Tekst- en marketingbureau: pokon voor de groei & bloei van jouw bedrijf

Conversie verhogen met actieve woorden

 actiefschrijventips woorden die je lezer aanzet tot actie

Woorden waarop je lezers reageren

Ik heb al meer artikelen geschreven over hoe jij je lezers/bezoekers aanzet tot actie via je tekst en je verkoop stimuleert. Het gebruik van de juiste zinnen en woorden speelt nauw in dit spel. De juiste woorden inzetten om je conversie te verhogen valt onder een specifieke schrijftechniek, genaamd actief schrijven: je nodigt je lezers uit om iets te doen, een reactie te geven, een bericht te delen, je weggever te downloaden, iets aan te schaffen of contact op te nemen. Of je vraagt hen simpelweg iets te overwegen of te overdenken, je advies op te volgen of hen op andere gedachten te brengen. Wil jij je conversie verhogen? Gebruik dan de woorden die ik je geef in deze blog.

Naast actieve werkwoorden, een call to action en de juiste zinsopbouw zijn er specifieke woorden die je lezers in de startblokken zetten. Ze zijn onder te verdelen in 8 categorieën, gebaseerd op welke emotie of boodschap jij wilt overbrengen. Er zijn er honderden en ik zet ze voor je om in een woordenlijst, onderverdeeld per categorie.

Woorden die je conversie verhogen

Verkoop-stimulerende woorden zijn bedoeld om een emotie te creëren. Mensen voelen zich beter als ze je boodschap lezen of, en dat is nog belangrijker, voedt juist een emotie die elk persoon te allen tijde uit de weg gaat: angst. De angst om iets mis te lopen.

Een waarschuwing bij het gebruik van deze woordenlijst

Als copywriter versta ik het vak van verleiden, maar ik heb een waarschuwing voor je. Verleiden is prima. Het is aan de lezer wat hij doet. De uiteindelijke keuze is aan hem of haar. Ik raad je echter af om deze woorden te gebruik om mensen te misleiden. Val je door de mand, dan maak je de weg terug naar een goede of zelfs uitstekende reputatie moeilijk en lang.

Neuromarketing is prima als je het gebruikt, maar de grens naar misbruik is kleiner dan je misschien denkt. Je conversie verhogen kan goed zonder je boodschap buiten proporties op te blazen.

Categorie 1. Woorden die hebberig maken

Onderstaande woorden triggeren mensen om snel actie te ondernemen, omdat ze anders iets mislopen. Ze spelen in op de menselijke behoefte om meer te willen, vooraan te staan, aanzien te hebben, de beste te zijn. Deze woorden tonen schaarste en maken je aanbod extra waardevol.

Koopje  

De beste       

Cadeau(tje)    

Voordeel      

Snel  

Verlaagd

Weggever

Vertwee-/
meervoudigen  

Schuldenvrij

Korting

Bonus

Haast

Cashen

Goedkoop/voordelig  

Veilig

6 nullen

Direct

Rijk

Groot

Vruchtbaar

Deadline

Bijna op/op = op  

Jackpot

(Be)sparen

Nooit meer

Economisch

Speciaal

Beperkt

Laatste kans

Dubbel

Schat

Geheim

Exclusief

Enorm

Extra

Gratis

Geld

Meer

Up-sell

Waarde

Feest

Laatste

Nu

Eerste

Nieuw

Fortuin(lijk)

Gezond(heid)

Zeker(heid)

Aanbieding/actie  

Resultaat

Graag

Volledig

Slechts (voor)

(Terug)verdienen

 

Een voorbeeld om je conversie te verhogen
15 kilo afvallen in 4 weken? Bestel nu onze speciaal samengestelde dieetpillen:
3 verpakkingen, goed voor de eerste 3 weken voor € 109. Alleen nu 5 verpakkingen voor slechts € 139. Op = op!

Categorie 2. Woorden die verlangen opwekken

In deze categorie woorden die je conversie verhogen wek je het verlangen op om iets te hebben. Je moet en zal gewoon! Zonder is ondenkbaar.
Een waarschuwing: gebruik ze met mate. Met een overkill aan deze woorden verliezen ze hun kracht.

Verleidelijk  

Verlangen/wensen  

Sexy  

Moed(ig)

Stimulans/
stimulerend  

Passie/
gepassioneerd  

Zinderend

Zinnelijk

De naakte

Magnetiserend  

Charmant

Charismatisch

Stout(moedig)

Zondig

Exotisch

Fascinerend

Obsessie

Neiging

Provocerend

Wild

Verboden

Intrigerend

Hypnotiserend

Schandalig

Lust

Brutaal

Aantrekkelijk/
aanlokkelijk 

Watertandend

Sprookjesachtig/    
magisch  

Ongecensureerd

Verbazingwekkend   

Zoet

Doorslaand

 

Een voorbeeld om je verkoop te stimuleren
Collega’s verboden het laatste ingrediënt van ons recept te verklappen, maar ik ben zo brutaal en doe het toch.
Maar… ik geef het geheim niet zomaar prijs. Raad het ingrediënt. De winnaar krijgt het laatste stukje van de puzzel achter ons doorslaande succes van dit exotische drankje.
Je hebt nog 4 dagen om mee te doen!

Categorie 3. Woorden die gemak uitstralen

Mensen verzetten zich tegen verandering, maar doen evenmin graag extra stap om iets te bereiken. Heb jij te maken met een doelgroep, die bij voorbeeld al veel op het bord heeft of om een andere reden nauwelijks meer (aan)kan of wil? Gebruik dan woorden die gemak uitstralen om je conversie te verhogen.

Pijnloos  

Moeiteloos  

Gemakkelijk/eenvoudig

Kinderspel  

Gift

Minder

Toegankelijk  

Snel

Duidelijk

Direct/gelijk  

Seconden/minuten   

Compleet

Kopiëren 

Inclusief

Hoe te…

Stappen

Lijst

Model

Factoren

Veilig

No nonsens

Probleemloos

Instrumenten

Voordelig

Basis

Klaar

Snelle start

Gratis

Nu

Bereikbaar

Gespecificeerd  

Efficient

Effectief

Beheersbaar

Onfeilbaar

Route

Krijgen/
ontvangen 

Extra

Gerust

 

Een voorbeeld voor converterende tekst
Download nu het stappenplan en start direct met jouw snelle en moeiteloze route naar een goede conditie en meer energie. Je ontvangt bovendien extra kooktips die jouw dieet lekker en compleet maken. Zo wordt afvallen een eitje!

Categorie 4. Woorden die vertrouwen geven

Vertrouwen is de eerste voorwaarde om daadwerkelijk tot zaken te komen. Je wint vertrouwen door je kennis te delen en je doelgroep kennis te laten maken met je bedrijf en de mensen erachter. Dat is contentmarketing. In al je uitingen helpen deze woorden om dat te bereiken.

Verzekerd  

Getest  

Bewezen  

Onderzoek toont  

Volgens  

Beter/verbeterd  

De beste

Goedgekeurd  

Echt(heid)

Gegarandeerd/

garantie

Waterdicht/
onomstotelijk   

Veiligheid

Beste verkoop

Annuleren altijd   
mogelijk 

 Zonder risico

Geld terug

Resultaten

Autoriteit

Professioneel

Wereldwijd

Officieel

Gecertificeerd

Betrouwbaar

Privé/privacy

Zonder verplichtingen  

Zorgeloos

Beschermd

Gerespecteerd

Gecontroleerd

Aanbevolen

 

Een voorbeeld uit de reclamewereld
‘Oral B, aanbevolen door tandartsen.’ Tandartsen hebben autoriteit. Wie anders weet beter wat de beste tandenborstel is immers?

Categorie 5. Woorden die ijdelheid uitstralen

IJdelheid is een belangrijk ingrediënt wanneer jij je conversie verhogen wilt.
Wij allemaal schaffen immers spullen en zaken aan, waarmee we er goed op staan. Dingen waarmee we andermans ogen uitsteken, die ons mooier maken voor de buitenwereld. Iedereen verlangt naar het gevoel het beter voor elkaar te hebben dan de ander. En daar spelen onderstaande conversie verhogende woorden goed op in.

Winnen 

Topkwaliteit  

Briljant  

Voorsprong  

Baas

Held/winnaar

Lef/durf/moed

Sensationeel

IJzersterk/
kracht(ig) 

Mooi

Schoonheid

Uniek

Verbluffend  

Gelukkig/geluk  

Overwinning/
verovering

Legendarisch  

Geniaal

Slim/sluw

Super…(relevant bijv.)  

Magisch

Aantrekkelijk

Elite

Episch

Duizelingwekkend

Effectief/doeltreffend

Optimaal

Succes/-vol

Rijk/-dom

Onverslaanbaar

Wonderbaarlijk

Spectaculair

Winstgevend/
rendabel/lucratief  

Opmerkelijk/
merkwaardig

Onbeschaamd/
brutaal

Trots

Jij (i.p.v. ‘je’)

 

Een voorbeeld 
Nog geen 50% van de ondernemers doet aan contentmarketing. Wil jij beginnen met bloggen? Begin nu en je maakt een voorsprong op je concurrentie. In deze training leg ik je uit hoe jij direct met slimme tips een supersnelle start maakt voor spectaculaire resultaten!

Categorie 6. Woorden die nieuwsgierig maken

De meest populaire vraag begint met en woord met slechts 3 letters: hoe. Mensen willen weten hoe dingen werken, hoe ze meer uit het leven en hun werk halen, hoe ze gezond worden en blijven, enzovoort. Nieuwsgierigheid naar het antwoord werk je in de hand door verkoop-stimulerende woorden als:

Illegaal  

Geheim/heimelijk  

Sleutel  

Verbluffend  

Verboden

Kijkje in de keuken/

achter de schermen

Ongelooflijk  

Intern 

Gek

Interessant  

Zwarte lijst

Alleen voor leden

Wees er nu bij  

Als eerste

Gecensureerd

Beperkt

Inlog

Vereist

Wat weinig weten  

Een handjevol 

Grenzeloos

Verborgen

Privé

Uniek

Nooit verteld

Ongewoon

Hilarisch

Niet toegelaten

Mythe

Uitzonderlijk

Ondergronds

Niet ontdekt

Buiten de wet

Ridicuul

Restricties

Verloren

Gebrek/gemis

Vergeten

Verborgen

Onschatbaar

Onbetaalbaar

Toegang

Je ziet dat woorden soms overlappend zijn met andere categorieën. 

Een voorbeeld om je conversie te verhogen
Wil jij toegang tot de sleutel naar echte liefde? Dan mag je dit event niet missen! Meld je aan en beantwoord en paar vragen voor de perfecte match en een unieke kans om de liefde van je leven te ontmoeten!

Categorie 7. Woorden die boosheid aanwakkeren

Woede is een drijfveer die zo soms dusdanige proporties aanneemt, dat het de intrinsieke motivatie beïnvloedt. Het is een van de meest krachtige en bruikbare emoties die er bestaat. Kanaliseer je een emotie als boosheid goed, dan happen mensen graag toe. Boosheid kan je conversie verhogen op een manier, die jij niet zag aankomen.

Hoe? Door hen boos te maken over hun eigen situatie of een situatie buiten hen, waar ze zich druk om kunnen maken. Oorlog, honger, milieuvervuiling zijn hier voorbeelden van. En naar zichzelf gericht: het zat zijn om vast te zitten in een baan die teveel energie vreet, een slechte relatie of overgewicht. Bedenk waarover mensen zich druk (kunnen) maken binnen jouw vakgebied. Heb je dat duidelijk, dan helpen deze woorden:

Misbruik  

Dwang  

Gierig(heid) 

Leugen

Gevaarlijk  

Ongezond

Verliezen/verliezer  

Heimelijk

Walgelijk

Ergeren

Hekelen/haten  

Roekeloos/ondoordacht

Zwijgen opleggen

Stiekem

Geldwolf

Onbeschoft

Corrupt

Illegaal

Vals

Laf(aard)

Slachtoffer

Zinloos

Geweld

 Achtervolgen

Dom

Slecht

Angst(ig)/bang

Uitlokken

Straffen

Knuppel in het
hoenderhok

Natrappen

Zwak

Verwaarloosd

Arrogantie

Bureaucratie

Meedogenloos

Het zaakje stinkt

Betweter

Oogkleppen

Achterbaks

Onzin

Terugpakken

 

Zelfstandig naamwoorden vorm je gemakkelijk om tot werkwoorden en andersom.

Een voorbeeld die de druk op de koopknop stimuleert
Heb jij een pgb nodig, maar kom je niet door de bureaucratische regels van je gemeente heen? Sturen zij zonder pardon je papieren terug of sturen ze je van het kastje naar de muur? Dit artikel gaat over de corruptie en de onzin van het web aan regelgeving bij de overheid. En hoe je je pgb wel toegewezen krijgt.

Categorie 8. Woorden die angst oproepen

Deze laatste categorie heeft een overlapping met de anderen. Ik begon mijn artikel er al mee: mensen zijn bang om iets mis te lopen. 
Angst is echter de grootste motivator van alle emoties en dat zit dieper dan ‘niets willen missen.’ Het is een instinct, dat al tienduizenden jaren in ons schuilt. Angst houdt ons in leven. In veiligheid en dus buiten gevaar.

Wil je serieus dat mensen actie ondernemen na het lezen van jouw boodschap, gebruik dan onderstaande woorden om hen de gevolgen te laten zien wanneer ze niets doen.

Dom/domoor/
sukkel

Angstig 

Vluchteling/
vluchten in

Pijn

Lijden

Misbruik

Wraak

Gok/gokken  

Overname

Verslaan/
verslagenheid   

Gevaarlijk

Risico

Verblind/verdoofd   

Goedgelovig

Bloederig

Ziekmakend

Stom

Slaaf

Gevangen/
gevangenis

Rechtszaak

Boete

Schuilen

Ineenstorten  

Gek

Let op!

Moedeloos

Burn-out

Failliet

Doelwit

Wild

Ongecontroleerd

Tegenwerken  

Waarschuwing

Paniek

Nood/noodzaak   

Rekening

Beduvelen

Stormvloed

Broeien/sluimeren

Crisis

Dodelijk

Terreur

Giftig

Tragedy

Vernietigend

Ramp

Genant

Falen

Mislopen

Ontslag

Arm/armoede

Zorgen

Een val

Trauma

Beïnvloeding

Epidemie/spiraal   

Nachtmerrie

Marteling

Speelbal

Probleem

 

Een voorbeeld: een willekeurige combinatie uit de categorieën
Ben jij kilo’s aangekomen en pas je je kleding niet meer? Is winkelen een ramp, omdat weinig past en niets je leuk staat? Durf je nauwelijks een gesprek aan te knopen op een feestje en heb je het gevoel dat je wordt aangekeken als je iets te eten pakt? Wanneer je er niets aan doet, kom je in een vicieuze cirkel terecht. Onderzoek van instituut X wijst uit, dat je 63% kans loopt om in een isolement terecht te komen. Jij loopt allerlei leuke dingen mis, terwijl je ziet hoe fijn anderen het hebben.
Om die spiraal te doorbreken, te voorkomen dat je je langzaam in eenzaamheid opsluit en weer bouwt aan een gezond gewicht, zelfvertrouwen en een leuk leven hebben wij een stappenplan, dat gemakkelijk te volgen en vol te houden is. Je ontvangt de adviezen en begeleiding die jij nodig hebt. Je voelt je snel steeds beter. 75% van onze cliënten vallen 2 kledingmaten af in 4 maanden tijd. Wil jij dat ook? Doe dan mee!

Er zijn nog meer woorden, die je conversie verhogen via tekst. Deze hoeft niet per se geschreven te zijn. De woorden passen ook goed in de tekst van je video. Of een verkoopgesprek, een lezing of training. Ze zijn geschikt in elke situatie, waarin jij een ander overtuigen wilt.

Je conversie verhogen: een paar aanvullende tips 

Synoniemen op deze woorden hebben dezelfde uitwerking. 
In plaats van ‘bewezen’ gebruik je het actieve werkwoord ‘bewijzen’ bij voorbeeld. Of ‘aantonen.’
Een ander woord voor ‘betaalbaar’ is ‘voordelig.’ Of eenvoudigweg ‘goedkoop.’
Zoek je een synoniem, kijk dan op Synoniemen.net.

Woorden die je conversie verhogen zijn gemakkelijk te combineren

Hierboven heb je al een paar goede voorbeelden, maar misschien zijn deze nog iets te ver van jouw bed om ze ‘na te doen.’ Daarom een paar eenvoudiger voorbeelden:

‘Haal nu je gratis cadeau!’
‘Doe je mee aan deze speciale actie, dan ontvang je bovendien korting op…’
‘Je hebt volledige en levenslange toegang tot het platform, zodat je altijd profiteert van onze voordelen.’
‘Alleen vandaag voor slechts € 199 in plaats van € 349! Wees er dus snel bij!’
‘Je bespaart tot wel 45% op de kosten en 20% in tijd!’

Je conversie verhogen via je tekst heeft meer nodig dan deze woorden alleen. Struin rustig mijn blog door op zoek naar andere schrijftechnieken die zorgen voor meer verkoop. In een ander artikel vertel ik je over woorden die je boodschap juist ontkrachten.

Ik heb een verrassing voor je wanneer jij je teksten graag zelf schrijft… gratis.

 


Anders interessante blogonderwerpen:

De basismarketingmiddelen die jou aan de beste klanten helpen 
6 Ingrediënten voor content die klanten trekt
Waarom marketing voor kleine bedrijven zo eenvoudig is 
Schrijven als een copywriter op de meest eenvoudige manier 
Wel inspiratie, maar weinig tijd voor contentmarketing? Schrijf een monsterblog 
 

Vind jij deze blog interessant, maar voelt het in de praktijk brengen van de tips alsnog als een onneembare berg? Laat het dan aan ons over. Wij helpen je niet alleen aan verkopende tekst, maar maken er een strategie omheen, zodat de boodschap ook daadwerkelijk aankomt bij je doelgroep.

ik wil een afspraak

Wil jij eerst weten hoe je met je tekstschrijver de beste resultaten boekt? Download dan gratis de paper:

zo vind je de juiste tekstschrijver

 


Jouw reactie op Conversie verhogen met actieve woorden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


css.php