Wat is een blog en een nieuwsbrief en wat is het verschil?

Wat is een blog, wat is een nieuwsbrief en wat maakt het verschil?

‘Ik wil zoveel mogelijk mensen bereiken’

‘Wij hebben een nieuwsbrief nodig. Kun jij die verzorgen?’ vroeg de directeur van een HR-adviesbureau aan mij.
‘Wat willen jullie bereiken met de nieuwsbrief?’
‘We willen zoveel mogelijk mensen bereiken.’
‘Zoveel mogelijk mensen. Weet je wie dat zijn?’
‘We hebben verschillende groepen. Werkgevers van middelgrote bedrijven en hun werknemers.’
‘Dat zijn twee grote groepen. Sturen jullie momenteel al een mailing naar hen?’
‘Af en toe.’
‘En wat hebben die mailings als doel?’
‘Verkopen.’
‘Jullie sturen dus promotieacties?’
‘Ja.’
‘Houden jullie de verkoop uit deze acties bij?’
‘Weet ik niet. De bedoeling is om op het netvlies van onze klanten en prospects te blijven.’
‘Dat idee is prima! Weet je dat jullie ook in het vizier blijven door andere zaken te delen?’
‘Ja, dat las ik en ik vond dat ik eens moest kijken naar wat ik dan nog meer kan doen. Ik heb het in de groep gegooid hier en wij kwamen op een nieuwsbrief.’
‘Dat is een mogelijkheid. Hebben jullie een bedrijfsblog?’
‘Dat zal de nieuwsbrief zijn.’
‘Met een blog en een nieuwsbrief slag je twee vliegen in een klap.’

‘Wat is een blog dan precies? En wat is het verschil met de nieuwsbrief ?’

‘De afkorting van blog is weblog. Een blog is een verzameling online artikelen, bij voorkeur op je website. Een voorbeeld van een blog vind je in het hoofdmenu van een company website. Kijk maar eens naar de kop ‘blog’ bij andere bedrijven. Een nieuwsbrief verstuur je naar mensen, die hem per post of over de mail ontvangen.’
‘En waarom slaan we twee vliegen in een klap?’
‘Omdat je mensen, die niet in jullie netwerk zitten, bereikt via je blog op de website, terwijl je potentiële klanten direct bereikt via je nieuwsbrief. Je kunt je blog integreren in je nieuwsbrief, samen met een actie en andere informatie uit je bedrijf of branche.’
‘Dus het verschil zit hem met name in het bereik…’
‘Ja, en ook wat in de content. Je blog verspreidt zich als een olievlek. En op je nieuwsbrief zijn mensen ingeschreven die al geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf en jullie adviezen en aanvullende producten. Dat zijn stuk voor stuk potentiële klanten.’
‘Klinkt interessant. Een ding: ik ben hondsdruk. Ik moet echt op jou kunnen bouwen om mij en de rest van de organisatie te ontzorgen.’
‘Er gaat altijd wat tijd van jullie kant in zitten en je begrijpt dat die investering vooral in het begin zit. Dat wordt echter steeds minder. Ik wil namelijk voorkomen dat het mijn stem is die de lezers terugzien als ik je blog schrijven ga. Als ghostwriter moet ik jullie stem laten horen. Dat vergt samenwerking.’
Hij moest dat eerst zien. Dat begreep ik best, dus we zijn eerst een proefperiode aangegaan, voordat hij definitief met mij in zee ging.
Ik heb hem natuurlijk gevraagd hoe hij bij Van Vondel txt terecht gekomen was.
‘LinkedIn via je blog over de nieuwsbrief.’

 


Andere interessante blogonderwerpen:

Een nieuwsbrief die scoort, dat doe je zo
6 ingrediënten voor doeltreffende content
‘Social media, waarover moeten we het hebben dan?’
Haalt jouw marketing je imago onderuit?
Onmisbaar in je marketing: Persoonlijkheid

‘Een nieuwsbrief, moet dan nou?’

Die keuze is aan jou. Je hoeft enkel antwoord te geven op de volgende vraag: ‘Wil jij direct contact met potentiële klanten? Hen vragen kunnen stellen, zodat je weet wat er speelt? Willen weten waar zij precies tegenaan lopen? Hen direct informeren, inspireren en triggeren? Is jouw antwoord ‘ja,’ spar dan eens over de beste manier om je nieuwsbrief in te zetten.

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: