storytelling quote - jouw verhalen in je copy

Promotietekst anno 2018 verbindt en verkoopt dan pas, deel 4

Wanneer je de ingrediënten in de eerste 3 delen van deze blogserie hebt uitgewerkt, heb je een stevige basis staan voor al je teksten, online én offline. Het laatste ingrediënt giet een sausje over jouw boodschap. Deze boodschap bevat alle ingrediënten.

Het laatste is…

Ingrediënt 10.  Je verhalen

Je verhalen worden beter onthouden dan welke andere informatie dan ook. Hoe inspirerender, des te langer ze blijven hangen.

Ik merk het elke keer als ik met een klant zit. Ik kan een interview afnemen voor de teksten van de website, een contentmarketingplan maken en invullen of een jaartraject aangaan voor de hele marketing. In het begin plande ik daar een paar uren voor. Tegenwoordig zit ik zo een halve tot een hele dag met mijn opdrachtgever om tafel door de verhalen die loskomen. Die investering in tijd vind ik nooit erg, want zo leer ik de mensen kennen achter het bedrijf en achter hun aanbod. De informatie die ik nodig heb om te helpen beklijft bovendien zoveel beter!

Maar wat ik het mooiste vind aan hun verhalen, is dat hun bevlogenheid naar boven borrelt. Er komt een energie in hen vrij, die aanstekelijk werkt. Alle ingrediënten komen samen in hun verhalen.

Zo ook in de jouwe. Onderschat de impact van jouw verhalen niet. Ze wegen zwaar mee in de beslissing om contact met je op te nemen. Soms geven ze de doorslag.

De sleutel in jouw verhalen: inspireer

Jouw verhaal

Wie ben jij?
Waar komt je kennis vandaan?
Waarom begon jij voor jezelf?
Waarom doe jij wat je doet?
Waarom dit aanbod?
Waarom op deze manier?
Wat hebben klanten daaraan?

Een voorbeeld

Een afvalconsulente die in samenwerking met andere specialisten onderzoek deed naar de beste, meest gezonde manier om af te vallen tijdens de overgang. Waarom? Omdat afvallen tijdens de menopauze een crime is. Op gewicht blijven is al knap. Je stofwisseling verandert immers en daardoor moet je je eetpatroon aanpassen.
De afvalconsulente moest echter afvallen tijdens de overgang. Niet zozeer omdat ze te veel aankwam, maar om een vervette lever. Ze had zelf moeite om goede hulp te vinden bij een collega, dus ze besloot hier zelf in te duiken.
Ze sprak deskundigen op verschillende vakgebieden en startte samen met een paar mensen een onderzoek. Samen ontdekten ze hoe de stofwisseling in die periode precies werkt, wat je wel moet doen en vooral moet laten. De consulente maakte hier haar specialisatie van.

Nu heeft ze een programma, dat ze op maat afstemt op de cliënt. Haar resultaten: > 90% van haar cliënten vallen af naar een gezond gewicht, voelen zich fit en vitaal binnen 5 maanden. 80% van deze vrouwen blijft goed op gewicht bovendien.
De consulente heeft inmiddels de menopauze achter de rug, werkt fulltime in haar praktijk en besteedt haar vrije tijd op de tennisbaan, met haar man, haar kinderen en vriendinnen. En ze is regelmatig met haar 3 kleinkinderen te vinden in de speeltuin, vaak op de kabelbaan.
En haar lever? Die geeft gelukkig normale waarden aan, al blijft het een punt van aandacht.

Jouw verhalen met klanten

Wanneer je in gesprek bent met mensen, welke verhalen vertel je dan? Je hebt vast een paar verhalen, die steeds terugkomen. Verhalen, waarbij mensen aan je lippen hangen. Deze voorbeelden zijn belangrijk om je boodschap duidelijk te maken of mensen aan het denken te zetten.

Dít zijn de verhalen die je de wereld in moet slingeren. Waarom? Omdat ze mensen op bepaalde gedachten brengen. Omdat mensen zichzelf erin herkennen en ze voelen dat zij niet de enige zijn. En om de opluchting dat er een oplossing is! En zij die (eindelijk) gevonden hebben.

Vlecht deze verhalen ook in je marketinguitingen. Op de homepage, je aanbodpagina(‘s), in je blog en andere content, je advertentie of socialmediapost. En offline in je flyer, je training, presentatie, e-book of… Overal.

Tip: stel je kwetsbaar op. Laat dus ook rustig je eigen blinde vlek zien, vertel hoe je weer opstond en het de volgende keer anders deed. Met beter resultaat bovendien.

Een voorbeeld

Zo heb ik een paar jaren geleden een brochure mogen opstellen voor een mantelzorgmakelaar. De hele brochure was ingestoken op storytelling. Ze liet zien wat ze deed en waarom haar hulp broodnodig was door klanten hun verhaal te laten vertellen. Om te laten zien dat situaties verschillen, had ze de verhalen zorgvuldig bij elkaar verzameld.

Ik nam de interviews af, terwijl een videospecialist en fotograaf voor het beeldmateriaal zorgde.
Het waren soms emotionele interviews, doorspekt met moeheid en frustratie, hoop en mooie lichtpuntjes. Deze verwoordde ik zo goed mogelijk. Emotie zit namelijk slechts deels in wat er gezegd wordt, maar grotendeels in hoe het gezegd wordt. Geschreven tekst laat die toon maar moeilijk toe. Maar het lukte, zonder aan professionaliteit in te boeten.

Verhalen van klanten

Natuurlijk vlecht jij quotes uit je referenties in je verkopende teksten. Haal echter ook rustig voorbeelden aan, bij voorbeeld van een type bedrijf dat jij helpt, terwijl jij weleens hoort dat dat onmogelijk is. Of een praktijkvoorbeeld over jouw aanpak of visie en hoe die uitpakte in dit ene geval.

Vertel je over klanten, vraag dan of je hun naam mag gebruiken. Houd het anders op de vlakte, maar blijf helder.
Houd het bondig en concreet, anders verlies je de aandacht.

Voorbeelden van de grote jongens

Elke ondernemer haalt zijn of haar inspiratie uit grote voorbeelden. Jij ook. In je branche en daarbuiten.
Zo kijk ik naar grotere jongens (en meiden) die hun nek uit durven steken en het anders doen. Soms haal ik grote bedrijven aan in mijn voorbeelden als Coca Cola. Ik drink geen cola en probeer van de suiker af te blijven, maar het bedrijf en hoe deze zijn marketing insteekt, inspireren mij.

Welke grote voorbeelden volg jij? Heb jij weleens iets geleend (níet gekopieerd) om jouw boodschap kracht bij te zetten?
Maak eens een lijstje met klanten die jij graag in je portefeuille wilt hebben. Waarom staan deze op jouw lijstje? Welke verhalen over hen kun jij vlechten in jouw marketing?

Jouw quotes

tekst staat stil en zwijgtIk ken een administratiekantoor, dat in de geschiedenis van de cijfers patronen onderscheidt. Hij ziet kansen en bedreigingen voor de toekomst, gaat daarover in gesprek en geeft advies. In zijn gesprekken met mij kwam de eigenaar daar steeds op terug.
‘Laat jij dat zien op je website en je andere uitingen?’ vroeg ik. Het antwoord was ‘nee.’

Let eens op zinnetjes die jij regelmatig herhaalt. Zinnetjes die gaan over jouw vak en jouw hulp.
Dit zijn jouw quotes.
Ik heb het niet over inspirerende quotes van bekende anderen. Ik heb het over de jouwe.

Toon deze quotes overal waar ze je boodschap versterken en aanvullen.
Dat kan cursief gedrukt en gecentreerd in je tekst. Of zoals ik hier laat zien via een afbeelding.

Een quote is maximaal 2 korte zinnen lang.

De 10 ingrediënten in de mix voor een boodschap die verbindt en verkoopt

quote visitekaartje online en offlineDit zijn de 10 ingrediënten van je voorbereiding voor een promotietekst die aansluit bij wat jij vertellen moet én wat je doelgroep wil weten over je aanbod.

Hoe nu verder? vraag jij je wellicht af.

Ik kan nog tientallen artikelen schrijven over het vervolg. Ze worden uitgebreid behandeld en begeleid of door mij opgesteld in het VIP-traject Copy 10 x Beter. Het is onverstandig alles in mijn blogs uit de doeken te doen, simpelweg omdat het te veel is, zeker zonder mijn ondersteuning en feedback.
Je verdrinkt eenvoudigweg.

Wat ik wel kan doen is je een tips geven over waar je het beste start… via een quote.

Zit jij ondertussen tegen een groeiplafond aan? Wil je wel groeien, maar ben je eigenlijk nu al te druk? En wil jij de vrijheid voelen waarvoor je ging toen je startte met ondernemen? Meer ruimte hebben om te doen wat je moet of wilt doen? Het VIP-programma Copy 10 x Beter helpt je door het plafond heen te breken en geeft je meer vrijheid om te ondernemen zoals jij wilt. Ongeacht hoe die vrijheid er voor jou uitziet.

De verhalen van Erinn en Cinda, die inmiddels het programma volgen, lees je op Instagram en Facebook.

Esther maakt het verschil tussen 25.000 en 250.000 euro jaaromzet. Enkel jouw juiste klanten willen investeren in jouw hoog geprijsde aanbod. Esther kent die route op haar duimpje. Dankzij haar trek ik sneller de juiste klanten aan. Waardoor ik met plezier heel goed verdien. En ik kan doen wat ík wil.’
Cinda Raaphorst – Eigenaresse Rebelheart in Business Academy

Wil jij meer weten over dit traject? Neem dan contact met mij op. Dit traject is niet geschikt voor iedereen namelijk en ik wil dat jij je investering er herhaaldelijk uithaalt.

Es, neem contact met mij op

 

Tags: ,


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: