jou kwam namelijk de content vandaan. Jij weet hoe het moet, beseffen zij.

Geef dus geen speldenprikje die nauwelijks voelbaar is, maar creëer noodzaak om er echt mee aan de slag te gaan.

Kom jij nog andere content tegen, die valt in deze categorie? Wil jij je mening kwijt over wat een blog is? Vertel het onderstaand.

 


Andere interessante blogonderwerpen, waarmee jij je bedrijf verder helpt:

Wat veel mensen vergeten in de SEO op de website
Een superhandig spiekbriefje én bonustip voor elke verkopende tekst
Effectief bloggen in slechts 1 uur per week
Inspiratie voor spraakmakende content

Contentmarketing kan als een grote kluwe voor je zijn. Heb ik je in de knoop gelegd met dit artikel en vraag jij je af wat een blog is en hoe je deze goed op- en inzet? Dat is niet de bedoeling. Laat je kluwe ontwarren.

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg me op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: