ministappenplan voor je blog

Een ministappenplan voor een blog die met gejuich wordt ontvangen

Het was zo ver. Na maanden van schrijven en herschrijven, de opmaak beoordelen, met gekruiste vingers de eerste definitieve versie afwachten en de intensieve promotie tussen de bedrijven door stond ik er eindelijk! Aan 150 gasten mocht ik vertellen over contentmarketing. Natuurlijk was het dé dag van de lancering van mijn boek, maar bij mij draait alles om waarde leveren aan mijn doelgroep.

Gelukkig staat mijn uitgever er ook zo in. En deze boeklancering was anders. Alle 5 auteurs mochten een tip van de sluier oplichten over de content van hun kersverse boek in een presentatie van elk 30 minuten.

auteurs ExperttipsDie ochtend hadden wij bovendien voor het allereerst ons eigen boek vast! Dat was een bijzonder moment. Bladerend door de pagina’s besefte ik nauwelijks, dat dit mijn woorden zijn. Mijn kennis en ervaring. Op papier.

De presentaties zijn gefilmd en komen de aankomende dagen naar ons toe. Mijn presentatie is binnenkort online.

Maar zo lang wil ik niet wachten. Bovendien kon ik in 30 minuten slechts een tipje van de ijsberg tonen. En met een blog heb ik heerlijk de vrijheid om te laten zien wat ik nog meer te vertellen heb.

De presentatie stak ik in op motivatie. Jij leest deze blog echter, omdat je de volgende stap zetten wilt: daadwerkelijk beginnen met bloggen. Of je blog verder verbeteren en daarmee bedoel ik niet een enkel artikel, maar je verzameling artikelen. Degene die al staan en de nieuwe die eraan komen.

Ik geef je een ministappenplan voor een blog waarmee jij je doelgroep bereikt. Een blog die een zucht van verlichting geeft bij je beste potentiële klanten. Een eindelijk!reactie creëert.

Het ministappenplan voor je blog

Stap 1. Hoeveel tijd heb je?

Stap nummer 1 in het ministappenplan voor je blog is bepalen hoeveel tijd je hebt.
Succesvolle kleine bedrijven investeren al snel 2 dagen per week in hun marketing. Dat lijkt veel en tijd is dat is nu juist een van de meest schaarse zaken in het ondernemerschap. Ga dus slim om met de tijd die je hebt. Of beter nog, die je maakt.

Heb jij die 2 dagen per week?

Heb jij de capaciteit in huis om 2 dagen in de week vrij te maken voor marketingactiviteiten, waaronder je blog? Begin dan met een blog- of contentmarketingplan. Investeer dan in 2 artikelen per week. Of, wanneer je te maken hebt met bij voorbeeld millennials, 2 vlogs per week. Zet je sociale netwerken in door je content te verspreiden volgens je plan

Kun jij 1 uur per dag vrijmaken voor je blog?

Dat geeft genoeg ruimte voor 1 tot 2 blogposts. Deze verspreid je op social media, via je mailinglijst en de ondertekening van je e-mail.
Zo sla je 3 vliegen in 1 klap:

  1. je blog is openbaar en blijft dat. Nadat je hem een aantal keren gedeeld hebt op social media, blijft Google zijn werk doen om mensen te trekken naar je blog, zelfs wanneer jij minder actief bent en na verloop van tijd het artikel minder in het vizier is
  2. social media geeft je de mogelijkheid mensen buiten je netwerk te bereiken
  3. je blijft in het vizier bij je potentiële klanten, die op je mailinglijst staan. En vice versa, want deze lijst zorgt dat je direct contact onderhouden kunt met deze groep mensen. Met deze mensen ga je gemakkelijk de interactie aan, waardoor kennis delen en kennis maken tweerichtingsverkeer is. En dát is handig om te achterhalen wat er precies speelt binnen je doelgroep. Je aanbod naadloos aan laten sluiten op de behoefte is zo gemakkelijker. Je mailinglijst is dus goud waard.

Heb jij slechts 20 minuten per dag tijd voor je blog?

Schrijf dan elke dag een microblog. Een tip, quote, voorbeeld of best practice. Deel deze over social media, vergezeld van een afbeelding.

Deze manier heeft een paar voordelen:

  • heb je inmiddels een verzameling, voeg dan een aantal microblogs met hetzelfde thema samen tot een miniblog of ‘volwaardige’ blog. Dit bespaart je tijd
  • terwijl jij minimaal investeert in tijd, investeer je alsnog in relevante content en het bereiken van de juiste mensen met jouw kennis en kunde. Daarmee bouw je aan je netwerk en je naamsbekendheid. Zeker wanneer je het eerste voordeel ter harte neemt.

Merk je in de loop van de tijd, dat bloggen je gemakkelijker af gaat? Maak dan een gedegen strategie en investeer in verbeteringen in je content en het bereiken van je doelgroep.

Tip om je doelgroep te bereiken
Kijk naar waar je beste klanten zitten. Daarbij heb ik het over waar zij zelf online actief zijn, maar ook bij welke verenigingen en clubs zij offline aangesloten zijn. Deze organisaties behoren ook tot je doelgroep. Zo maak je rechtstreeks en via via contact met je doelgroep.
Investeer vervolgens in de relatie. Stel vragen, ga een gesprek aan, ga langs en zorg dat ze jou kennen en weten wat je doet.

Stap 2. Zorg dat je genoeg te melden hebt

Daarmee bedoel ik: zorg dat je een lijst hebt met voldoende inspirerende blogonderwerpen.

Tijdens het seminar deed ik een korte oefening met iemand uit het publiek. Ik vroeg de gasten wie van hen te weinig te melden had voor 1 blog per week. Verschillende handen gingen omhoog en ik pakte er een persoon uit. Ze kreeg de vraag welk grootste probleem zij oplost. Deze had ze al helder, iets dat voor veel ondernemingen nog een probleem is.

Met deze dame zoomde ik in op het grootste probleem bij haar klanten door de factoren te benoemen die het probleem veroorzaken. Vervolgens zoomden we nog een laag dieper in om helder te krijgen wat omliggende eigenschappen zijn van die factoren. Ik zag bijna letterlijk een lampje boven haar hoofd verschijnen. De volgende dag belde ze me om te vertellen dat ze de komende week begon met bloggen.

Tip voor een goed startpunt
Zorg dat jij helder hebt wat het allergrootste, overkoepelende probleem is van je doelgroep. Of, wanneer je geen probleem oplost, waar jij de meeste waarde toevoegt. Zoom uit en kijk naar wat de vragen van je klanten en vanuit je doelgroep verbindt. Weet je het niet? Vraag het je klanten. Zo creëer je een lijst goede blogonderwerpen, die je voortdurend aanvult. Dit voorkomt dat je vastloopt hierin. Een uitstekend thema is je fundament en daarom essentieel in het ministappenplan voor je blog.

Hoeveel kennis deel je?

In mijn trainingen en bij mijn klanten komt deze vraag steeds terug: ‘Hoeveel kennis moeten we delen?’
Mijn antwoord is: ‘Veel. Zoveel mogelijk.’
‘Alles?’
‘Eigenlijk wel.’
‘Maar dan hebben we straks geen klanten meer.’
‘Juist wel.’

Voor ik uitleg hoe, stel ik je een vraag: wil jij meer klanten?
Of ga je liever voor goede klanten? De beste bij voorkeur? Omdat deze mensen uit zichzelf kiezen voor jou. Zij zijn overtuigd van jouw kennis en ervaring en vertrouwen dat jij hun probleem oplost. Vaak zijn dit prettige klanten, die je minder van je werk houden, die je prijs betalen en je kennis en hulp niet in twijfel trekken.

Door juist zoveel mogelijk kennis te delen genereer jij de leads die jij wenst. Het volgende gebeurt namelijk wanneer jij bij voorbeeld een blogserie maakt, waarin je in een stappenplan tot in detail uitwerkt hoe je doelgroep een bepaald probleem aanpakt. Je vertelt wat ze moeten doen, hoe en waarom.

Door alles prijs te geven trek je 3 typen mensen aan, die wat met jouw blogserie doet:

  1. degene die dat ene puzzelstukje nog miste, met jouw stappenplan aan de slag gaat en succes boekt. Deze was nooit klant geworden, want hij miste alleen dat ene stukje nog. Hij bedankt je, onthoudt je en deelt je blog
  2. degene die denkt: ‘Ha, eindelijk informatie waar ik echt wat mee kan!’ Hij gaat aan de slag en volgt je stappen. Er komt echter een kink in de kabel. Hij heeft namelijk jouw opleiding, jarenlange kennis en ervaring niet. Het duurt hem te lang, hij loopt vast of het resultaat valt tegen. Degene die het probleem echt opgelost wil hebben, klopt aan. Jij hebt namelijk laten zien dat jij het wel kunt
  3. degene die ziet dat jij zijn probleem goed oplost en daar zelf geen tijd in wil steken. Hij wil het probleem opgelost hebben en klopt bij jou aan.

Dít zijn je beste klanten. En jij hebt verkocht zonder direct te verkopen…

Niemand buiten jouw vak doet jou zomaar na! Je bent dus vrij om alles te delen.

Ga de diepte in

Misschien val ik voor je gevoel in herhaling, aangezien ik dit wel vaker deel: zoek de diepte op in alle content die je creëert. Ook in je blog.

Onderbouw je verhaal met voorbeelden, best practices, geef aanvullende tips op adviezen en bewijs wat je claimt. Twijfel je of het klopt wat je schrijft, onderzoek het dan. En is er te weinig over bekend? Onderzoek het dan zelf.

Stap 3. Na het plaatsen van je blog: actie!

Ook dit heb ik vaker verteld en hij is cruciaal in het ministappenplan van je blog. Tekst staat stil en zwijgt. Ook een fantastische, superrelevante blog waar je doelgroep enthousiast van wordt, roept niet: ‘Lees mij! Ik help je een stap verder!’ Het wandelt evenmin naar de juiste mensen toe, komt zelfs niet achteloos voorbij. Op een toevallige vondst op Google na.

Jij hebt een investering gedaan in inspanning en tijd om je blog zo goed te maken. Dan wil je het aantal bezoekers niet aan toeval overlaten, noch het type bezoekers.

Onderneem dus zelf actie en zorg dat je artikel onder de aandacht komt bij zoveel mogelijk mensen die behoren tot jouw beste potentiële klanten:

  • je blog hoort in je hoofdmenu, praktisch vooraan
  • je socialmedia-accounts, inclusief de biografieën. Onderzoek goed waar je doelgroep online hoofdzakelijk aanwezig is. Koppel je Google+-account aan je website en zet de link naar je blog op je privéaccount van Facebook. Op Twitter en LinkedIn deel je je nieuwe artikel meerdere malen, verspreid over de eerste week. Omdat LinkedIn een puur zakelijk kanaal is, is de beste tijd tussen 9 en 5 uur. Op Twitter worden berichten ook buiten kantooruren gelezen. Ook in het weekend. Test je beste tijd. En vergeet de groepen op de verschillende kanalen niet
  • je mailinglijst ontvangt je beste artikelen
  • de ondertekening van je e-mail.

Creëer zoveel mogelijk contactmomenten

Met af en toe een artikel kom je niet ver. Blog minimaal eens per week en creëer zoveel mogelijk contactmomenten met je doelgroep. Zo bouw je een band op, waarin je elkaar onderling leert kennen en via de wederzijds gedeelde kennis elkaar leert vertrouwen. Vertrouwen is cruciaal voor een goede verkoop.

Zorg voor aantrekkelijke tekst

Een goed artikel helpt je verkopen. Stimuleer dit door:

  • een artikel te schrijven met een goede indeling, die vanaf de eerste tot en met de laatste alinea gelezen wordt. Dat vergt techniek en een goede invalshoek
  • een titel boven je artikel te zetten waarop mensen wel moeten doorklikken
  • je artikel te voorzien van een call to action, niet per se aan het eind ervan. Zo stimuleer je mensen actief om te doen wat jij wilt. Wil je voorkomen dat je artikel toch aanvoelt als een verkooppraatje? Verwijs dan subtiel door naar je aanbod door een praktijkvoorbeeld aan te halen en daarin de link naar je aanbod te plaatsen, zonder dat je deze direct aanprijst
  • een bericht met een tekst, waarop mensen wederom weinig anders kunnen dan erop klikken.

Zorg voor interactie

Contact met je doelgroep online is eenvoudiger dan je misschien denkt:

  • vraag om een reactie
  • vraag om een retweet van je twitterbericht
  • stel een specifieke vraag als afsluiter van je bericht
  • ga in op andermans bericht of discussie.

Al met al: wees deelnemer in plaats van toeschouwer.

Conclusie

Dit ministappenplan voor je blog zorgt dat je binnen de tijd die je hebt uitstekende artikelen schrijft in een thema dat speelt binnen je doelgroep. En de actie die je nodig hebt om die groep mensen daadwerkelijk te bereiken.

En heb je toch meer nodig dan dit ministappenplan? Bestel dan jouw exemplaar van het boek Contentmarketing met Rendement en leer een systeem te bouwen, waarmee je met alle content je ambitie waarmaakt binnen de tijd die je hebt.
Er staat bovendien een nieuwe datum gepland voor de masterclass Bloggen voor Gevorderden?
Overigens heb je altijd de keuze tijd voor contentmarketing in te huren.

Twijfel je over wat het beste bij je past? Stuur me je artikel toe voor persoonlijk en vrijblijvend advies.

 

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: