netwerk op LinkedIn opbouwen en laten groeien

Hoe groeit jouw netwerk op LinkedIn?

‘Wij hebben moeite om nieuwe klanten te werven.’ Hij en zijn compagnons hebben een adviesbureau. Via de website vroeg hij een gratis webscan aan. We prikten vast een tijdstip om de bevindingen telefonisch door te nemen. Ik vroeg hem bovendien naar het doel van zijn website en zijn belangrijkste probleem. Onderaan zijn laatste e-mail stond zijn echte hulpvraag: de omzet daalde, terwijl de economie aantrekt.
Nou bekijk ik de website altijd vanuit mijn 3 vakgebieden: copywriting (het schrijven van verkopende teksten), marketing en content creatie (zoals een blog en gratis weggever). En mij viel iets op. Iets dat ik veel tegenkom bij klanten: hij en zijn compagnons waren niet actief op LinkedIn. Hun netwerk was klein en hun profiel was summier ingevuld. Een van hen had geen linkedinprofiel.

Tijdens het doorspreken van mijn bevindingen legde ik de vraag aan hem voor:
‘Waarom zijn jullie niet zichtbaar aanwezig op LinkedIn?’
‘We weten eigenlijk niet zo goed wat we met LinkedIn aanmoeten.’
‘Ja, degenen die met ons willen connecten zijn allemaal collega’s.’
‘En wat doen jullie met mensen die jullie profiel bezoeken?’
Het bleef stil.
‘Eh… niets?’
‘Willen jullie een goed, groeiend netwerk op LinkedIn?’
‘Jawel. Hoe doen we dat? En waar beginnen we?’

Kijk jij weleens naar wie je linkedinprofiel bezoekt?

Dit gesprek triggerde mij en ik nam de proef op de som: in een periode van ruim 2 maanden bezocht ik regelmatig andermans profiel. Ik selecteerde degene op basis van functie of vakgebied en keek wat er gebeurde. Van de meer dan 300 profielen die ik bezocht in die tijd kreeg ik slechts 2 keer de vraag via een connectieverzoek, waarom ik zijn of haar profiel bezocht had. En de vraag was altijd gesteld vanuit zijn of haar kant: ‘Kan ik wat voor je doen?’ Beide waren ondernemer en gaven een pitch over hun expertise en aanbod.

Je mag best weten dat ik schrok van deze uitkomst.
Wat een hoop kansen laten mensen liggen!

Kijk jij weleens naar wie je linkedinprofiel bezoekt? En zo ja, wat doe je daar vervolgens mee?

Tot een jaar geleden wachtte ik ook op de actie van een ander. Maar het is mijn netwerk en ik werd niet bij van het resultaat van die afwachtende houding. Dus ik besloot mijn passiviteit om te zetten in een meer actieve houding. En dat werpt zijn vruchten af: mijn netwerk op LinkedIn groeit snel en mijn bereik sneller.

Onderneem jij B2B, dan hoort LinkedIn er echt bij!

Ik durf zelfs wel te stellen dat LinkedIn niet mag ontbreken in je marketingactiviteiten. LinkedIn is ‘thé place to be’ wanneer je B2B onderneemt. Zelfs B2C-ondernemingen weten de weg inmiddels te vinden op het zakelijke platform. En dat begrijp ik best: werknemers en ondernemers zijn immers ook consument. En veel B2C-producten en -diensten zijn zakengerelateerd. Denk aan de juiste zakelijke kleding, je gezondheid en persoonlijke ontwikkeling.

Succesvol zijn op LinkedIn begint bij een goed netwerk. Dit netwerk is een mix van mensen die jouw beste potentiële klanten zijn en degenen die jou verder kunnen helpen in je business.

Volg bovendien vakgenoten die jou inspireren. Ik zie genoeg profielen met een groot netwerk (duizenden connecties), maar als ik dichterbij kijk, bestaat deze voornamelijk uit vakgenoten. Er is niets mis met het volgen van vakgenoten, maar deze mensen worden zelden klant bij jou. Zoek degenen die een stap verder zijn dan jij. Met hen hoef je niet per se te connecten. Je kunt hen ook alleen volgen.

En zoals ik al schreef ben jij beheerder over jouw netwerk. Over wie je toelaat en dus hoe jij actief een waardevol netwerk opbouwt. En laat groeien.

Zakelijk netwerken op LinkedIn doe je zo

Een goed netwerk op LinkedIn is geld waard. Bijna 50% van mijn opdrachten komen uit mijn activiteiten op en via LinkedIn. Daarmee bedoel ik, dat klanten afkomen op mijn blog en andere berichten, meetings en events die ik bezoek via LinkedIn en een-op-eengesprekken die ik aanga met mijn netwerk. Online en offline.

Ik leer van collega’s die verder zijn dan ik. LinkedIn is van kruisbestuiving en zakelijk netwerken. Elkaar helpen en inspireren.

Zo functioneert een goed netwerk op LinkedIn.

Als het enige puur zakelijke online socialmediaplatform is LinkedIn een aanvullende bron voor jouw inkomsten.

Actief netwerken op LinkedIn

Laat jouw profielbezoeken niet ongemoeid. Deze mensen bezochten je profiel niet voor niets. Bekijk of ze een aanvulling voor jou of je netwerk zijn en nodig hen uit om te connecten. Doe dat alsjeblieft met een persoonlijk bericht.
Het is vrij eenvoudig: ‘Ik zag dat je mijn profiel bezocht en was benieuwd naar…. Je profiel lezende denk ik dat we elkaar en elkaars netwerk aanvullen.’ Vertaal dit naar je eigen toon en taalgebruik. Stuur niet iedereen hetzelfde bericht. De een behoort immers tot je doelgroep, de ander is een mooie aanvulling op je netwerk of… Een compliment op iets dat je opviel wordt altijd goed ontvangen. Het wil namelijk mede zeggen dat je zijn of haar profiel doorgenomen hebt. En dus tijd investeerde in hem (of haar).

Neemt degene je connectieverzoek aan, bedank diegene dan. Ook als hij (of zij) dat initiatief niet neemt.
Vraag hem (of haar) in het kort te vertellen wat hij precies doet en wie zijn doelgroep is.
Geef eventueel de link naar jouw gratis aanbod.
Zorg dat het tweerichtingsverkeer blijft. Alleen met je aanbod zwaaien komt bij veel mensen niet goed over.

Trek er zelf ook op uit om je netwerk aan te vullen met waardevolle contacten. Leg de connectie met je klanten en potentiële klanten. En met mensen die klant kunnen worden.

Je netwerk op LinkedIn groeit… en dan?

Zowel in marketing als contentmarketing draait het steeds meer om jezelf als ondernemer en bedrijf zichtbaar maken en het vertellen van verhalen. En het delen van relevante kennis.

Deel je verhalen, je tips, je andere content en aanbod en maak er een mix van.

Een paar tips voor een zo groot mogelijk bereik op LinkedIn:

  • infographics, meedenkers, content als tips, nieuwe ontwikkelingen en verhalen doen het goed. Video doet zijn intrede, met of zonder professionele opmaak. Het gaat om de inhoud, houd dat bij elk bericht dat je plaatst in je achterhoofd
  • deel je link naar je website, plaats die dan in de eerste reactie onder je post. LinkedIn wil niet dat je bericht mensen wegleiden van het platform en toont een bericht met link aan minder mensen dan platte tekst. Meld onderaan je bericht dat de link naar… in de eerste reactie onder je post staat
  • ik ving op dat zelfs berichten met een afbeelding een lager bereik hebben dan berichten met alleen tekst. Dit test ik niet, omdat mensen mij herkennen aan mijn oude afbeeldingen. Test dit voor jezelf
  • vertel verhalen uit je eigen praktijk. Zorg dat mensen er iets van opsteken. Berichten als ‘vandaag een mooie sessie gehad bij … met … en …’ worden momenteel nog veel geliket. Dat is leuk, maar het helpt je nauwelijks aan nieuwe business. De vraag is ook hoe lang deze trend nog doorgaat. Deze berichtgeving is namelijk redelijk inhoudloos en LinkedIn is en blijft toch graag het platform waar mensen zakelijk connecten en delen. Kom daarom liever met een (verstopte) tip in je verhaal
  • deel rustig opgeleverd werk en leuke reacties op jouw hulp van klanten. Zorg echter vooral dat je aanbevelingen verzamelt op je profiel
  • begin een discussie en stel vragen. Op ‘ik-zoekjes’ komen vaak veel reacties binnen. En plaats af en toe een vakinhoudelijke thermometer in je netwerk: ‘Wie heeft weleens last van … of …?’ ‘Hoe vaak…. ?’
  • LinkedIn is zoals elk socialmediakanaal tweerichtingsverkeer. Reageer op berichten van anderen, feliciteer mensen die jarig zijn of een jubileum vieren. Nodig je (potentiële) klanten uit te connecten en wordt hun ambassadeur.

Dit zijn slechts enkele mogelijkheden. LinkedIn kent veel opties om online te netwerken, zoals het goed opzetten van je profiel en het delen van je content via LinkedIn Pulse. Je maakt je linkedinprofiel bovendien gemakkelijk goed vindbaar voor potentiële klanten.

Wil jij een groeiend netwerk op LinkedIn? Zorg dat voor een professioneel, aantrekkelijk linkedinprofiel.
Zie jij er tegenop het zelf te doen? Tot november aanstaande heb ik een aanbieding vanwege de viering van mijn lustrum: ik maak de teksten van je profiel op voor € 175 in plaats van € 209, exclusief 21% btw.

 


7 Copyformules voor een socialmediapost die triggert
Zo laat je negatieve feedback op je socialmediabericht of blog vóór je werken
Haalt jouw marketing je imago onderuit?
‘Herberken route.’ Wat als je marketing te weinig oplevert?

 

Tags: ,


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: