Marketingtechnieken: zo haal je je doelgroep over

Marketingtechnieken: zo haal je ze over

Het grote spel dat marketing heet

In de grote vijver die marketing heet lijk jij slechts een kleine speler. Werk jij vanuit een marketingstrategie, dan vallen je kleuren op tussen de kleurloze visjes, die zichzelf zonder plan op de kaart willen zetten. Maar dan…
Het implementeren van je marketingstrategie is een, maar hoe je vervolgens je teksten insteekt is de volgende stap. Ik heb er al veel over geschreven, elke keer vanuit een andere invalshoek. Dit is er een van: er zijn een aantal basis marketingtechnieken die werken.

Doe echter wat bij je bedrijf en je klanten past. Bij voorbeeld: zijn jouw klanten voornamelijk technische mensen, dan pak je je marketing anders aan dan wanneer je met consumenten te maken hebt.

Resultaatgerichte marketing

Etaleer het resultaat van je product (of dienst) in plaats van het product zelf. Maak dit resultaat interessant en meetbaar.

Doe dat bij voorbeeld via klantbeleving. Bij klantbeleving vertel je over het gevolg van het resultaat of voordeel.
Voorbeeld: is het resultaat van jouw product dat je minder tijd nodig hebt voor het doen van je huishouden, dan is het gevolg daarvan dat je meer tijd over hebt om leuke dingen te doen met je gezin en vrienden. Meer tijd om te relaxen. In Nederland heerst een permanente epidemie van een tekort aan tijd. Tijdbesparing is dus een ‘big issue.’
Maak de term ‘minder tijd’ concreet in je formulering: ‘… in maximaal 10 (minuten) in plaats van 30 minuten.’

Of gebruik (visuele) voorbeelden, die je verhaal kracht bijzetten.
Demonstreer op video het gebruikersgemak, de vele toepassingen en de voordelen. Mensen willen het resultaat zien, horen, voelen, beleven. Ik zou het minder overdrijven dan Teleshopping, maar als je hun acteerprestaties even buiten beschouwing laat, hebben zij een krachtige formule om je te overtuigen:

  • Ze trekken je in hun verhaal en laten je zien hoe moeilijk en duur het product is dat je nu waarschijnlijk gebruikt
  • Vervolgens tonen zij het gemak en de resultaten en vele toepassingen van hun product
  • Dan vertellen ze je de prijs, maar ze zijn nog niet klaar: je krijgt een bonus. En nog een. En nog een. Voor diezelfde prijs. Als je nu bestelt.

Zij laten je zien hoe gemakkelijk je leven wordt, als je hun product gebruikt. En hoe gemakkelijk je het product aanschaft. En je krijgt cadeaus op de koop toe! Het is een van meestgebruikte (en -misbruikte) marketingtechnieken.

Ga in de schoenen van je klant staan: speel advocaat van de duivel

Beschrijf bezwaren die je in de praktijk tegenkomt. Neem ze serieus, maar tackle ze. Zo ondervang je elke vorm van terughoudendheid. Heb je het bezwaar weerlegd, maar trek je de ander alsnog niet over de streep, dan is er (nog) iets anders aan de hand.

Misschien is hij er zelfs nog niet klaar voor. Laat hem kennismaken met je gratis aanbod. Je vergroot daarmee de kans dat hij klant wordt.

Referenties: laat je klant aan het woord

Laat je klanten aan het woord. Op je website, op social media, in Google, de telefoongids of op sites die reviews verzamelen. Zij vertellen jouw potentiële klant wat de wens of probleem van je klant was, wat je voor hem hebt gedaan, wat hij ervan vond en wat het resultaat is van je hulp. Betere reclame bestaat niet.

De referentie van een bekend bedrijf of een expert zet je op een prominente plek.

Geef meer in plaats van korting

Ik zie veel kortingsacties voorbij komen. Heel af en toe doe ik daar ook aan mee. Liever lever ik echter geen omzet in. Mijn dienstverlening verdient die investering immers.

En zo voel jij het waarschijnlijk ook. Waarom zou jij immers iemand voor een dubbeltje op de eerste rij laten zitten, terwijl iemand anders er rustig de volle pond voor betaalt?
Bij het geven van korting gaat er echter nog een paar andere mechanismen werken:  je kunt je afvragen hoe serieus iemand jou neemt. En hoe serieus hij zijn eigen business neemt. Bovendien loop jij het risico, dat jij je (onbewust) minder inzet dan wanneer hij de gewone prijs betaalt.

Ik bied liever wat meer dan gevraagd is voor die investering. Zo bel ik de deelnemers van mijn online training Bloggen voor Beginners tussendoor. Dat verwachten ze niet, maar ik vind het contact leuk en de feedback leerzaam. En zij krijgen de aandacht die ze verdienen en kunnen direct hun ei kwijt als ze willen.

Bied een uitgeklede versie gratis aan, die smaakt naar de originele, betaalde versie. Of een extra bonus of een puntenspaarsysteem bij voorbeeld.

Creëer schaarste

Schaarste creëer je door de beperkte oplage of tijd:
‘Deze aanbieding is slechts 1 dag geldig. Pak nu je kans.’
‘We hebben slechts 3 exemplaren weg te geven deze week. Wees er snel bij, want op dit moment is er nog slechts 1 gratis te halen.’

Klantgerichtheid van de bovenste plank

Laat je potentiële klant je product of dienst uitproberen, voordat hij die grote aankoop doet. Geef slechts een vinger, niet direct je hele hand. Laat hem proeven aan wat jij voor hem doet als hij klant wordt.

Ik weet, dat marketeers adviseren meer te leveren dan je belooft. Dat vind ik een slecht idee. In je hulp hoor je mensen zonder omhaal en verborgen agenda’s te behandelen. Het is fijn, dat je een levering nabelt met de vraag of alles in orde is. Dat valt onder de noemer ‘klantenservice.’ In je dienstverlening of verkoop kun je beter glashelder blijven over wat mensen precies kunnen verwachten.
Een Ferrari leveren, terwijl je een Opel belooft is dus alleen een goed idee wanneer het gaat om de service om je hulp heen.

De belangrijkste van alle marketingtechnieken

Met al deze marketingtechnieken is er een die op nummer 1 staat: misleiding, verkooppraatjes en loze beloften zijn uit den boze. Poch je graag met je eigen behaalde resultaten met die ene oplossing of dat product? Kom dan met een resultaat dat resoneert bij de ander. Een miljoen verdienen in 1 jaar tijd is boven de pet van vele freelancers. En een te grote droom. Een ton is beter voor te stellen.

‘Vorige week heb ik 6 van dit type besteld voor het wagenpark van bedrijf X. Deze auto is onverwoestbaar! Gegarandeerd!’ Bedrijf X is een middelgrote koeriersdienst. Achter het stuur zitten 20’ers die het land letterlijk rond crossen. Als bakker die levert aan 3 bakkerswinkels in de regio heb je weinig aan zo’n verhaal. Jij wilt weten of je gebak goed van A naar B komt.

Blijf in al je marketinguitingen integer en zorg dat je levert wat je belooft. En op tijd. Is er een kink in de kabel, overleg dan.

 


Interessante blogonderwerpen:
Een succesvol en eenvoudig marketingplan creëer je zo
SEO-truc voor dummy’s
Klantgericht schrijven haalt je lezers dichtbij
Marketingmix: de P van Personality (Persoonlijkheid)

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: