Blog schrijven - Hoe schrijf je een blog?

Een blog schrijven die raakt en rendeert, hoe doe je dat?

De vraag lijkt doodsimpel en ik krijg hem regelmatig: een blog schrijven die raakt en rendeert, hoe doe je dat? Wat komt daarbij kijken? Waar begin je? Hoe krijg je je gedachten en je kennis daadwerkelijk op papier of in dit geval een artikel op het computerscherm?

Ik vind hem niet doodeenvoudig. Marketing is een groot onderdeel van je bedrijfsvoering, maar als je die kennis niet in huis hebt, word je snel overdonderd door de vele adviezen en opties.

Je kunt je blog natuurlijk uitbesteden. Besluit jij na het lezen van dit artikel echter dat jij tijd genoeg hebt zelf je blog te schrijven, dan heb ik hier een aantal adviezen voor je, waarmee je direct aan de slag kunt.

Ik kon een boek vullen over bloggen en dat heb ik dan ook gedaan.
In dit artikel houd ik het bij de basis. Een blog schrijven lijkt namelijk moeilijker dan het is.

Ik besef dat er veel over geschreven wordt, maar ik hoop toch nog wat toe te voegen.

Een blog schrijven doe je zo…

Wat is het doel van je blog?

Een blog schrijven begint bij de vraag wat je wilt bereiken met je blog (je verzameling artikelen)?

Bloggen heeft als functie kennismaken en kennis delen:

  1. mensen willen weten wie achter het bedrijf zit. Ze baseren hun beslissing op gelijke normen en waarden. Herkennen zij zich in jouw visie en missie? Resoneert je aanpak? Doe je bij voorbeeld aan MVO, waarin dan en komt dat overeen met wat zij belangrijk vinden?
  2. welke kennis en ervaring in jouw bedrijf helpt deze mensen een stap verder?

Het doel van je blog kan zijn:

  1. informeren. Vertel mensen over veranderende wetgeving, voorlichting, trends en nieuwe ontwikkelingen in de branche
  2. inspireren. Hoe, maar vooral waarom mensen zaken liever anders aanpakken. En op welke manier dan wel. Zo maak je mensen bewust van hun gedrag en trigger je de intrinsieke motivatie. Je creëert een oh-zit-dat-zo!ervaring
  3. instrueren. Tips, stappenplannen, een handleiding of checklist helpt mensen al snel die stap verder
  4. motiveren. Je wilt dat mensen iets (anders) doen, bij voorkeur richting jouw visie op jouw onderwerp.

Vaak is het doel van je blog een mix van deze vier. Het uiteindelijk doel is het stimuleren van je verkoop, maar dat hoeft niet per se in geld te zijn. Je kunt ook bewustzijn verkopen. Of je missie. Of…

Wat is je doel van je artikel?

Denk bij elke blogpost na over wat je ermee bereiken wilt. Wil je mensen vooral inspireren, informeren, instrueren, motiveren, bewust maken of…?
En waar stuur je op aan? De verkoop van een specifiek product?

Dit bepaalt je invalshoek.

Een zuivere instructie vraagt om een stappenplan met uitleg, eventueel ondersteund door tips. Je vult je artikel gemakkelijk aan met een video, een slide show of voorbeelden via afbeeldingen.
Een blog schrijven die inspireert staat vol tips met voorbeelden uit je eigen praktijk (storytelling) en uit de samenleving of grote namen in je vakgebied. Schrijf een interview uit en plaats de video of podcast erbij.
Informatie geven over bij voorbeeld een nieuwe trend of ontwikkeling op jullie vakgebied vertaal je naar jouw visie en maak je toegankelijk voor de doelgroep. Zo is nieuwe wetgeving taaie stof om tot je te nemen. Een vertaling naar de dagelijkse praktijk is prettig.
Bewustwording creëren begint met een vraag of stelling die triggert. Dat kan subtiel, maar wil jij de knuppel in het hoenderhok gooien, doe dan dan zonder omwegen of afzwakkende termen. Ga simpelweg staan voor jouw visie op het onderwerp.

Welke invalshoek je inzet, bepaalt ook de schrijfstijl die je gebruikt en dus de schrijfpet die je opzet: die van de journalist, wetenschapper, onderwijzer…

Je blog schrijven: hoe begin je?

Wil jij een blog schrijven, maar weet je niet waar je beginnen moet?

Begin gewoon!

Zet je gedachten en kennis over het onderwerp op papier. Met pen (of potlood). Door met de hand te schrijven spreek je meer gebieden in je hersenen aan, wat je sneller in de flow brengt en je creativiteit vergroot. Daardoor kom jij gemakkelijker bij je kennis en de woorden die deze kennis vertaalt.

In je concepttekst mogen niet-lopende zinnen, ideeën en topics die door elkaar staan, en onderbroken door enkele woorden. Laat het zijn. Gaandeweg ontdek je hoe jij je boodschap precies wilt vertellen.

Professionele tekstschrijvers en bloggers herschrijven hun tekst dusdanig, dat van de oorspronkelijke versie nauwelijks nog wat overeind staat. Er zijn maar weinig mensen, die hun tekst in een keer goed neerzetten. En niemand vertelt jou dat het vanaf de eerste zin moet kloppen. Hooguit jijzelf…

Blogtip: laat je eerste schrijfsels rusten voordat je er een mooi, goed lopend en relevant verhaal van maakt. Geef jezelf even de tijd om ‘erop te kauwen’ en het idee vorm te laten krijgen. Zelf schrijf ik mijn concepten vaak ‘s morgens en de definitieve versies ‘s middags. Soms zelfs pas een paar dagen later.
Neem de tijd en stel daar een limiet aan. Onder enige druk wordt praktisch alles vloeibaar.

Wees weinig creatief met je titel

Een mooie titel is fantastisch, maar wees in eerste instantie gewoon duidelijk en dus zo weinig mogelijk creatief.

Doe een belofte en formuleer hem actief.
Stel een vraag, neem stelling of geef een lijstje.

Over het schrijven van prikkelende, aantrekkelijke koptekst en subkoppen heb ik al eens een artikel geschreven.

Blogtip: ik begin altijd met een werktitel, maar verzin de echte titel pas wanneer ik de blog opgesteld heb. Ik heb erover na kunnen denken onder het schrijven. Bovendien heb ik de zoekterm vaak nog niet in de werktitel geïntegreerd.

Jij

Spreek je lezer direct aan in de je-/jij-vorm of in de u-vorm. Zo betrek je je lezer bij je boodschap en in je verhaal. Ik kom veel blogs tegen die geschreven zijn als een wetenschappelijk artikel, geschreven in de zij- of men-vorm. Daarmee creëer je afstand tot je lezer. Bovendien komt het over alsof het artikel van een ander bedrijf komt dan het jouwe.

Voorbeeld: ‘Werkgevers en leidinggevende zijn verplicht om contact te onderhouden met hun ziekgemelde werknemers.’
Beter: ‘Als werkgever of leidinggevende ben je verplicht contact te houden met je ziekgemelde werknemer.’
Voel je het verschil?

De inleiding: de eerste alinea van je blog

Kom in de eerste alinea van je blog direct to the point: waarover ga je het hebben? Tenzij jij beginnen wilt met een ijzersterk verhaal, die duidelijkheid geeft over waar jij naartoe wilt, vertel je in je eerste alinea wat het onderwerp is, waar jij staat tegen opzichte van het onderwerp en wat mensen hebben aan je artikel.

Lees mijn artikel over je eerste 20 woorden. De tips kun je toepassen in elke tekst.

Blogtip: probeer met wat anders te beginnen dan al je collega’s. Hebben zij een lijstje tips, dan begin jij je blog met de aankondiging van een extra belofte. Heeft iedereen het over ‘meer omzet,’ geef er dan een nieuwe draai aan. Zo heb ikzelf het minder over ‘meer klanten’ en meer over ‘de beste klanten’ of ‘de juiste leads.’

Het middenstuk schrijven van je blog

Blijf bij je onderwerp. Wil je afwijken, zorg dan dat je een ander artikel hebt dat er meer over vertelt en verwijs ernaar door.

Zorg voor een goede indeling van je blog en blijf concreet en compleet in alles wat je schrijft. Ondersteun je stellingen en tips met voorbeelden en bewijs. Wees royaal met storytelling en klantbeleving. Mensen herkennen zich in verhalen en onthouden je boodschap. Maar bovenal: kom je belofte in je hoofdtitel na.

Een blog die de lezers in de boodschap trekt, raakt sneller en emotie triggert commitment.

Schrijf zoals je vertelt of uitlegt. Op die manier houd je de juiste volgorde en structuur aan. Een artikel dat van de hak op de tak verloopt, wordt niet begrepen. Je bemerkt bovendien gaten in je boodschap.

Ben je ergens niet zeker over, ga dan op onderzoek uit.

De beste afsluiter van je artikel

Elke blog heeft een afsluiter. Ben je begonnen met een verhaal, besluit je blog dan met hoe je verhaal afliep.
Of eindig met een samenvatting of conclusie.

Sluit echter elk artikel af met een call to action: een uitnodiging aan je lezer om iets te doen: een reactie achterlaten, de blogpost delen, iets te downloaden, een aankoop te doen of hulp te vragen wanneer hij of zij er toch niet goed uit komt.

Laatste blogtip: goed is al uitstekend

Je merkt waarschijnlijk in de praktijk dat je met een blog schrijven nooit klaar bent. In jouw ogen is hij nooit af. Prent jezelf in dat een goede blog al uitstekend is. Dat je tijd hebt om nieuwe inzichten door te voeren in de loop van de tijd. En dat je op termijn oude content in een nieuwe jas steken kunt. Je verbetert en update je blog naar de huidige eisen, trends en voortschrijdende inzichten. Oude content wordt immers nog steeds, zo niet beter, opgepikt door Google. Jij wilt vast voorkomen, dat je verouderde content in zijn ranking verschijnt boven je nieuwe items.

Zeker wanneer je pas begint met bloggen, maar zelfs als je al een tijdje bezig bent, geldt: maak in de loop van de tijd parels van je blogposts.

Dit is de basis van hoe je een blog schrijft. In een volgend artikel laat ik je de volgende stap zien naar een professionele weblog.

Welke grote uitdaging kom jij tegen bij het schrijven van je blog?

Een blog maken die mensen uit je doelgroep raakt?

Geen enkele blogpost staat op zichzelf. Het start bij het maken van een plan om een fanclub te creëren en omzet te genereren met je blog. Klanten die aankloppen via je blog zijn vaak fijne klanten, die beter betalen en meer afnemen. Dat komt, doordat ze niet over de streep getrokken zijn, maar uit zichzelf voor jouw bedrijf kozen.

Wil jij een blog die raakt én rendeert, maar mis je de capaciteit en de kennis om hem zo op- en in te zetten, dat hij helpt bij de bloei en groei van je bedrijf? Een blogabonnement helpt.

daarover wil ik meer weten

Wil jij zelf leren hoe je geweldige artikelen schrijft en genieten van alle resultaten die kleven aan goed geschreven content? Resultaten als een groeiende naamsbekendheid, expertstatus, meer vrijheid en een groeiende winst? Hier leer je hoe.

ik wil succesvol bloggen

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Reacties (4)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg me op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: