storytelling - verhalen vertellen

Storytelling gaat de dienst uitmaken in je marketing

Vertel verhalen!

Het verhaal van de blinde vlek

Het is leuk te merken hoe blij klanten zijn met de teksten die ik opstel, maar ik merkte dat het resultaat erg wisselend was. Ik bleef schaven, denkend dat het aan mijn schrijfvaardigheden lag. 

Ik was ontevreden over die wisselende resultaten, want mijn missie is ondernemers helpen met de groei en bloei van hun bedrijf. Stuk voor stuk. Het liet mij dus niet los en ik ben erin gedoken.
Toen een van mijn klanten haar blogabonnement niet verlengde vroeg ik door. Ze had al een halfjaar geen van de opgestelde blogposts geplaatst, terwijl ik niet beter wist dan dat ze klanten trok met haar blog. Dat was ook zo in het begin, maar hij was in het slop geraakt. Halverwege raakte ze de focus kwijt. Ze had haar abonnement uitgezongen, vertelde ze me letterlijk, en zou ze nu langzaamaan gaan plaatsen.
Ik schrok, maar mijn ogen gingen ook open. 

Mijn onderzoek: waarom had ik geen vat op het resultaat?

Mijn nieuwsgierigheid was gewekt. Het afgelopen halfjaar heb ik mijn eigen onderzoek gedaan. Ik verzorgde (en verzorg nog steeds) marketingscans op aanvraag, organiseerde interviews en vroeg mijn klanten wat ze vervolgens deden met hun tekst. En ik ontdekte een connectie tussen hun antwoorden en het resultaat.

Daarmee had ik mijn eigen blinde vlek gevonden. En de oplossing voor die wisselende resultaten. Die bleek doodsimpel en het veranderde mijn dienstverlening: tekst zonder plan = enkel een stuk tekst. Het is als een reclamefolder die je in je winkel neerlegt: zijn de mensen in de winkel, dan zien ze hem… misschien. En pakken ze hem… misschien. En gaan ze op de aanbieding af… misschien.

En daar lag een taak voor mij, want mensen weten vaak niet hoe verder wanneer ik een tekst opstel. Elke tekst die ik schrijf, giet ik nu in een plannetje. Een blog krijgt een blogplan. Bij elke website die vernieuwd wordt, ga ik nu eerst om tafel om de indeling te bepalen, het aanbod vanuit verschillende kanalen in te zetten en de website wereldkundig te maken als hij klaar is. En iedere acquisitiebrief heeft nu een goede opvolging.
De meeste plannetjes zijn klein, maar de resultaten van mijn huidige teksten stijgen nu tot mijn grote opluchting. 

Komt dit verhaal bij jou aan? Mooi, want dat is precies de bedoeling!

Nu gaat het mij niet zozeer om de inhoud van dit verhaal, maar het effect ervan. Ik leg je uit hoe dat zit. En waarom de rol van storytelling steeds groter wordt.

Storytelling wordt belangrijker dan je reclameboodschap

Wanneer jij tegen een probleem aanloopt en een oplossing zoekt, zijn er 2 dingen die jou over de streep trekken: 1) andermans ervaringen met het bedrijf en hun oplossing en 2) herkenbaarheid. Jij weet graag of degene jouw type probleem al eens eerder heeft opgelost en hoe goed. En wanneer diegene bovendien vertelt over een klant die met eenzelfde probleem bij hem (of haar) kwam… en hij loste het op, dan ben jij sneller geneigd aan te kloppen.

Waarom? Omdat het jou vertrouwen geeft.

Het Internet staat bol van reclameboodschappen. Ze geven je nauwelijks nog onderscheidingsvermogen en authenticiteit. Toch zijn mensen op zoek naar deze zaken: ze willen steeds meer weten over de gezichten en verhalen achter het product of de dienst. Ze willen je wat leren kennen, voordat ze over die drempel stappen. En storytelling doet dat.

Verhalen blijven bovendien beter hangen. In de tijd dat lezen en schrijven slechts was weggelegd voor een selecte groep mensen, werden levenslessen en dergelijke overgeleverd door verhalen. En zeg nou zelf: wanneer jij denkt aan vroeger, denk jij dan aan de spullen die jij had of de dingen die jij meemaakte en ondernam en de sfeer van die tijd?

Nieuwe marketingtrend

Er is een nieuwe marketingtrend aan het ontstaan, waarin storytelling een hoofdrol inneemt. Steeds meer van mijn opdrachtgevers haken al aan. Een mantelzorgmakelaar heeft de tekst van haar brochure ingericht met verhalen van klanten, zodat anderen beseffen dat zij zelf mantelzorger zijn en weten dat ook zij een vangnet aan kunnen spreken. Een financieel adviseur brengt zijn adviezen via verhalen in zijn blog. Zo helpt hij problemen bij anderen sneller op te lossen.

Verhalen vertellen, of ‘storytelling’ zoals marketeers dat noemen, verweef je gemakkelijk in je marketing.
Ik laat je een aantal vormen zien.

Vertel verhalen… maar hoe?

Door vragen te stellen of stelling te nemen

Dit schampt aan storytelling. Door de bank genomen genomen kun je in elk marketingmiddel vragen verwerken uit de praktijk, zoals ‘heb jij ook weleens, dat…?’ of ‘wens jij…?.’

Je kunt ook stelling nemen, zoals ‘zzp’ers zijn geen ondernemers!’ (waarmee ik het trouwens niet eens ben, maar ik gebruik deze stellen puur als voorbeeld).

Door jouw verhaal te vertellen

Vertel jouw verhaal. Door te vertellen over je eigen ervaringen maken mensen kennis met de persoon (of de mensen) achter het bedrijf. Je geeft je bedrijf een gezicht, een persoonlijkheid, die te maken heeft met dezelfde dagelijkse zaken als je lezer.

Vertel ervaringen uit jouw praktijk. Met welke problemen komen klanten bij jou? Vertaal deze naar een verhaal. Haak zoveel mogelijk in op de situatie bij je klant. Ga vervolgens vakinhoudelijk in op deze casus. Kom met je oplossing. Vertel, om je verhaal af te sluiten, in een zin wat het resultaat was van jouw oplossing voor de klant uit je casus. Je lezer is nieuwsgierig naar hoe het verhaal afliep.  En jij hebt een afgerond verhaal

Door voorbeelden aan te halen

Haal hypothetische voorbeelden aan in de vorm van problemen, waar potentiële klanten in het algemeen tegenaan lopen. Maak ze specifiek. Je lezer of luisteraar hoeft zich niet 100% te herkennen immers.

Gebruik voorbeelden uit de praktijk van succesvolle, vooraanstaande mensen en bedrijven. Deze kunnen enorm inspireren.

Bonustip

Mensen zijn gek op onderbouwde verhalen. Kom dus met cijfers en andere data waar je kunt.
Omdat de resultaten van mijn diensten vaak doorwerken op langere termijn, kan ik nu nog niet met goed onderbouwde cijfers komen. Die volgen nog.

In een volgend artikel vertel ik je hoe jij storytelling integreert in je marketingmiddelen.

Ik ben benieuwd naar jouw verhaal!


Andere interessante blogonderwerpen, die jou helpen met de bloei en groei van je bedrijf:

‘Hoe komen wij aan blogonderwerpen?’
Een klanten wervende website, wat heeft die nodig?
Wat is het verschil tussen marketing en contentmarketing?
Moeilijke klanten? Zo niet meer

Zit jij met het handen in het haar als het gaat over storytelling? Hulp is voorhanden zodra je ons belt of mailt.


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Gastblogger op:

Frankwatching