resultaten van je contentmarketing dalen opeens

Wat als je goede resultaten van je contentmarketing opeens dalen?

Het gaat goed. Het bloggen gaat lekker, je nieuwsbrief is populair, op social media groeit je bereik, je trekt klanten en dan opeens… lijken de resultaten weg te zakken.

Hoe kan dat nou?

Ik heb er meerdere malen mee te maken gehad en weet door schade en schande nu wat er aan de hand kan zijn.

Waarom de resultaten van je contentmarketing opeens dalen

Verdampen je resultaten als sneeuw voor de zon? Of zie je een dalende lijn, die niet te stoppen lijkt? Check of je te maken hebt met een of meer van deze fenomenen.

Tip vooraf

Ga goed na waaraan het ligt voordat je iets verandert.

1. Je hebt de teugels wat laten vieren wat betreft de kwaliteit van je content

De resultaten van je contentmarketing dalen opeens wanneer het succes te veel als vanzelf kwam. Je bent wat achterover gaan leunen en je focus om elke keer de beste blog (of andere content) te ‘produceren’ wat kwijtgeraakt. Je merkt het aan je eigen gedrag: je stelt andere prioriteiten, blogt meer ‘even tussendoor’ en laat zaken als research doen vaker achterwege.
Het overkwam mij ook en ik zag mijn resultaten in een mum van tijd dalen naar minder dan de helft. Eén mindere blog is namelijk overkomelijk, maar twee of drie achter elkaar straft men af. De gevolgen voel je bijna direct: mensen klikken niet meer door; Je websitebezoek daalt. Wederopbouwen bleek een langere weg: mijn reputatie als schrijver van topblogs zakte ook wat weg. Het is goed gekomen, maar ik het was een dure les.
Wat je hebt afgebroken, bouw je dus met meer inspanning dan de eerste keer weer op.

Oplossing: pak de oude draad weer op en houd de moed erin. Het komt goed, als is dat met een nieuw publiek.

Je houdt te lang vast aan je gewoonten

Zelf vang je al een tijdje signalen op, die aangeven dat de trend en de regels veranderen, maar je gaat er tot nu toe niet in mee. Het gevolg: je ziet je resultaten langzaam dalen. Je nieuwsbrief wordt steeds minder vaak geopend en mensen klikken minder en minder door. Je socialmediaberichten bereiken steeds minder mensen en het aantal nieuwe klanten via die kanalen daalt. Over het algemeen zet de dalende lijn langzaam in, omdat ook je doelgroep niet zomaar overstapt op een nieuwe trend of gewoonte.

Oplossing: onderzoek de nieuwe trends en update je content, je contentmarketing en je strategie. Verander geleidelijk aan met de trends mee. Dat maakt de veranderingen te behappen. Het zorgt bovendien, dat mensen aangehaakt blijven. Trends komen en gaan. Sommigen blijven. Maar mensen hobbelen er altijd achteraan, omdat ze eigenlijk niet van verandering houden.

Je gaat met de trends mee, zonder te checken of je doelgroep dat ook doet

Met andere woorden: je loopt op je potentiële klanten vooruit. Zij zijn nog niet klaar om mee te gaan. Je weet zelf of je met een nieuwe trend meegaat. Je merkt dat de resultaten van je contentmarketing opeens dalen als je te snel insteekt op een ander(e) invalshoek of contentmiddel.

Voorbeeld: je investeert minder in bloggen en meer in vloggen, terwijl je doelgroep bestaat uit mensen die in hun werk al gewend zijn te lezen. Zonder te checken of ze ook naar video kijken, stak jij in op vloggen, omdat dat dé manier van de toekomst zou zijn en je nú moet investeren om je concurrenten voor te zijn.

Oplossing: je hoeft het vloggen niet te laten, maar integreer deze in je blog. Zo bedien je verschillende groepen. De een is namelijk meer visueel dan tekstueel ingesteld. Of zelfs auditief. En je eventuele voorsprong op je collega’s blijft.

Je gedrag op social media is veranderd

Je reageert bij voorbeeld zelf minder op andermans berichten. Of je deelt minder. Ik merk dat ik minder actief ben op social media als ik te druk ben of er andere prioriteiten zijn. Zelf automatiseer ik nog altijd minder dan mogelijk is. Ik praat liever met dan tegen mensen op social media namelijk. Dat vergt echter ook discipline en focus, omdat ik een aantal keren per dag op social media zitten moet. Er zit dus een nadeel aan mijn manier van werken. Ik vind dat niet erg. Inmiddels heb ik wel zo’n mijn systemen daarin.

Oplossing: merk jij dat je regelmatig vergeet je berichten te delen en actief mee te doen op social media? Automatiseer je posts dan. En plan minimaal een keer per dag in om deel te nemen.

Je onderwerpen zijn minder relevant of je valt in herhaling

Een paar weken geleden ontdekte ik dat ik twee artikelen had geschreven over precies hetzelfde onderwerp. En met bijna dezelfde inhoud. Ik had het niet in de gaten gehad en voegde de twee samen. Op kleine onderdelen herhaal ik mijn boodschap vaker, zeker wanneer het gaat om mijn missie of aanpak. Ik voel het als dat te vaak gebeurt.

Jij ook.

Oplossing: als jij merkt dat je in te vaak herhaling treedt, is het tijd voor nieuwe inspiratie. Nieuwe onderwerpen. Als ik naga waar het vandaan komt, ontdek ik vaak dat ik in een bubbel heb gezeten. Te gefocust op andere zaken. Of te veel op mijzelf. Het is tijd om er weer uit te gaan, met mensen te spreken, te lezen, te ontspannen en de touwtjes weer in handen te nemen. Zoek jij inspiratie naar onderwerpen? Of naar inspiratie in het algemeen? Of heb jij een nieuwe strategie nodig? Ideeën vind je overal.

Of je deelt steeds hetzelfde type bericht

Hoe drukker het wordt, des te minder creatief ik ben. Het is gemakkelijk om een blog te delen. Andere berichten kosten meer inspanning. Herkenbaar?

Oplossing: haal quotes en tips uit je blog en deel deze in je posts. Zorg voor een aantrekkelijk bericht, elke keer. Een afbeelding die je boodschap ondersteunt of aanvult voldoet.

Het gedrag van mensen verandert

Trends veranderen vaak doordat het gedrag van mensen verandert. Google verandert zijn regels steeds om zijn bibliotheek zo relevant mogelijk te houden. Facebook verandert zijn algoritme om zijn oorspronkelijke missie te volgen. En doordat Facebook zijn regels voor bedrijven verandert, verandert het gedrag op LinkedIn weer: mensen delen steeds meer berichten, die ze anders op Facebook plaatsten. De generaties na mij lezen minder en kijken meer. Allemaal gedragingen die veranderen en het is soms best vermoeiend ze mee te blijven gaan.

Oplossing: ga goed bij jezelf na met welke gedragsverandering je meegaan wilt. En kunt. Zo erger ik me aan de ‘facebookberichten’ op LinkedIn en ga daar dus niet in mee, ook al is het bereik nog zo groot. Kijk naar wat werkt bij collega’s en maak het je eigen als het bij je past.
Je ontwikkelt je eigen systeem. Kopieer je wat een concurrent doet, dan zul je merken dat het niet goed voelt. Dat merk jij, maar dat voelen anderen ook. Het gevolg is, dat je resultaten tegenvallen. Leen andermans voorbeeld dus en maak er je eigen ding van.

Het socialmediaplatform verandert zijn algoritme of Google verandert zijn regels

De resultaten van je contentmarketing dalen plots als online platformen hun regels aanpassen en jij je te weinig aanpast. Je ziet het aan een kleiner bereik, terwijl bovenstaande zaken in orde zijn. In Google Analytics zie je dat de zoekmachines minder verkeer naar je website genereren. Ee analysedata van je socialmediakanalen tonen een snel dalend bereik en dus minder likes en deelacties. En minder respons.

Oplossing: onderzoek wat veranderd is en wat je moet doen om je bereik te houden. Voer veranderingen stapsgewijs door en herzie je strategie.

Het is gewoon een dip, die weer overgaat

Voldoe jij aan al het bovenstaande, dan heb je simpelweg te maken met een dip. Het kan liggen aan het seizoen (zomervakantie), het weer (strandweer) of een bijzonder evenement (EK of WK voetbal).

Oplossing: speel in op dat wat je resultaten onderdrukt om ze een boost te geven. Integreer de kampioenschappen in je blog en laat zien hoe jij oververhitting voorkomt bij de hittegolf (storytelling). Verder hoef je niets te veranderen.

Een paar afsluitende tips voor wanneer de resultaten van je contentmarketing opeens dalen:

  • Kijk niet te vaak naar de cijfers. Je bereik scheelt van dag tot dag en van week tot week. Blijf rustig
  • Pak eerst je oude ritme en focus op als het daaraan schort, voordat je verdere veranderingen doorvoert
  • Analyseer je data en zoek een patroon. Pas één ding aan en kijk wat er gebeurt de komende weken. Dan nog een. En dan eventueel nog een. Het is belangrijk de dingen een voor een aan te passen, omdat je wilt weten wat die verandering doet. Gooi je alles om, dan weet je niet wat wel en wat niet werkt.

Kom jij er niet goed uit? Laat mij dan een gratis analyse doen van je contentmarketing. We nemen de bevindingen telefonisch door, zodat jij precies weet wat je eerste stap naar betere resultaten is.

 


Blogonderwerpen, waarmee je steeds een stap verder komt:

Wil je dat mensen aangehaakt blijven? Schrijf een blogserie
Wat is eigenlijk de beste tijd voor je nieuwsbrief, blog en socialmediaposts
7 Copywritingformules voor korte content, bij voorbeeld een socialmediabericht

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg me op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: