onderscheidend vermogen en Persoonlijkheid - personal en corporate branding

Promotietekst anno 2018 verbindt en verkoopt dan pas, deel 3

‘Ik en de mijne zijn anders dan jij en de jouwe…’

Wanneer jij de ingrediënten uit het eerste en het tweede deel van deze blogserie doorneemt en de achterliggende vragen invult, heb jij al een redelijk stevige basis staan voor jouw promotietekst anno nu. Kijk maar:

  • Je weet precies waar je heen wilt en waarom
  • Je weet bovendien of je omzetdoel haalbaar is en hoeveel je moet verkopen
  • Wie jij als beste klant bestempelt is glashelder
  • Waar je de mensen die tot deze groep behoren bereikt heb je duidelijk. Online én offline. Je weet dus welke middelen je inzet!
  • Je weet bovendien wat hun grootste behoefte of probleem is en hoe jij die tot in detail oplost
  • Jouw tarieven sluiten aan bij je doelen en doelgroep en creëren een win-winsituatie.

De volgende ingrediënten helpen je te bepalen hoe jij je boodschap brengen gaat. Ze hebben een overlapping met elkaar en goed ingezet geven ze jouw boodschap het cachet, dat nodig is om uitstekend te verkopen.

Ingrediënt 7.  Je onderscheidend tonen

‘Wij hebben geen onderscheidend vermogen.’
‘Geen idee waarin wij anders zijn dan een concurrent.’
‘Dat is zo moeilijk in deze branche!’

En toch ontdek ik altijd iets waarin het bedrijf of de persoon anders is of doet dan ieder ander. Dat kan ook niet anders: iedereen is anders. Van geen enkel bedrijf zal een tweede zijn.

Het is belangrijker dan ooit dat je laat zien waarin je anders bent dan elke andere collega. Mensen hebben keuze uit een overvloed aan aanbod. Iedereen roept en lonkt. Hoe kom je niet boven dat geroep uit, maar val jij toch op?
De selectiecriteria veranderen naarmate bedrijven hetzelfde lijken te doen. Wanneer iedereen zijn aanbod op dezelfde manier de wereld in slingert, worden de selectiecriteria nauwer. Dáárom vindt er een verschuiving plaats binnen marketing.

onderscheidend vermogen voorbeeld - tony's chocolonelyDeze verschuiving houdt onder andere in, dat mensen nu eerst een band willen voelen met jou als persoon of met het bedrijf als merk. Daarna besluiten ze om bij je te kopen of niet. Denk aan Tony’s Chocolonely en Coolblue. Kijk naar hoe zij hun onderscheidend vermogen gieten in een boodschap. En hoe zij die boodschap vervolgens de wereld in slingeren.

Je onderscheidend vermogen tonen is cruciaal! En het kan zitten in een enkel detail.

Een paar voorbeelden

Zo produceert het ene administratiekantoor enkel de juiste cijfers en verzorgt het de aangiften aan de belastingdienst, spreekt het volgende kantoor de jaarlijkse ib-aangifte met je door en kijkt het laatste achter de cijfers en de geschiedenis in je aangiften om je te adviseren over toekomstige kansen en bedreigingen.

De ene businesscoach heeft zijn ervaring opgedaan in sales. Een collega kijkt met de blik van een bedrijfskundige naar je hele bedrijf, inclusief je inzet van personeel en bedrijfsprocessen.
Twee businesscoaches steken in op creatieve marketing, maar waar de eerste een strippenkaart biedt, gaat de ander een jaartraject met je aan. Of de een heeft enkel een online programma, waar de ander online en live mixt.

Onderscheid jij je echt nergens in? Dan misschien in de manier waarop je je doelgroep bereikt. Je invalshoek van je marketing kan al het verschil maken.
Denken al je concurrenten in producten? Jij in oplossingen.
Bloggen je collega’s over goede verkoopgesprekken en een relatie opbouwen met de klant? Accountmanagers zijn veel onderweg. Maak podcasts, die zij onderweg kunnen luisteren.
Heb jij een toponderhoudstip die de lak van de auto mooi houdt en deelt niemand die? Jij wel.
Liggen jouw kernwaarden op het gebied van zinvolheid en samenwerken, steek daar dan op in al je uitingen.
Deze voorbeelden onderscheiden in je aanpak en hebben een overlapping met je Persoonlijkheid oftewel branding.

Zoek. Lees de teksten van je belangrijkste concurrenten en vind het gat waar jij in stapt. Geen onderscheidend vermogen gevonden? Neem eens contact met mij op. Ik vind hem vast.

Of kijk naar je Persoonlijkheid… Die overlapt met je onderscheidend vermogen.

Ingrediënt 8.  Je Persoonlijkheid

Ben je zzp’er, dan richt je je Persoonlijkheid als snel op jezelf als gezicht achter je bedrijf (personal branding). Zoek echter ook naar de Persoonlijkheid in je bedrijf. Als mkb’er lijkt het vanzelfsprekend dat je insteekt op de Persoonlijkheid van je onderneming (corporate branding), maar vergeet de gezichten achter je bedrijf niet. Mensen doen immers zaken met mensen.

personal branding - PersoonlijkheidWaarschuwing

Nu schuilt er een gevaar in wanneer je alleen focust op personal branding. Mensen komen in dat geval af op de persoon achter het bedrijf. Zaken uitbesteden of je bedrijf verkopen is moeilijker. Steek je als mkb-bedrijf in op personal branding en vertrekt de medewerker, dan valt dat stuk branding weg. Dat geldt ook voor jou als oprichter en/of directeur van het bedrijf.

 

Mijn advies: focus op corporate branding en laat de gezichten achter het merk zien.

Persoonlijkheid zit in voorkeuren, stijl, de inrichting van je marketing tot en met de manier waarop jij en je medewerkers gekleed gaan, klanten helpen, praten en schrijven. Persoonlijkheid zit in huisstijl, de plek en inrichting van je kantoor, je uitgedragen meningen, je beeldmateriaal, je missie en visie, je aanpak en aanbod tot en met hoe je deze verpakt. Je ziet: Persoonlijkheid oftewel personal of corporate branding heeft een overlapping met onderscheidend vermogen.

Een paar voorbeelden

Mijn oude zwart-witfoto’s zijn onderdeel van mijn corporate branding. Mensen herkennen Van Vondel txt er direct aan. Ze zijn een aanknopingspunt en binnenkomer om het ijs te breken, evenals mijn achternaam (‘Is dat je echte achternaam?’ of ‘Ben jij familie van Joost van den Vondel?’). De manier en frequentie waarop ik blog, evenals mijn onderwerpen en inhoud maken zowel mijn eigen naam als mijn bedrijfsnaam tot een merk. Dit heb ik niet gecultiveerd. Zo denk ik dat het moet. Ik doe bovendien wat bij mij past en blog zoals ik praat. Ik doe zoals ik ben.

Neem een voorbeeld aan hoe veel grotere namen hun merk neerzetten. Merken als Ikea, Hello Fresh en Starbucks. Zij hebben een glasheldere missie en visie. En een speciale aanpak daardoor. Onderzoek hoe zij die uitdragen.

Nu jij

Kijk nu naar je eigen bedrijf en naar hoe jij jouw boodschap en alles dat daarachter zit, uitdraagt. Ook hier zit branding al in een detail als je kapsel of kleding. In het feit dat je handgeschreven kaarten stuurt naar klanten en relaties of ze op gezette tijden op een andere manier in het zonnetje zet.
Zo bundelt Marieke, een startend ondernemer in mijn netwerk, haar vele (fantastische) verhalen die zij opdeed in de kinderopvang in een gratis e-book. Daarmee geeft zij de broodnodige afwisseling op alle gebruikelijke informatie, waarmee we worden overladen.

Zo bouw je aan je merk en dat reikt dus verder dan jouw naam of die van je bedrijf.

Je kunnen identificeren met een naam als merk is cruciaal. Kijk naar Coca Cola. Ik las laatst over een onderzoek (sorry, ik weet niet meer waar), waarin mensen qua smaak kozen voor Pepsi, maar toch kozen voor Coca Cola. Waarom? Omdat ze zich identificeren met wat Coca Cola uitstraalt. Dáármee willen ze gezien worden!

In de volgende blog van deze serie vertel ik je over het bepalen van je boodschap, het laatste ingrediënt, voordat je aan de slag gaat met het schrijven van je promotieteksten.

Erinn en haar VIP-programma Copy 10 x Beter

Erinn begon ruim 1 maand geleden met het VIP-programma Copy 10 x Beter. We gingen een hele dag zitten om deze ingrediënten samen in te vullen. En kwamen tot een glasheldere boodschap, die zij op dit moment vertaalt in teksten voor haar website. Over een paar weken is haar website klaar om opnieuw gelanceerd te worden. Haar aanbod is nauwelijks veranderd, maar focus in haar boodschap wel. Op dit moment trekt ze al klanten naar zich toe en dat terwijl ze pas halverwege is. Zo werkt het.

Na de website stuur ik haar de templates die haar helpen om de teksten voor alle andere in te zetten middelen te schrijven. Een flyer, LinkedIn, socialmediaposts en dergelijke. En deze gepland wereld in te slingeren.

Erinn schrijft haar teksten zelf. Ze wordt bovendien stap voor stap begeleid door mij persoonlijk. Live of via telefoon/skype of mail. Over een paar maanden heeft ze een goed geoliede marketingmachine.

In het VIP-traject Copy 10 x Beter hoef je echter niet per se je eigen teksten te schrijven. Ik kan ze ook voor je opstellen. De voorbereiding blijft hetzelfde: we gaan 1 dag zitten en als het kan loop ik 1 of 2 dagdelen mee in je bedrijf. Daarna ga ik voor je aan de slag.

Binnenkort lanceer ik dit programma officieel. De inhoud staat echter al. Je kunt dus direct starten als je wilt.

vertel mij meer

 

Tags: ,


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: