Tips voor een blog die viral gaat

Schep een blogbuzz

Voor een blog die een buzz veroorzaakt en je lezers aan het denken zet is meer nodig dan ‘af en toe een stuk tekst de wereld in slingeren.’ En omdat hij tijd vergt, wil je dat hij ook wat oplevert.

Een kei van een blog brengt je meer dan meer omzet en naamsbekendheid. Ik heb eerder een artikel geschreven, die alle voordelen uit de doeken doet.
Doel, invalshoek, schrijftechniek en eventueel een goede call to action maken je blog vervolgens tot een inspirerend artikel.

Hoe? Om te beginnen door de volgende dingen te integreren.

De titel van je blog

De koptekst van je blog is prikkelend: hij maakt nieuwsgierig, zet direct aan het denken, provoceert of maakt hebberig.

Lijstjes en vragen doen het sowieso goed.

Daarnaast maak je mensen nieuwsgierig door iets te laten zien wat anders is, extra, iets wat ze niet willen mislopen:

‘Dé manier om…’
‘Waarom het fout is om…’
‘Een andere kijk op…’
‘Eindelijk heeft men ontdekt, dat…’

Dé manier is echter om de titel vervolgens daadwerkelijk waar te maken.

Goed (of eigenlijk geweldig) geschreven!

Ik lees heel veel, want in de wereld van contentmarketing en tekst loop ik snel achter. Helaas komt er veel bagger voorbij. Er is een overdaad aan content en meestal lees ik wat ik al maanden weet… omdat ik hetzelfde al eens eerder las. Tegenwoordig screen ik de tekst eerst snel, voordat ik het artikel echt doorneem.
Velen ervaren hetzelfde en lezen steeds minder.

Veel marketeers roepen het en ik sluit me erbij aan: wees relevant en verplaats je in je doelgroep. Zorg dat je lezers wat van je blog opsteken. En daarvoor moet je weten wat er speelt bij je (potentiële) klanten.

De logische stap verder, die bijna niemand doet

Joe Pulizzi, een van de beste contentmarketeers ter wereld, vertelde in zijn blog dat hij een training stillegde toen hij antwoord kreeg van zijn deelnemers op zijn vraag of zij content creëren die anders is dan hun concurrenten doen.

Iedereen viste in dezelfde vijver van onderwerpen en invalshoeken, ontdekte hij. Niemand deed het anders! Hij was stom verbaasd, want daar begint je naamsbekendheid, je groeiende lezerspubliek, je onderscheidingsvermogen én het trekken van de allerbeste klanten!

Moeite met schrijven?

Weet je niet goed hoe je een aansprekende tekst opstelt? Vertel dan verhalen. Storytelling betrek je je lezers bij je boodschap. Vertel over een specifieke ervaring met een klant, partner of leverancier, over een probleem dat je regelmatig tegenkomt, over jezelf.
Haal inspiratie uit de verhalen die jij anderen vertelt: ‘Wat ik deze week toch heb meegemaakt!’ of ‘Niet te geloven, maar de vraag die ik steeds krijg is…’

Integreer klantbeleving in je tekst.
Jij biedt een oplossing voor een probleem. Dat probleem verdwijnt. Bij klantbeleving gaat het om het resultaat daarvan: wat gebeurt er als het probleem verdwijnt?

Klantbeveling gaat over het gevolg van je resultaat of voordeel: een schoenenzaak verkoopt niet zozeer pantoffels, maar warme voeten.

Ondersteun je tekst met feitjes, cijfers en/of grafieken, vermeldt hun bron en licht ze toe. Mensen zijn hier gek op.

Tip
Mijn blog zorgt voor meer dan 60% van mijn omzet, heb ik uitgerekend. Een van de redenen hiervoor is dat ik niet bang ben teveel weg te geven.

De buzz

Een buzz creëer je door anders om te gaan met je onderwerp:
– een andere invalshoek
– je mening
– humor
– een nieuw inzicht, gebaseerd op jouw ervaring, die van je klanten, onderzoek of een gebeurtenis
– een andere manier. Zo vertelde ik je een tijdje geleden wat je er gebeurt wanneer je je marketing verkeerd inzet via verhalen. Dat werkte. Lezers begrepen mijn gedachtegang en keken naar hun eigen marketing. Ik kreeg ook commentaar, maar dat mag.

Een buzz schep je niet om iedereen achter je te scharen, maar om het kussen op te schudden, iets in beweging te zetten en/of de juiste in plaats van de meeste klanten te trekken.
Het is soms best eng je nek uit te steken. Niet iedereen zal het met je eens zijn.
Dat hoeft ook niet. En bedenk: commentaar is ook aandacht.

Een blog die viral gaat, begint direct bij je blogpost. Daarover vertel ik je in een ander artikel.

Wist jij dit al…?

Wist jij al dat je in de masterclasses over contentmarketing alles leert over het creëren van die blogbuzz?
Wist jij al dat je je blog (en/of nieuwsbrief) via een voordelig abonnement kunt uitbesteden aan Van Vondel txt?

Heb jij een blog die eruit springt? Graag hoor ik van je hoe je die buzz veroorzaakt hebt.

 


Andere relevante onderwerpen die je bedrijf vooruit helpen:

Moeilijke klanten? Zo voorkom je een hoop problemen…
6 Ideeën voor content die klanten trekt
Zo eenvoudig is marketing eigenlijk….
12 Super slimme trucs om meer uit je twitteraccount te halen
Bouw een bibliotheek van content op vanuit de basis

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: