Verkopende tekst in 4 vragen; Een basis schrijftechniek van de copywriter

Verkopende tekst in 4 vragen

Een eenvoudige schrijftechniek voor meer verkoop

Je wilt scoren met je tekst. Doel treffen, raak schieten of hoe je dat ook noemt. Jij wilt, dat wanneer mensen lezen over jouw aanbod, zij stoppen met zoeken en een aankoop doen bij jou. Kan tekst daarvoor zorgen?
Ja.
Verkopende tekst staat niet op zichzelf, maar is essentieel als je mensen wilt beïnvloeden. Dat klinkt manipulatief, maar beïnvloeding is mogelijk zonder je groot te maken, loze beloftes te doen, schreeuwerig of opdringerig te worden. Je hebt slechts een paar ingredienten nodig. Waar het op neer komt heb je verkopende tekst met het beantwoorden van slecht 4 vragen al staan als een huis.

Verkopende schrijfingrediënten

Verkopende tekst bestaat uit een samenstelling van ingrediënten, schrijftechnieken, en het ligt aan het type boodschap en het marketingmiddel welke je gebruikt. Je begrijpt dat je bij een training andere informatie geeft dan bij een product. Het ene ingrediënt gebruik je echter standaard, terwijl je een andere af en toe toevoegt voor extra smaak.

Zo horen AIDAklantgericht schrijven en een goede call to action bij de standaard verkopende tekst, maar voeg je de 5 W’s en de H toe bij de promotie van bij voorbeeld een evenement, conferentie, vakbeurs of training.

Ik heb nog ingrediënt voor je. Ik gebruik deze in al mijn copywriting. Het is praktisch altijd toepasbaar wanneer het gaat om het aan de man brengen van je aanbod.

Het principe is eenvoudig: je presenteert je aanbod via het beantwoorden van 4 vragen. Dit geef je het skelet van een klanten wervende tekst.

Jouw verkopende tekst in 4 vragen

1. Met welk probleem kunnen klanten bij je aankloppen of welk plezier voeg jij toe?

Er zijn 2 typen producten/diensten: het type dat een probleem oplost en het type dat het leven, werk of de bedrijfsvoering van je klant veraangenaamt. En zelfs als je het laatste doet, los je ook een probleem op. De survivaltrips van een vakantiesite lossen bij voorbeeld problemen op die stressgerelateerd zijn, zoals drukte op het werk, geen kwaliteitstijd hebben met elkaar en gebrek aan ruimte om eens goed los te komen van je situatie. Of simpelweg sleur en verveling.

Beschrijf het probleem. Ga daarbij in de schoenen van je potentiële klant staan en beschrijf het probleem vanuit zijn positie. Stel vragen of neem een stelling, zoals:
‘Heb jij last van…?’
‘Loop jij voortdurend tegen … aan?’
‘Je bent druk en mist daardoor de tijd om…’

Of begin met een voorbeeld: ‘Bedrijf X had dit en dat probleem…’

Vervolgens beschrijf je de gevolgen van dat probleem. Beschrijf de situatie waarin hij (of zij) zit. Even terug naar de vakantiesite:
‘Vakantie opnemen is fijn, maar ga je niet heerlijk even weg, dan blijf je in de dagelijkse sleur en…’
en vervolgens…
‘Het is hoog tijd voor ontspanning en avontuur, iets te doen en te delen met elkaar.’

Creëer noodzaak, laat de lezer de pijn voelen.
En dan volgt de belofte: het kan ook anders.

2. Welke oplossing bied je?

Beschrijf je oplossing. Beschrijf wat deze is, maar probeer het ‘hoe’ zoveel mogelijk buiten beschouwing te laten. Het proces is vaak minder interessant namelijk.

Ben je therapeut of coach, stel de lezer dan op zijn gemak door te vertellen waarom hij zich geen zorgen hoeft te maken of geef tips voor een goede voorbereiding, waarmee je zijn gevoel een gevaarlijke duik in het diepe te nemen wegneemt.

Steek verder in op je belofte door bezwaren en vooroordelen uit de weg te nemen:
‘Survivallen is voor alternatievelingen, zoals veganisten en natuurfreaks. Wij begrijpen dat je dat denkt en het zal je verbazen dat 76% van de mensen die op survivalvakantie gaan op kantoor werken of ondernemen. Meer dan 50% gaan met hun partner het avontuur aan. Lees hun verhalen erop na en beslis voor jezelf of het echt niets voor jou is…’

3. Wat is het resultaat van jouw oplossing?

Beschrijf het resultaat en het gevolg daarvan. Een opsomming met voordelen helpt de lezer een eind op weg om een beslissing te maken. Storytelling brengt het resultaat nog dichterbij. Denk daarbij aan voorbeelden uit je eigen praktijk. Dat kunnen verhalen over klanten zijn (zonder namen te noemen) of van jezelf.

Steek je de voordelen of resultaten bovendien altijd positief in.

Hoe groter de herkenbaarheid is voor je lezer, des te groter is de kans dat hij contact met je opneemt. Of direct een aankoop doet.

4. Waarom zouden mensen bij jou aankloppen?

Vertel waarom mensen niet verder hoeven zoeken en bij jou zouden blijven.

  • Waar haal jij je deskundigheid vandaan? Meer dan 20 jaren ervaring is onvoldoende. De afgelopen decennia is daarvoor te veel veranderd in de meeste beroepsgroepen. Vertel eerder dat jij bij bent in je vak, welke keurmerken je hebt (en je elk jaar opnieuw moet halen)
  • En kom met concrete bewijzen, het liefst van behaalde resultaten bij klanten
  • Plaats quotes uit je referenties in je tekst, voorzien van de naam van de persoon en eventueel de bedrijfsnaam. Zonder naam verliest de quote zijn overtuigingskracht, omdat hij van iedereen kan zijn
  • Ben je ervaringsdeskundige, vertel dan waar jij doorheen ging om te komen waar jij nu bent.

De techniek voor verkopende tekst in 4 vragen vergt enige oefening, maar is effectief. Waarom zouden professionele tekstschrijvers en copywriters hem anders toepassen?

 


Interessante andere blogonderwerpen:

Marketing is meer dan reclame maken
Waarom en wanneer 1000 woorden meer zeggen dan 1 plaatje
Er zit omzet in jouw tekst
10 Copywritingfouten die je zaak de das omdoen

 

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: