online tekst tips

Online verkopen begint bij het juiste woordgebruik

5 Valkuilen in je tekst die je verkoop om zeep helpen

Verkopen zit in communicatie. In beelden, daden en woorden. Gebruik je net de verkeerde woorden, dan sla je op je duim in plaats van de plank. Zo voelt het elke keer als je merkt dat je een verkoop misloopt.

In dit artikel geef ik je 5 valkuilen met je woordgebruik in je verkopende, online tekst die jij gemakkelijk omzeilt.

Online teksttips

Jargon

Jargon en lange woorden staan de leesbaarheid in de weg. Schrijf in de taal van je klant, maar wijk niet te ver af van je eigen taal.

Mijn vak kent veel jargon, waarin ikzelf soms verdwaal. Ik lees veel en blijf bij, omdat het mijn vak is, maar ik mag er niet klakkeloos van uitgaan dat jij de termen vaak genoeg tegenkomt om te weten wat ze betekenen.

Wanneer jij mijn blog al langer leest, valt het je misschien op dat ik woorden als ‘conversie’ weinig gebruik. Het is misschien slecht voor SEO. Schrijf ik voor vakgenoten als een copywriter (= tekstschrijver van je reclameboodschap) of marketeer, dan is het geen probleem om jargon te gebruiken. Ik schrijf echter niet voor hen en jij praat in andere termen dan ‘SEA,’ ‘sales funnel’ en ‘ROI.’ Jij hebt het over je ‘online advertentie’ of ‘advertentie in Google’, je ‘product-‘ of ‘dienstenlijn’ en je ‘resultaten van je promotie.’ En ik breng de informatie graag dicht bij jou in plaats van dat ik laat zien wat ik allemaal ‘in de mouwen heb.’ Daarmee loop ik namelijk kans dat jij niet begrijpt waarover ik het heb.

Dat geldt ook voor jou en je potentiële klanten. Marketing- en managementtermen, ze klinken zwaar. En hol. Mensen hebben geen zin om steeds op te zoeken wat je bedoelt, omdat ze betekenis niet kennen. Dat geldt ook voor frases als ‘je goddelijke ik’ en ‘in je kracht staan.’ Vertel in concrete taal.

Schrijftips

  • Gebruik je jargon, leg het dan kort uit
  • Schrijf zoveel mogelijk in concrete taal en laat managementtermen of vakjargon achterwege, tenzij je doelgroep die taal gebruikt. In alle andere gevallen ga je voorbij aan je doelgroep. Deze haakt af en zoekt verder.

Woorden die hun betekenis verloren hebben

Je kent woorden, die een hype waren en uit hun context getrokken werden, nog voordat hun effect goed doordrong. Duurzaamheid en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen bij voorbeeld. Ze geven je nauwelijks nog onderscheidend vermogen, tenzij ze tot in de missie en visie en daarmee alle processen binnen je bedrijf zijn doorgevoerd. En dat overal communiceert.

‘Kwaliteit,’ ‘betrouwbaarheid’ en ‘de klant centraal’ hebben hun kracht allang verloren en behoren tot de gewone gang van zaken. Dat je goed bent, dat wordt simpelweg van je verwacht. Waar je bedrijf anders in is, daarbij hoort een ander verhaal.

Tekst met een dubbele betekenis

Woorden kunnen een dubbele betekenis hebben.

Heb jij een coachingpraktijk speciaal voor mannen en vertaal jij je dienst in ‘de maximale potentie eruit halen’ (ik kwam de zin ooit tegen. ‘Potentie’ wordt meer gebruikt dan ‘potentieel’), dan haal je waarschijnlijk meer dan alleen serieuze aanvragen op de hals.

Wees zorgvuldig en zo concreet mogelijk in je formulering. Wil jij niet wollig of zweverig overkomen, kom dan met ondubbelzinnige resultaten en voordelen. Hoe ziet ‘meer in balans’ eruit als resultaat van jouw traject? Wat is het gevolg daarvan? De een ziet iets anders voor zich dan de ander.

Maak functies in je tekst visueel

Ik zie websites met links die verborgen zijn, doordat ze slecht contrasteren in je tekst of hetzelfde uiterlijk hebben als je titels. Of er steeds anders uitzien. Ga je er met je muis overheen, dan zie je het verschil, maar ja, hoeveel mensen letten daarop?

Wil je links niet onderstreept laten zien, zorg dan voor een opvallende kleur, die anders is dan al je andere teksten: je koppen, quotes, tips en samenvattende zinnen.

Blokken tekst

Blokken tekst zien er taai en oninteressant uit. Mensen slaan die snel over, tenzij ze de alinea op een andere manier kunnen screenen.
Vet gedrukte zinnen, die de alinea samenvatten, helpen. Een blok tekst opdelen in meerdere alinea’s ook, maar… voorkom dat elke alinea steeds bestaat uit een of twee zinnen. Een versnipperd verhaal is geen verhaal meer en komt over als confetti. Ook zo’n tekst kunnen lezers niet goed screenen.

Je leest, dat je een tekst binnen een paar stappen al toegankelijk maakt voor je doelgroep. En een toegankelijk verhaal verkoopt beter.

 


Andere interessante blogonderwerpen, waarmee jij de volgende stap zet in de bloei en groei van jouw bedrijf:

6 Ingrediënten voor content die raakt
‘Storytelling, let me tell you a story’
Wat is de ideale tijd voor je socialmediapost, je blog en je nieuwsbrief?
Een blog beginnen? Maak een blogplan
Help je potentiële klanten echt verder met long form content, oftewel een monsterblog

 

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: