Schrijven als een copywriter, de basis

Schrijven als een copywriter op de eenvoudige manier

Er wordt veel geschreven over het schrijven van klanten wervende of verkopende tekst, ook wel copywriting genoemd. Zie jij door de bomen het bos nauwelijks meer, dan hier een eenvoudige manier om tot een tekst te komen, die helpt te doen wat hij moet doen. Deze blog geeft je de basis om te schrijven als een copywriter.

In het spiekbriefje voor verkopende tekst neem ik meer mee dan in deze blog. Dit artikel geeft je de eenvoudige basis. Geen ingewikkelde schrijfwijzen, maar simpel en met voorbeelden. Het klinkt alsof ik een paspop die al in haar ondergoed staat, verder uitkleed. Maar wanneer je schrijven moeilijk vindt, kom je met deze schrijfwijzen al een heel eind. Pas ze allemaal toe in je tekst.Schrijven als een copywriter in de basis

Schuif je potentiële klant naar de voorgrond

Potentiële klanten vinden informatie over het bestaan van jouw bedrijf minder interessant dan jij wellicht denkt. En schrijfsels als ‘wij zijn betrouwbaar en leveren een hoge kwaliteit aan onze klanten’, roept dat bij hen enkel antwoorden op als ‘Dat kun je mooi schrijven, maar laat maar eens zien!’ en ‘Dat stelt elke concurrent van je ook over zichzelf.’
Wat jij allemaal doet en hoe vinden zij weinig informatief.

Waar jouw potentiële klanten naar op zoek zijn, is herkenning, erkenning en een antwoord op hun probleem.
Dat doe je door hen:

  1. direct aan te spreken: ‘jij’ of ‘u’ in plaats van ‘wij.’
    ‘Wij handelen volgens de laatste wet- en regelgeving’ wordt ‘Uw zaken zijn ingericht en uitgevoerd volgens de huidige wet- en regelgeving.’
  2. te komen met ‘wat’ in plaats van ‘hoe.’
    ‘Wij sturen u een intakeformulier. Vervolgens bepalen wij samen uw traject. Deels volgt u dit traject online, deels via persoonlijke gesprekken op locatie’ wordt ‘Uw traject is altijd maatwerk op basis van uw vraag en behoefte. U krijgt een actieplan, waarmee u direct verder kunt.’

Deze schrijftechniek heet ‘klantgericht schrijven‘ en speelt in op de vraag: ‘Wat heb ik eraan?’

Converterende tekst in 3 vragen

Wil jij schrijven als een copywriter? Dan hier het geraamte van je converterende tekst. Stel je tekst op met het antwoord op 3 vragen:

  1. Welk probleem of pijnpunt los jij op?
    ‘Ik heb chronische pijn in mijn onderrug’
    of
    ‘Heb jij chronische pijn in uw onderrug?’
  2. Met welke oplossing?
    ‘Met deze pijnstiller heb je binnen een halfuur geen rugpijn meer.’
  3. Wat is het resultaat van jouw oplossing?
    ‘Je kunt weer vrij en pijnloos bewegen.’

Leg de vinger op de pijn, creëer noodzaak en dan…

Mensen willen graag erkenning en herkenning ervaren. Het vergroot het vertrouwen: jij snapt hen.
Dat bereik je door te beginnen met het benoemen van de zere plek. En de gevolgen ervan wanneer ze de situatie niet aanpakken en oplossen. En daarna…

  1. Benoem het belangrijkste pijnpunt.
    Stel, jij behandelt alle chronische pijnklachten: ‘Heb jij chronische pijn en lijkt niets te helpen?’ of nog een stap verder ‘Beperkt chronische rugpijn jou al maanden?’
  2. Creëer noodzaak.
    Stel, je behandelt chronische rugklachten bij 55-plussers: ‘Blijf je doorlopen met chronische rugpijn, dan belemmert dit je steeds meer in je dagelijks leven. Je gaat op tijd naar huis als je op bezoek bent, want alleen die ene stoel thuis zorgt dat de pijn niet verergert. Logeren bij je kinderen en/of kleinkinderen, lekker lang wandelen of klussen is onmogelijk. Je huishouden is een opgave. Zo kan het niet langer, maar ja, tot nu toe helpt niets. Je krijgt zelfs te horen dat je je erbij neerleggen moet.’
  3. Dan kom je met het verlossende woord.
    ‘Kan het ook anders? Jazeker!’
    En vervolgens kom je met je oplossing.

Waarom ben jij dé verlosser?

Als uitstekende copywriter laat je zien waarom mensen beter stoppen met zoeken en bij jouw bedrijf aankloppen.

Waarin ben jij anders of zelfs de beste?
Volgde jij een opleiding waar collega’s die missen? Of voldoe je aan hét keurmerk? Toon je keurmerk, certificaat of diploma.
Of ben jij aangesloten bij de branchevereniging?
Boek je uitstekende resultaten met andere klanten? Welke dan? En hoe komt dat?

Benoem deze dingen in je tekst. En onderbouw je resultaten met cijfers.

Klantbeleving en social proof

Schrijven als een copywriter houdt bovendien in, dat jij je klant dichtbij haalt.

  1. Integreer quotes van andere klanten, die jouw bedrijf geholpen heeft
  2. Het gevolg van de pijn omschrijven helpt. Daarover heb ik hierboven al een voorbeeld gegeven bij het punt ‘creëer noodzaak’
  3. Het gevolg van het resultaat beschrijven helpt.
    In veel gevallen kun je de gevolgen van de pijn gewoon omdraaien: ‘Met deze pijnstiller voel jij je weer vrij om te doen wat je wilt. Je kunt weer op bezoek en uit logeren zonder problemen. Je huishouden gaat niet alleen beter, maar ook sneller en je kunt weer klussen dat het een lieve lust is.’

In klantbeleving beschrijf je het gevolg van de pijn of het resultaat.
Een voorbeeld: een schoenenzaak verkoopt je geen pantoffels, maar warme voeten.

Call to action

Eindig je verkopende tekst altijd met een call to action.

De eenvoudige versie:
‘Herken jij dit? Neem dan contact met ons op.’
‘Wil jij dat ook? Bel dan nu naar…’

Laatste tip om te schrijven als een copywriter

Laat je tekst nalezen door iemand die jouw vak niet kent. Hij (of zij) beoordeelt of de tekst lekker leest en begrijpelijk is. Ook geeft hij aan, wat hij nog mist of waar je boodschap vragen oproept.

Nou loop je hierin wel het risico dat de ander je tekst bekijkt vanuit zijn perspectief, zijn waarheid. Wil je dat ondervangen, laat je tekst dan nakijken door een professionele copywriter.

Schrijven als een copywriter is in de basis redelijk gemakkelijk met deze basisregels. Wat het gemakkelijker maakt, is dat je het leuk vindt om te schrijven echter. Is tekst schrijven niet jouw ding, laat het over aan de professional.

ik wil een afspraak

Wil jij leren schrijven als een professionele copywriter? Dat kan nu! Op veler aanvraag geef ik een training copywriting, waarin je alle fijne kneepjes van het vak leert.

daarover wil ik meer weten

 


Andere interessante blogonderwerpen, die zorgen voor betere bedrijfsresultaten:

Hoe zorg je dat mensen je tekst niet scannen, maar lezen?
Wat is contentmarketing?
Zo haal je meer uit je twitteraccount
Contentmarketing, waarom is het belangrijk en hoe krijg je er tijd voor? 
Zo schrijf je een blog

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Reacties (2)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: