5 toptips voor een hoge ranking van je blog

5 Toptips voor een hoge ranking van je blog

Google kijkt naar meer dan SEO om te bepalen hoe hij je blog rankt. Het goed integreren van de juiste zoekterm alleen is dus onvoldoende. Ik geef je mijn 5 toptips voor een hoge ranking in Google. 

1. Authenticiteit en uniciteit

Google kijkt naar de inhoud van je blog. Jij wilt namelijk niet aansluiten in de rij content, die steeds hetzelfde vertelt. Google wil zijn databank vooral vullen met verschillende informatie, als een bibliotheek die ook geen rij boeken heeft staan met hetzelfde verhaal, maar met een ander kaft.

Jouw bedrijf is ook als geen ander. Jullie visie is net even anders, het aanbod verschilt of jullie aanpak is anders. Dat wil je laten zien! Je blog is daar een uitstekende plek voor.

Doe het anders en zorg voor een superrelevant onderwerp en wees serieus over de inhoud. Daar worden je lezers én Google blij van. Breng verdiepingslagen aan en maak je content zo uniek. Daarvoor hoef je niet eens slimmer te zijn, maar slimmer te doen. Unieke content = betere content.

2. Autoriteit

Je laat graag zien hoe waardevol je blog is. Een zichtbaar goed gelezen blog trekt meer mensen als een terras waar al veel mensen zitten naast een leeg terras.

Zorg dat de meeste zichtbare interactie plaatsvindt bij je blog zelf.

Des te meer beweging er is van en naar je blog, des te meer Google je daarvoor beloont. Hij schuift zijn populairste content naar voren.

Reacties verzamelen

Zichtbare interactie creëer je onder andere door reacties uit te lokken. Dat begint bij je blog zelf door je reactieformulier onderaan elke blogpost, maar ook op je socialmediakanalen.

Een reactie lok je gemakkelijk uit door er simpelweg naar te vragen:
‘Wat is jouw mening?’
‘Heb jij een aanvullende tip?’
‘Hoe doe jij dit?’

Een reactie lok je ook uit door jouw visie over het onderwerp te geven of stelling te nemen.

Tip: reageer alsjeblief op elke reactie die je krijgt. Ga de interactie aan met je lezers en je netwerk, al is het enkel met een ‘dank je wel.’ Blijf netjes en professioneel, ook als iemand anders dat niet is.

Delen

Hoe meer je blog wordt gedeeld, des te hoger Google hem zet op de lijst ‘relevante content.’ En dat beloont hij door een hogere plek in zijn ranking.

Ook delen uitlokken is in principe eenvoudig. Voorwaarde blijft dat je content waardevol is.
Vraag je klanten, nieuwsbriefabonnees, netwerk en andere relaties om de blog te delen. Twitter is er helemaal gemakkelijk in: vraag gewoon om een retweet: ‘Je RT = dank je wel!’

Ook hier geldt: zichtbaar populaire content begint bij de blogpost zelf. Plaats een teller bij je social media buttons.

3. Maak je zoekterm actief

Mensen zoeken informatie. Zij stellen Google soms eerder een vraag dan dat ze een term van een of twee woorden invullen.
Kijk maar naar je eigen zoekgedrag. Wanneer jij bij voorbeeld zoekt naar informatie over hoe je een plug-in op je website installeert, zoek je misschien eerst naar ‘plug-in.’ Je maakt je zoekopdracht echter al snel specifieker, want dat ene woord geeft allerlei info die jij niet zoekt. Dus tik jij ‘hoe installeer ik een plug-in op WordPress’ in voor relevante hits.

Zorg dus voor een zoekterm die specifiek is, zoals ‘plug-in WordPress installeren.’

En maak je koptekst, je hoofdtitel, actief: ‘Hoe installeer ik een plug-in op WordPress?’ of ‘Zo plaats je…’ of ‘4 Stappen…’
Integreer je zoekterm in je koptekst, je SEO-titel en je meta omschrijving. Deze zorgen niet zozeer voor een hogere ranking, maar wel voor een betere vindbaarheid.

4. Google en afbeeldingen

Vergeet je afbeeldingen niet mee te nemen in je SEO. Vul de alt-tekst achter je afbeelding in op de website. Zo scoort hij mee in de zoekmachineoptimalisatie.

Zorg dat ze snel laden. Een page die langzaam laadt geeft slechte resultaten bij zowel Google als je bezoekers. Mensen zijn ongeduldig en klikken weg als ze langer dan 3 seconden moeten wachten: 40% klikt weg als het langer duurt. Uit onderzoek blijkt, dat 1 seconde vertraging in de laadtijd je 7% conversies en 11 % minder paginaweergaven oplevert.

Afbeeldingen die 1 Mb of groter zijn, vertragen je website. Er zijn speciale programma’s om ze ‘kleiner’ (lees ‘minder opslagruimte’) te maken, zoals Picasa.

5. De lengte van je blog

Waarom is onduidelijk, maar Google kijkt beter naar je tekst wanneer hij 300 woorden of langer is. Dit is echter geen wet van Meden en Perzen. Unieke, korte content wordt goed opgepikt door Google. Je kunt er echter nauwelijks voldoende relevante informatie in kwijt. Ik adviseer deelnemers aan mijn blogtrainingen de blog minstens 400 woorden lang te maken om in elk geval relevante content te creëren.

Een blog van minstens 2.000 woorden is trend en ik kom blogposts tegen van meer dan 15.000 woorden. Ik begrijp het als dat jou nog een brug te ver is, maar een superwaardevolle, extra lange blog die veel beweging genereert, geeft Google al snel voorrang.

Je vraagt je wellicht af hoe zo’n lange blog gelezen wordt. Ik kan je vertellen hoe: mensen lezen de eerste alinea’s, want deze geven weer wat er komen gaat en delen vast wat speldenprikken uit, die hen aanzetten vooral verder te lezen.
Vervolgens scannen zij de tussenkoppen en lezen ze de eerste en laatste alinea van elk hoofdstuk. Wekt de tekst de nieuwsgierig, dan lezen ze hem helemaal.

Dit zijn mijn 5 toptips voor een hoge ranking van je blog.

Ik help ondernemers graag verder, maar vind jij dat ik toch iets overgeslagen ben in dit artikel en heb jij een aanvullende tip? Zet die dan hieronder door. Dank je wel!

 


Andere relevante blogonderwerpen, die jouw business vooruit helpen:

Zo zet je je blog multifunctioneel in voor (nóg) betere prestaties
De techniek achter je website en hoe die je vindbaarheid beïnvloedt
‘Ik is klein en zij zijn groot… en dat is heerlijk, hoor!’
Je geeft te weinig kennis weg! Waarom investeren in content werkt
Laat jij je netwerk op LinkedIn ongemoeid? Wat zonde!

Voelt een blog meer als een blok-aan-het-been? Hebben je mensen genoeg tijd, dan leren zij bij ons de fijne kneepjes van een doel treffende blog.

Word je liever ontlast, dan is uitbesteden een uitstekende optie.

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: