Marketingmix Product

De marketingmix: de P van Product

Een goede verkoop begint bij je product of dienst, maar… hoe?

‘Zonder product of dienst heb je geen bedrijf.’

De marketingmix (voluit marketinginstrumentenmix) is de combinatie van instrumenten die je als bedrijf inzet voor het invullen van je marketingstrategie. Welke je gebruikt en hoe ze met elkaar samenwerken is afhankelijk van je missie en visie, je doelstelling, je doelgroep, de markt, je boodschap en je concurrenten. Ik heb veel van dit model geleerd. Ik gun jou de verkoop en daarmee de bedrijfsgroei die je hieruit halen kunt!

De  marketingmix  is  ontwikkeld  door  McCarthy  en  bestond  in  beginsel  uit
4 instrumenten. Tijdens mijn opleiding hbo Bedrijfskunde I leerde ik over de eerste 7 P’s van de marketingmix, waarvan de laatste 3 in combinatie wordt toegepast. Ik lees echter veel en ontdekte in de jaren na mijn opleiding dat deze P’s werden aangevuld met nieuwe marketinginstrumenten, die je helpen met de bloei & groei van jouw bedrijf.

Ik vond er uiteindelijk maar liefst 15.

De oorspronkelijke 4 P’s in de marketingmix zijn:

  1. Product
  2. Price
  3. Place
  4. Promotion

In het kader van duurzaamheid en MVO kwam deze combinatie erbij:

  1. People
  2. Planet
  3. Profit

Maar er zijn steeds meer bedrijven die een of meer van onderstaande meenemen in de marketingmix:

  1. Personnel
  2. Partners
  3. Proces
  4. Proof
  5. Packaging
  6. Presentation
  7. Periphery
  8. Personality.

Met de juiste mix van in elk geval de 1e 4 maak je verschil in het effect op je bedrijfsresultaat. Een verandering op strategisch niveau heeft direct effect op de resultaten. Dat merkte ik toen ik met Van Vondel txt verhuisde van West- naar het Oost-Nederland. Voor de verhuizing zei ik: ‘Ach, mijn werkgebied is Nederland. Waar ik zit, maakt niet uit.’ Een stoere uitspraak, maar ik onderschatte het gevolg ervan. Ondernemingen uit West-Nederland weten me nu weer te vinden, maar dat heeft even geduurd. Dat, terwijl ik ook hier werk aan de winkel had. Niemand in Gelderland kende Van Vondel txt immers. Hier doen mensen bovendien anders zaken dan waar ik begonnen was. Het was bouwen, leren en schakelen, maar het lukte.
Maar ook elke verandering op tactisch niveau helpt. Dat zie je al als je een partij hebt gevonden die jullie product in zijn assortiment opneemt.

Je zult zelf ook dit soort ervaringen hebben als ondernemer. Omdat elk instrument onderdeel is van de marketingmix, veranderen andere instrumenten automatisch mee wanneer je aan een sleutelt.

In de loop van de komende maanden behandel ik een voor een de 15 P’s om jouw bedrijf te helpen elk marketinginstrument in te zetten voor een maximaal effect op de bedrijfsresultaten.

Jouw onderneming begint bij het hebben van een product of dienst. Dit is dus ook het eerste instrument in de marketingmix.

Voor de leesbaarheid zal je lezen over ‘je product,’ maar daarmee bedoel ik ook ‘je dienst.’

Marketingmixinstrument nummer 1: Product

De theorie

Het product dat je bedrijf aanbiedt moet een probleem oplossen of toevoegen  aan    lekker   werken,   ondernemen   en/of   leven.  Dit   kun  je  op
2 manieren insteken: jij hebt het product en daarmee ga jij op zoek naar je doelgroep wiens probleem je daarmee oplost. Of andersom: jij besluit een probleem van een groep mensen op te lossen en past het product daarop aan.

Bij dit marketinginstrument is je uitgangspunt dus altijd: wat lost mijn product op of waar voegt hij toe? Doet hij geen van beide, dan heb je geen business.

Je product bestaat uit 3 aspecten, de productmix:

  • het fysieke product: de functionele en esthetische kenmerken, zoals de afmetingen en hoeveelheden en de functie
  • het uitgebreide product: de toegevoegde eigenschappen, zoals de merknaam, verpakking, garantie en de service achter je product
  • het totale product: de emotionele, instrumentele en expressieve eigenschappen/waarden die je klanten toevoegen. Klantbeleving is daar onderdeel van.

De praktijk: zo zet je je product in als stimulans voor je verkoop

In de praktijk draait je product om het vervullen van een behoefte. Het product zelf speelt daarin een rol, maar de eigenschappen nog meer.
Kijk maar…

De functie
De jaarlijkse belastingaangifte is een financiële dienst, het koude biertje op de vrijdagmiddag als afsluiter op het werk valt onder de noemer ‘drinken’ en de koel-vriescombinatie die ook een ijsblokjesmachine heeft onder ‘conservering en koeling van etenswaren.’ Je ziet dat je product of dienst altijd valt onder een zakelijke, kale noemer, maar ook dat hij veel meer is dan dat. Dat zie je al aan het koude biertje aan het einde van je werkweek.

De eigenschappen
Welke eigenschappen heeft je product? Je printer drukt af in kleuren op A3- en A4-papier. Of je nieuwe ICT-systeem koppelt alle in- en verkoopsystemen aan elkaar, op maat gemaakt.

De kwaliteitseisen waaraan je product moet voldoen
Aan welke kwaliteitseisen moet je product voldoen? Stuk voor stuk en elke keer? Coca Cola controleert de kwaliteit en de smaak van het water overal waar de siroop tot cola wordt gemaakt. De smaak moet namelijk overal en altijd dezelfde zijn. En zo kun jij als bedrijf stellen dat wanneer jullie minder dan een 8 scoren op de gedane dienstverlening, je het geld teruggeeft aan de klant.

De merknaam
Creëer een naam die klinkt of duidelijk aangeeft om wat voor product het gaat, gemakkelijk onthouden wordt en mensen direct doet denken aan jouw product. Voorbeeldje: je wende misschien al snel aan de nieuwe naam van Raider (heet nu Twix), maar kun jij de nieuwe naam van Overtoom zo oplepelen? Ik moet echt even puzzelen, want hij is mij te moeilijk…

De vormgeving (en kleur) die bij het product past
De vormgeving moet passen bij je doelgroep. In peuterhanden past geen literpak drinken, maar wel een klein knijpflesje dat je gemakkelijk vasthoudt zonder direct te knoeien. Je wilt bovendien dat hij opvalt. En de herkenbaarheid vergroot. De iPhones blijven kleiner dan de rest.
Moet de vormgeving stoer zijn, modern of moet hij degelijkheid uitstralen? Wat doet de kleur met het gevoel en zet die aan tot actie?

Het gewenste imago
Op je imago heb je nooit 100% vat, maar je hebt er wel degelijk invloed op.
Als accountantsbureau wil je betrouwbaarheid uitstralen en als zorginstelling vertrouwen, ethiek, hygiëne en hart voor de mensen. Zo heeft Coca Cola zijn imago als ‘mysterieus’ altijd gehouden door duidelijk te communiceren dat het recept strikt geheim is. Imago wordt echter ook bepaald door je klanten. Dit kun je deels sturen, bij voorbeeld door je slogan: Coca Cola promoot hun producten door beleving in het imago te verwerken: Enjoy gaat om een het nemen van een moment om even stil te staan en te genieten van het leven. McDonalds past zijn menu’s steeds meer aan op de behoefte naar gezonde fastfood en probeert zo zijn imago als ‘levensgevaarlijke dikmaker’ van zich af te schudden.

Variëren
Variëren in je assortiment kan op 2 manieren.
Verdieping van het assortiment betekent meerdere varianten van hetzelfde product, zoals een dagcrème voor de droge huid, een voor de normale huid en een voor de vette huid. Verbreding van het assortiment betekent verschillende producten, zoals een dagcrème, een nachtcrème, een oogcrème en reinigingsproducten voor de huid van het gezicht. Variatie kan ook zitten in de hoeveelheden en eenheden: de keuze tussen een 2-literpak melk voor thuis en plastic bekers met aluminium ‘deksel’ als schoolmelk.

Het niveau van gebruikersgemak
Hoe ver gaat jouw bedrijf om je klant te ontzorgen en te bedienen? Wordt het bij voorbeeld een zelfbedieningsrestaurant of bediening aan tafel?

Eventuele accessoires bij het product
Speciale jasbeschermers en een ouderwetse bel voor op je omafietsen. Of een schoonmaakkit en bladmuziek bij je blaasinstrumenten. Hier geldt wel de regel: schoenmaker, blijf bij je leest. Starbucks verkocht een tijdje knuffels om de omzet te verhogen. De leiding heeft deze uit de winkels gehaald, omdat knuffels niets met koffie te maken hebben. Koffiemokken wel.

De service en garantie
Je onderscheidt je gemakkelijk met je dienst achter je product of dienst. Dat zit al in een abonnement voor het jaarlijks stemmen van de aangeschafte piano, 2 jaren garantie op je koelkast en een verzekering bij de aanschaf van een nieuwe fiets van minimaal 2 en maximaal 4 jaren.

Het gaat echter verder. De service achter je product speelt een steeds grotere rol nu het aanbod op het Internet groeit en je vaak vist in een overvolle vijver. Wat jij extra doet om je klant bij je te houden, hem of haar eenvoudigweg écht verder te helpen of nieuwe klanten aan te trekken, daarover heb ik het wanneer ik je vertel over de P van People.

Ten slotte
Je product draait niet om jou, je mensen en je bedrijf. Hij draait om jullie klanten en om niets anders. Zorg dus altijd dat elke P en daarmee elke eigenschap geënt is op de doelgroep. Denk dus altijd vanuit de klant. Alleen zo stimuleer jij de verkoop van je diensten en/of producten.

Ik heb je genoeg stof tot nadenken gegeven voor nu. De volgende keer vertel ik je over de P van Prijs. Gaandeweg zul je zien dat geen enkele P losstaat van de rest…

 


Andere interessante doelgroepen:

‘Ik is klein en zij zijn groot… en dat is heerlijk, hoor!’
Waarom is tekst anno nu nog steeds zo belangrijk?
‘Zo, onze website is klaar voor de komende 5 jaar!’ 
Waarom ik 25 jaren geleden niet voor mijzelf beginnen kon. En jij waarschijnlijk ook niet
Elke tekst verdient een call to action voor het aantrekken van de beste klanten

Was deze blog waardevol voor jouw bedrijf, maar vind je het moeilijk om deze theorie in de praktijk te brengen? Spar er dan eens over.

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Reacties (2)

  • Hallo Sander,

    Het klopt dat ik de geschiedenis enig geweld aandoe. Ik wilde echter voorkomen dat het een geschiedenisles werd en alle P’s worden behandeld. Ik heb de volgorde aangehouden waarin ik ze geleerd heb, al lezend en studerend. De combinatie van de 3 P’s People, Planet en Profit is geen onbekende. En eigenlijk zou ik de allerlaatste van de 15 die ik vond naar voren moeten schuiven, want Personality is belangrijk bij kleine bedrijven.
    Je hebt dus gelijk, maar ik hoop dat je nu begrijpt waarom ik het doe zoals ik het doe. Uiteindelijk komen ze allemaal aan bod.

    Fijne dag!
    Esther van Vondel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: