Tekst- en marketingbureau: pokon voor de groei & bloei van jouw bedrijf

Succesvolle contentmarketingstrategieën die weinig worden toegepast

voorbeelden succesvolle contentmarketingstrategieën

Voorbeelden die eenvoudig en tijdbesparend zijn

Je weet onderhand wel dat ik ben voor echt resultaat en eenvoud ben wat betreft contentmarketingstrategie. Jij bent druk genoeg immers, maar je wilt ook dat je marketing succesvol is. Ik heb een 5-tal voorbeelden van een succesvolle contentmarketingstrategie voor je, die zelfs door contentmarketeers weinig worden ingezet, maar redelijk simpel zijn.

Deze contentmarketingstrategieen kunnen het aantal leads verdubbelen en zijn effectiever dan advertenties plaatsen. Ze zijn bovendien een stuk goedkoper.

Een paar contentmarketingcijfers op een rij

Volgens onderzoek, gedaan door Hubspot vanaf 2015 tot heden:

  • B2C-bedrijven hebben 4 x meer leads wanneer ze 11 x per maand bloggen dan collega’s die 4 of 5 blogposts per maand plaatsen
  • Bij B2B-bedrijven is het 3 x zoveel met dezelfde frequenties
  • bedrijven die meer dan 16 posts plaatsten (B2C of B2B staat er niet bij vermeld) hebben 4,5 x meer leads dan bedrijven die 0 tot 4 blogposts plaatsen per maand
  • 90% van de leads komt van oude content
  • en 47% van de kopers bekeken eerst 3 tot 5 blogposts of andere vormen van content voordat ze overgingen tot een aankoop.

Er wordt niet gezegd over de inhoud van de content.

Wat ik zelf meet is:

  1. dat minstens eens per week een blog plaatsen, die verfrissend is ten opzichte van wat allemaal al geschreven wordt, 3 x zoveel oplevert eens per 2 weken
  2. en dat een monsterblog redelijk goed gelezen wordt, maar je deze het beste afwisselt met een blog van gewone lengte (700 – 1100 woorden)
  3. een mix van content werkt het beste. Dus in plaats van dat je insteekt op slechts een contentmarketingstrategie en -middel, bij voorbeeld de blog, gebruik je daarnaast de nieuwsbrief, gratis weggever, video, korte training en/of… Verandering van spijs doet nog altijd snoepen.

Wat je moet met deze cijfers? Ze gebruiken in jouw voordeel.
En ik vertel je hoe via een paar eenvoudige, maar effectieve contentmarketingstrategieën.

Het begint met 2 stappen.

Stap 1. De 80/20-regel

De 80/20-regel ken je vast vanuit de wereld van sales: 20% van je klanten zorgt voor 80% van je omzet. Deze regel kun je echter ook toepassen bij je content: slechts 20% van je content zorgt voor 80% van je leads.

Welke 20% dat is, is op verschillende manieren en niveaus te meten:

  • kijk in Google Analytics onder de kop ‘GEDRAG’ en vervolgens ‘Alle pagina’s.’ Selecteer een periode van maximaal 8 maanden tot heden. Het is gemakkelijk uit te rekenen welke 20% het meest bekeken/gelezen is. Kijk naar hoe lang men de page gemiddeld bezocht heeft en wat de bounce rate is (het percentage dat na deze pagina direct wegklikte).
    Welke 20% zorgt voor het meeste verkeer?
  • graaf iets dieper en kijk in Google Analytics via welke kanalen mensen op je website komen, vanaf welke serverproviders, apparaten, browsers en besturingssystemen. Je kunt er zelfs de gebruikersstroom zien in een prachtig schema, waarin je precies ziet hoe het verkeer op je website over de aangegeven periode verliep. Zo zie je hoe mensen zich gedroegen op je website. Daar kun je patronen uit halen. Pas ook hier de 80/20-regel toe
  • vraag jij elke lead hoe hij of zij bij jou terecht gekomen is? Zo nee, start daar dan direct mee en registreer de antwoorden. Welke kanalen leveren het meeste op wanneer je de 80/20-regel toepast?

Stap 2. Content opruimen

Ik ga nu iets van je vragen, wat je waarschijnlijk eng vindt. Ik ben ermee begonnen en vind het doodeng:

  • verwijder content, dat niets oplevert. Content die te weinig bezocht wordt en niet of niets meer toevoegt aan wat je doet voor je doelgroep. Die dus ver buiten de 20% valt
  • stop met de kanalen, die buiten die resultaten van de 80/20-regel vallen.

Je ontspult zoals je ook met je huis of kantoor doet. Het ruimt niet alleen op, je geeft Google een seintje waar je belangrijkste informatie staat.

Opruimen is goed voor je SEO en dus voor je vindbaarheid.

Vind je het eng, verwijder de content dan niet meteen, maar stel ze in op ‘concept’ in plaats van ‘gepubliceerd.’

Je ziet bovendien welk type content werkt. En welke onderwerpen. Dat geeft je genoeg basisinformatie om de volgende voorbeelden van contentmarketingstrategieën toe te passen.

Meten is essentieel. Met meten krijg je inzicht op best practices. Daarop kun je gemakkelijk sturen en als ondernemer sta je graag aan het stuur van je eigen succes.

Ben je klaar, dan doe je het volgende. Het is een van de eenvoudigste, minst tijdrovende en toch succesvolle contentmarketingstrategieën en daarom begin ik met deze.

  1. Content optimaliseren

  • Optimaliseer de 20% content die 80% van de leads genereert. Start daarbij bij oude content. Voeg blogposts samen of geef ze een update en kijk daarbij of je een verdiepingsslag kunt maken. Optimaliseer ook je SEO en de afbeeldingen, maak eventueel screenshots en plaats je blogposts op een recente datum.
    Moet je het elke keer groot aanpakken? Nee, soms zit het juist in kleine dingen, zoals het toevoegen van een grafiek, een infographic of een casus uit je praktijk. Grootser aangepakt voeg je een case study of interview met een influencer toe in de vorm van een podcast
  • Maak een contentmarketingplanning voor de kanalen, die je de meeste leads opleveren. Is dat Google, zorg dan dat je SEO in orde is voor een hoge ranking. Is het LinkedIn, breid je netwerk dan verder uit en zoek naar de juiste groepen en maak een contentmarketingkalender om je boodschappen goed te plannen voor een groter bereik. Is dat via een gratis weggever, webinar of lezing? Kijk dan goed hoe je je high-endaanbod daar in de schijnwerper zet via een sales funnel.

Deze contentmarketingstrategie helpt je om meer succes te hebben.

Voorbeelden van contentmarketingstrategieën die nog weleens vergeten worden

  1. Giet je content in een ander vat

Deze contentmarketingstrategie wordt zelfs weinig toegepast door contentmarketeers, dus profiteer van jouw voordeel!

Een blog is een blog is een blog… Nietes!
Een training is een training is… nope, ook niet.
Een presentatie is een presentatie is… ook niet.
En een video is ook meer dan een video.

Spreek een blog in en je hebt een podcast.
Haal tips uit je blog en je hebt microblogs voor op je socialmediakanalen. Vergeet de afbeelding niet.
Voeg je blogposts samen en je hebt een E-book.
Voeg opdrachten toe en je hebt een werkboek voor een training. Online én offline.
Neem je instructie op en je hebt een vlog of videohandleiding. Of online training.
Zet je presentatie online en voeg SEO toe. Maak er vervolgens ook een blog van en hang ook hier een long tail zoekterm aan (een zoekterm van 2 of meer woorden).

Je content is multifunctioneel! Maak daar gebruik van.

  1. Ga gastbloggen

Een van de meest succesvolle contentmarketingstrategieën, en een van de meest eenvoudige, is een gastblog.

Een gastblog is een blog van jouw hand, geplaatst op een ander platform dan jouw website.

Zoek een platform met een groot bereik en een uitstekende reputatie in jouw vakgebied of gerelateerd daaraan. Meld je er aan. Als je geaccepteerd bent, plaats je er regelmatig een nieuw item.

Dat nieuwe item kan ook oude content zijn, dat ooit populair was, nu niet meer is, maar nog steeds actueel is. Het heeft alleen een update nodig. Optimaliseer hem zoals ik hierboven al aangaf, plaats hem op het platform en als hij goedgekeurd en definitief geplaatst is, haal je jouw oude content van je website.

Of…

maak een gastblogplatform van de blog op jouw website en nodig mensen uit er te gaan bloggen.

  1. Schrijf een case study of whitepaper

Beschrijf een praktijkvoorbeeld, waarin je van begin tot eind een probleem aansnijdt en oplost, onderbouw deze met cijfers en systemen/ toepassingen, vertel wie meehielpen aan het project en welke rol ze hadden en publiceer hem als gratis download.

Het voordeel hiervan is, dat mensen die het probleem herkennen, direct aanhaken. Je vergroot je kans aanzienlijk dat ze bij je aankloppen. Jij hebt dit probleem namelijk al eens opgelost.

  1. Meerdere gratis weggevers

Deze laatste contentmarketingstrategie legt je geen windeieren is de ervaring.

De meeste bedrijven hebben slechts, of eigenlijk hooguit, één gratis weggever. Maar ik zeg wel vaker: ‘Doe eens wat anders!’

Maak meerdere gratis weggevers om je sales funnel in gang te zetten naar je verschillende diensten of producten.

Zet ze juiste onder je blogposts waar ze bijdragen aan het onderwerp om mensen laagdrempelig verder kennis te laten maken met je kennis en kunde.

Zet je gratis weggevers in de bio van je socialmediakanalen als je daar ruimte voor hebt. Of wissel ze af. En deel ze regelmatig in je berichten.

Plaats een gratis weggever in de ondertekening van je e-mail, bij je video en dergelijke en wissel deze af met de andere.

Laat die gratis weggever niet alleen staan, maar zorg dat hij het begin is van een e-mailcampagne, die je automatiseert en leidt naar een betaald aanbod. Koppel hem aan je nieuwsbrief als je die hebt.

Deze contentmarketingstrategieën zijn uitvoerbaar voor iedereen, ongeacht je tak van sport of bedrijfsgrootte. Vind de manier die bij jouw bedrijf past.

Ik ben benieuwd naar welke contentmarketingstrategie jij kiest…

En heb je geen idee en kom je al tijd tekort, laat je dan op weg helpen. Of help jezelf op weg.

 


Jouw reactie op Succesvolle contentmarketingstrategieën die weinig worden toegepast

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


css.php