optimalisatie SEO aan de achterkant van je website

Wat veel mensen vergeten in de SEO op de website

4 Stappen naar een betere vindbaarheid op Google: optimalisatie SEO

‘Zeg, Esther, je hebt mijn tekst prachtig geschreven en de zoekterm erin opgenomen, maar mijn website wordt niet gevonden.’ Ik heb wat af gepuzzeld in het begin, zoekend naar wat er mis was. Tot ik meekeek met een van mijn klanten en geconfronteerd werd met mijn eigen blinde vlek: aan de achterkant van de website was de SEO niet geoptimaliseerd. Klanten wisten niet dat dat een voorwaarde was voor hun vindbaarheid of wisten niet hoe. Sindsdien neem ik dit mee bij de webtekst.

Ik laat zien hoe jij je SEO opmaakt aan de achterkant je website op basis van een voorbeeld: stel, je hebt een hoveniersbedrijf en schrijft een blog over het winterklaar maken van de tuin.

Optimalisatie SEO aan de achterkant van je website

De zoektermen in je tekst alleen is onvoldoende om te worden opgenomen in Googles ranking. Heb je een WordPress website, installeer dan Yoast om je te helpen je zoektermen aan de achterkant je website door te voeren.

Zelfs als je geen zoekterm hebt, dan nog is het handig om in elk geval een paar dingen in elk geval in te vullen. Ik geef je de SEO-tips om de achterkant van je website in te vullen voor een goede vindbaarheid.

  1. Je focuswoord

    Heb je zoekwoordenonderzoek gedaan, vul je zoekterm dan in bij je focus keyword. Yoast helpt je die zoekterm goed te integreren in je tekst en erachter. Zelfs als je geen onderbouwde zoekterm hebt, is het handig om in elk geval iets in te vullen, wat je boodschap min of meer samenvat.
    Google pikt je focus keyword niet op, maar de volgende zaken wel, en daar komt dat woord (of die woorden) terug.

    Voorbeeld: de blog gaat over hoe je je tuin winterklaar maakt.
    Je zoekterm en dus het focus keyword wordt na zoekwoordenonderzoek bij voorbeeld ‘tuin winterklaar maken.’ Waarschuwing: ik heb geen daadwerkelijk zoektermenonderzoek gedaan.

  2. Je URL

    Pas je URL (je slug) aan op basis van je focus keyword. Als het goed is, komt deze URL grotendeels overeen met de titel van je page, maar in elk geval met de volgende.

    Voorbeeld: www.hovenier.com/wanneer-tuin-winterklaar-maken

  3. Je page titel

    Je page titel ofterwel SEO-titel wordt getoond in Google. Deze titel bevat het focus keyword (je zoekterm), is actief geschreven en maakt nieuwsgierig.
    Yoast vult de titel automatisch in, maar klik je op ‘Snippet bewerken,’ dan zie je enkel tekens. Vul je titel dus handmatig in. Wijk daarin rustig wat af van de hoofdtitel in je tekst. De kleur in de balk eronder geeft aan wanneer de lengte optimaal is: groen = goed.

    Voorbeeld: Wanneer moet ik de tuin winterklaar maken?

  4. Je meta-omschrijving

    Je meta-omschrijving of -discription vertelt mensen die op je page stuiten in Google welke informatie ze daar vinden. Steek ook deze tekst actief in en maak hen nieuwsgierig. En natuurlijk gebruik je ook hier je zoekterm.
    Ook deze lijkt Yoast vast voor je in te vullen, maar hij is leeg wanneer je klikt op ‘Snippet bewerken.’ Ook hier laat de kleur van de balk zien wanneer je tekst zijn optimale lengte heeft: groen = goed.

    Voorbeeld: Je wilt je tuin netjes hebben in de winter en straks mooi laten groeien en bloeien. Ik vertel je stap voor stap hoe jij je tuin winterklaar maken kunt.

Even terug naar je titel en page-titel

Nu kijk je even naar de titel van je blog en de titel die Google straks laat zien: je page- of SEO-titel. Kijk goed of hij nog aantrekkelijker kan:

Blogtitel: Straks volop genieten buiten? 6 Tips om je tuin winterklaar te maken

SEO-titel: Tips tuinonderhoud van de hovenier; Je tuin winterklaar maken

Aanvullende SEO-tips

  1. Gebruik synoniemen op je zoekterm.
    Voorbeeld: wissel ‘tuin’ af met ‘voor- en achtertuin,’ ‘bloementuin’ of zelfs ‘groenblijvende tuin in de winter.’
  2. Yoast helpt je tegenwoordig bovendien met de leesbaarheid van je tekst. Dat is niet voor niets: hoe leesbaarder je tekst, des te beter mensen hem doornemen in plaats van scannen.

Zo optimaliseer jij je SEO aan de achterkant van je website. In een volgend artikel geef ik je SEO-tips over het bepalen van de juist zoekterm.

 


Andere interessante blogonderwerpen, die je helpen met de bloei en groei van jouw bedrijf:

Wil jij direct contact met je beste potentiële klanten? Het is gemakkelijker dan je denkt…
‘Hoe schrijf ik een blog?
Welke pages heb je nodig voor een converterende website?
Een blog van topkwaliteit verkoopt beter, maar… hoe bereik je dat niveau?
Hoe zorg je dat ze je tekst niet scannen, maar lezen?

Was dit artikel een oogopener, maar blijft je tekst een klus voor je? Hulp is onderweg. Alles wat jij hoeft te doen is ons een seintje geven.

 

Tags: ,


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: