Inspiratietips voor je business

Inspiratietips voor je business

Jij wilt een nieuwe tekst schrijven, maar blijft maar staren naar een leeg scherm. Of je hebt een idee, maar die omzetten naar een uitvoerbaar plan lijkt vooralsnog onmogelijk.

Zo zijn er veel zaken die bij elkaar komen bij het opzetten en invullen van je marketing en daarin loopt je plan zomaar vast.

Met een paar inspiratietips kun je echter ineens verder…

Heb jij inspiratie nodig?

Over het algemeen is de invulling een kwestie van gewoon beginnen, ook als je niet weet waar. Gaandeweg ontvouwt het plan zich en de stappen die je erin nodig hebt. Je strategie en de invulling ervan gooi je misschien meerdere malen om, maar ik heb waarschijnlijk gelijk wanneer ik stel dat je dat in je eigen vakgebied ook weleens doet om tot nog betere resultaten te komen.

Iedereen, ook wij copywriters, tekstschrijvers en marketingstrategen, lopen bovendien weleens tegen een writer’s block aan. En dat kan aanvoelen als een onneembare berg. Sta je voor die berg, neem dan je tijd.

En zoek inspiratie.

Inspiratie is overal

Overal kun je inspiratie opdoen. Het klinkt misschien wat afgezaagd, maar om ideeën te kunnen opvangen heb je een bepaalde mindset nodig, die je in een flow brengt:

  • het eerste wat je doet is afstand nemen. Stop met wat je voor elkaar probeert te boksen en ga wat anders doen. Laat het los
  • houd je oren en open ogen en stel je open voor alles wat om je heen is en gebeurt. Het lijkt wat op mindfulness, waarin je al je zintuigen gebruikt om op dat moment je omgeving te ervaren.

Inspiratie kan zitten in een woord, een thema, een zin, een idee.
Of in een afbeelding, een tekening, een foto.
In de natuur.
Of in een gesprek.
In een boek, een gedicht, de krant of een advertentie.
Of een idee borrelt simpelweg naar boven door… niets.

Zoek een plek op waar je rust vindt en mijmer over wat er in je opkomt als je denkt aan dat product, die dienst, dat thema en schrijf op wat er allemaal in je opkomt.
Of zoek juist een plek die je gewoonlijk niet snel zou opzoeken voor zoiets.

Doe eens iets geks. Stap uit je comfort zone en snuif alles op.

Voorbeelden uit eigen ervaring: als ik ergens niet uitkom ga ik lopen. Ik laat mijn gedachten tijdens het wandelen de vrije loop, ontrafel en orden ze. Vaak heb ik ineens een ingeving! Als ik zoek naar een heel andere insteek, ga ik bijvoorbeeld naar de dierentuin of zoek ik de mensen op door een druk winkelcentrum in te gaan of op een vol terras te gaan zitten. Ik zoek ‘de buzz’ op.

Kom ik er echt niet uit, dan laat ik het los. Bijna 100% van de tijd kom in onverwacht op een idee, waarmee ik uit de voeten kan.

Tip: het klink misschien gek, maar… vlak het creatieve vermogen van kinderen niet uit. Kinderen denken op een ander niveau, omdat hun wereld eenvoudiger in elkaar zit. Zij hebben mij meer dan eens op een lumineus businessidee gebracht.

Houd altijd en overal je camera en een notitieblok, I-pad of tablet of smartphone bij de hand om direct alles te noteren en kiekjes te schieten. Een ingeving ben je anders snel weer kwijt.

Hulpbronnen

Zoek naar dingen die je aanspreken. Voor een logo of de lay-out van je nieuwe website ga je op zoek naar logo’s en websites die je aanspreken. Maak een print screen en noteer erbij wat je aanspreekt.

Kijk uit: kopiëren is verboden! Kom je dus bij voorbeeld een goede tekst tegen, gebruik die dan enkel als inspiratie. Je haalt je claims op de hals wanneer je kopieert. Google controleert of je teksten van jou zijn. Ontdekt hij dat dat niet zo is, dan haalt hij je uit zijn ranking en dat draai je moeilijk terug.

Maak een mindmap of draaiboek voor je plan, waar je aantekeningen en afbeeldingen ter inspiratie bij plaatst.

Maak voor een creatief idee een mood board. ‘Prik’ daar alles op wat je doet denken aan het onderwerp. Dat kan van alles zijn uit bovenstaande zaken: plaatjes, tekst, kleuren en dergelijke.

Erover bomen met anderen helpt ook. Zoek mensen met wie je goed kunt brainstormen. Of gooi het eens in de groep bij minder bekende mensen, die dezelfde mindset hebben, zoals een mastermindgroep of denktank. Bekenden vullen je vraag in vanuit het referentiekader waarin ze jou zien. Minder of onbekenden komen, doordat ze dat referentiekader missen, soms met verfrissende ideeën.
Schroom niet anderen te betrekken bij jouw vraag. Je zult zien dat ze het leuk vinden dat hen om een mening of idee wordt gevraagd. Velen zullen zich vereerd voelen.
En wanneer heb jij voor het laatst een benen-op-tafelsessie gehouden met je werknemers?

Ik hoop dat deze inspiratietips je helpen bij je marketing. Heb jij een andere manier waarop je inspiratie opdoet? Geef je tip dan door via het reactieformulier. 

 


Andere inspirerende blogonderwerpen:

Een klanten wervende website, wat heeft die nodig?
Writer’s block, zo kom je eraf
Dé 3 voorwaarden voor een succesvolle blog
Wil jij tekst die doel treft? Ook uitbesteed begin je… hier…

Ben je aan de gang gegaan met de tips in dit artikel, maar kom je er niet uit? Of mis je de tijd om ermee aan de slag te gaan? Wij zijn graag je hulpbron.

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: