tekstschrijver schudt de teksten zo uit zijn mouw

‘Als professioneel tekstschrijver schud jij de teksten zo uit je mouw’

Vorige week werd ik getriggerd door 2 berichten:

  1. Een post op LinkedIn van een collega-copywriter, die de meest irritante reacties van klanten op een rij had gezet. Ik herkende niet alles waar zij tegenaan liep en haar reacties erop vond ik ook wat straf hier en daar. Maar ze had een punt
  2. Een bericht op Instagram van een kennis, die de hele zondag had gezeten aan haar blog. Ze vroeg zich af of het echt zo lang moest duren.

Aangezien ikzelf regelmatig de opmerking krijg, dat ik de teksten zo uit mijn mouw schud en toch binnen 1 uur een salestekst of blog voor elkaar heb, voelde ik mij aangesproken. Ik besloot, dat het tijd wordt dat ik je een kijkje geef in mijn keuken.
En ik kan je nu al vertellen: ben jij zo een dag bezig met jouw salestekst of blog, dan zal dit je opluchten!

‘Jij schud de teksten zo uit je mouw!’

Zoveel werk als ik verricht voor een knetter van een salestekst past niet in mijn mouw.
Ja, ik heb mijn manieren om in de flow van het schrijven te komen. En te blijven. Ik diep uit mijn kennis aan schrijf- en marketingtechnieken en weet precies waar ik naartoe schrijven wil.
En toch is de weg naar een voltooide, prikkelende en aanlokkelijke tekst niet zo kort als jij wellicht denkt.

Mijn beste teksten schrijf ik onder het genot van meerdere koppen koffie, afgewisseld door glazen water, aan mijn eigen tuintafel onder mijn kretablauwe parasol en met Deep House zachtjes spelend op de achtergrond.

Mijn flow als ik een salestekst opstel

Wanneer ik een salestekst schrijf, bij voorbeeld voor mijn VIP-programma Copy 10 x Beter, heb ik de kennis paraat. Schrijf ik de tekst voor een klant, dan neem ik eerst een interview af en verzamel ik eventuele andere informatie: doel van de tekst, doelgroep, inhoud, onderscheidend vermogen, quotes, resultaat en call to action.

Vervolgens moet ik eerst goed filteren wat ik wel in mijn boodschap giet en wat niet. Hoofdzaken en bijzaken scheiden en dan een goede indeling maken. Sommige mensen willen alleen de globale lijn, andere details.
Ik noteer alles in mijn notitieboek.
Dit duurt maximaal 1 uur, de tijd van het interview niet meegerekend.

Dan doe ik SEO-onderzoek. Met een beetje geluk vind ik een goede hoofdterm, een paar synoniemen en wat aanvullende subzoektermen binnen een halfuur, maar het is niet zelden dat het bijna 1 uur in beslag neemt. Deze leg ik voor aan de klant, inclusief mijn advies. Samen bepalen we welke zoektermen het worden.

De conceptversie

Dan stel ik de concepttekst op. Ik typ alles over uit mijn notitieblok, maak er volzinnen van en knoop de verschillende alinea’s en paragrafen aan elkaar. Ik probeer vast wat zoektermen te integreren, maar kijk er nog niet tot in details naar.
De conceptversie staat in zo’n 2 uren.

Dan leg ik mijn tekst even weg. Is het mijn eigen salestekst, dan kom ik in de uren erna vaak op mooiere zinnen, goede ideeën en bedenk ik wat ik vergeten ben in de concepttekst.
Is de tekst bij voorbeeld voor jouw website, dan stuur ik je de conceptversie toe en verwerk ik de wijzigingen, eventueel in overleg, door in de definitieve versie.

De definitieve versie

In de definitieve versie schrap en verplaats ik, deel ik mijn tekst in zodat hij van begin tot eind een goed lopend en compleet verhaal wordt en schrijf ik mijn kopteksten. Ik integreer stimulerende woorden en zoektermen op de juiste plekken en plaats quotes tussendoor. Ik eindig met mijn verhaal, want waarom zou je dít aanbod afnemen? En ik slijp de resultaten van dit aanbod en de call to action fijn.

Ondertussen heb ik allang nagedacht over het juiste beeldmateriaal, de hoofdtitel en de eerste alinea, maar daar stoei ik nog weleens mee tot het allerlaatste moment.
Ik stel mijn SEO-titel en meta omschrijving op en kijk de hele tekst na op fouten en gekke dingen. En nogmaals om te zien of er geen losse eindjes zijn en het verhaal compleet is en lekker leesbaar/scanbaar is.
Ik ben zo 2 tot 3 uren verder. Is de tekst voor jou, reken ook dan op zo’n 2 uren werk.

Een salestekst kost mij een ruim een halve dag werk in totaal. De allereerste tekst voor een nieuwe klant is altijd de moeilijkste. De homepage en Over Ons zijn de taaiste. En de leukste.

Sommige teksten kosten meer tijd, omdat ik koppelingen moet maken met andere systemen en vast het een en ander klaarzetten moet, zoals in het VIP-programma Copy 10 x Beter.

Mijn flow wanneer ik een blog schrijf

Mijn beste blog schrijf ik wanneer ik noodzaak voel. Hoe hoger de nood, des te beter ik in de flow zit. Ik heb dan slechts een valkuil: mijn gevoel om het broodnodige te melden moet niet resulteren in een chaotisch relaas. Ik heb nogal eens wat overhoop te gooien wanneer mijn conceptblog af is…

Wanneer het gaat om mijn eigen blog, is veel kennis paraat. Soms doe ik wat aanvullend onderzoek. De trends en bevindingen houd ik bij door veel te lezen, maar die tijd reken ik niet mee.

Draait het om jouw blog, dan neem ik eerst een interview af van 15 – 45 minuten. Soms duik ik verder in de materie, zoals de wetgeving. Ook bepalen we de invalshoek samen.

Vervolgens doe ik eerst SEO-onderzoek. Is het jouw blog, dan leg ik de zoektermen aan je voor om te bepalen welke het worden.
SEO-onderzoek duurt ongeveer een halfuur, af en toe langer.

De conceptversie

Ik stel jouw blog op in concept en probeer de zoektermen al te integreren om de kans te verkleinen, dat de tekst door deze zoektermen te veel wijzigt en de boodschap verloren gaat.
Invalshoek, boodschap en dus de juiste opbouw en indeling zijn cruciaal. De inhoud moet staan in een huis en dat betekent dat ik kijk naar relevantie, of het een compleet en afgerond verhaal is én goed te volgen.
Mijn eigen blog schrijf ik in concept slordiger. Daar hoef ik nog niet zo te denken aan leesbaarheid.
De conceptversie kost 2 tot 3 uren. Een monsterblog in concept ruim een halve dag, omdat ik meer eindjes goed aan elkaar moet knopen.

Is de blog voor mijzelf, dan laat ik hem 1 of 2 dagen pruttelen, in mijn achterhoofd op zoek naar een nog betere invalshoek, een knetterende eerste alinea, een prikkelend slot en aanvullingen waar jij wat aan hebt.
Is de blog voor jou, dan stuur ik hem toe, eventueel met wat vragen of suggesties om over na te denken.

De definitieve versie

De definitieve versie gaat grotendeels zoals bij het definitief maken van een salestekst. Essentieel is dat de inhoud relevant is, concreet en compleet. En van begin tot eind goed te volgen, maar je toch goed kunt scannen op specifieke informatie.

Ook integreer ik de afbeeldingen (of geef ik jou advies over het type afbeelding) en zoektermen, stel ik de SEO-titel en meta omschrijving vast op en schrijf ik de laatste alinea uit.

Ik lees de blog nog een paar keren door, elke keer met een ander doel: fouten en niet-lopende zinnen, een lopend verhaal zonder losse eindjes, concreet en met kop en staart.

Mijn eigen blog plan ik in, inclusief afbeelding(en) en SEO op het juiste tijdstip.

Voor jou of voor mijzelf, ik ben in totaal 2 tot 4 uren bezig. Met een monsterblog langer.

In totaal ben ik een halve tot hele dag bezig met 1 blog, met als extra aantekening dat ze zelden minder dan 1000 woorden bevatten.

‘Heb jij weleens last van writer’s block?’

Ja, en waarschijnlijk even vaak als jij, alleen ken ik de wegen terug naar de flow waarschijnlijk beter.

Als ik moe ben, veel moet schakelen door zaken die tussendoor komen of ik simpelweg vastloop in mijn idee, gaat het schrijven niet bepaald vanzelf.
Ik kan niet altijd een collega-ondernemer bellen om even te sparren, dus ik babbel nog weleens hardop tegen mijzelf.
Of ik ga lopen of fietsen. Of ik doe even helemaal niets.
Komen de woorden niet vanzelf, dan ga ik lezen. Ik pak echter zelden een boek of blog over het onderwerp waarover ik schrijf. Ik ben alleen op zoek naar mijn woorden.

Wil het écht niet? Dan ga ik toch schrijven. Uiteindelijk komt er altijd een tekst. En uiteindelijk is het altijd de tekst met de boodschap die ik en/of mijn klant voor ogen had(-den). Soms kostte het me echter 2 keer zoveel tijd.
Het zij zo.

Ik ben benieuwd naar hoe jij nu aankijkt tegen de tijd die jij investeert in je salestekst en/of blog.

 

Tags: ,


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: