Een professioneel uithangbord begint bij je website

‘Geef mij het professionele uithangbord dat bij mijn bedrijf past’

Je weet wat je wilt, hebt een gezond(e) bedrijf of praktijk en vraagt je af hoe jij je marketing ook naar dat professionele niveau krijgt.

‘Ik heb genoeg klanten, maar wil de uitstraling die bij mijn onderneming past.’

‘Ik wil meer echt goede klanten aantrekken.’

‘We willen nog beter laten zien wat we doen en welke kennis we in huis hebben.’

‘Het maakt me wel uit wat het kost, maar het gaat mij meer om het resultaat.’

‘We willen wel dat de uitstraling bij ons past.’

Herkenbaar? Lees dan verder hoe je de basis legt voor de inzet van professionele marketing.
Ben jij nog niet zo ver? Lees ook dan verder. Ook jij pikt hier dingen op, die je nu al kunt gebruiken.

Wat is je doel?

Stilstand is achteruitgang. Ook al gaat het goed, de toekomst ken je niet. Blijf dus ook vooruit kijken en aan je marketing werken.

Heb jij je doelen helder? En heb je ze omgezet in concrete plannen? Meet jij je resultaten per product of dienst, weet je waar je leads vandaan komen en houd je bij wat je marketing- en contenmarketinguitingen doen?

Niet helemaal of misschien zelfs helemaal niet? Begin dan nu met het stellen van een doel, een goed, eenvoudig maar professioneel marketingplan, voer deze uit en meet je resultaten elke 3 maanden. Zo kun jij je strategie tijdig bijsturen en op koers blijven om je doel te bereiken.

Ik schrijf dit in het besef dat jij misschien niet gelooft in doelen stellen. Heb je daar slechte ervaring mee? Denk dan eens hier over na:
ondernemen doe je vaak met een pad of eindbestemming in je achterhoofd, hoe stevig jij ook met beide benen op de grond staat. Die bestemming is je doel. En wanneer jij geen jaarlijkse doelen stelt, dobber je. En dobberen brengt je zelden waar je wezen wilt.
Een doel helpt je met je focus, maar hij doet meer: ervan uitgaande, dat jij je vak goed beheerst en jouw doel waarschijnlijk begint met een middel, namelijk meer omzetten, betekent dat automatisch dat jij meer klanten helpen gaat. Daarmee help jij meer mensen op weg naar hun doel.

Wil jij professionele marketing en een dito uithangbord? Begin dan met het uitzetten van je koers.

Wie is je beste klant?

Als het goed gaat, kun je selectiever zijn in welke klant en welke opdracht je aanneemt. Maar ook als je die luxe nog niet hebt, kun jij sturen op het trekken van de juiste klant. Wie is jouw beste klant en waarom? Wat doe jij het liefst en welk(e) product of dienst brengt (in verhouding) het meeste op?

Richt je pijlen op deze doelgroep en deze producten of diensten. Daarmee trek je degenen aan voor wie jij het liefste werkt, echter zonder de rest uit te zonderen.
Ik weet dat veel ondernemers denken dat, wanneer ze een doelgroep, product of dienst uitsluiten in hun marketing, ze deze niet meer aantrekken of verkopen. In de praktijk werkt het echter anders. Je verlegt enkel je focus.
Voorbeeld: ik creëer af en toe een pay-off of schrijf een handleiding of jaarverslag. Deze vallen echter niet direct onder mijn aanbod, maar wel binnen mijn vaardigheden.

Professionele marketing stuurt je naar de beste klanten.

Wat moet je daarvoor doen?

Waar zitten deze klanten? Die vraag heb je vast al vaker langs zien komen. Marketeers hebben het hier veel over. En het klopt: zoek ze op, laat je zien en horen.

Het is belangrijk om naamsbekendheid op te bouwen. Dat kan op vele manieren. Online en offline.

De eerste stap naar verdere professionalisering is je website. Al je marketinguitingen leiden terug naar je website, of het nu gaat om een brochure of flyer, je nieuwsbrief en blog, je deelname aan een event, congres, beurs of training, je visitekaartje of socialmediakanalen. Of ze leiden vanaf je website naar je kanalen: je blog verspreid je over je socialmediakanalen, zet je in de ondertekening van je e-mail, gebruik je om trainingen mee te bouwen. Je gratis weggever op je website genereert e-mailadressen van potentiële klanten, die jij regelmatig aanschrijft met interessante weetjes.

Je leest het: je website is de spil in je professionele marketing. En dat maakt je marketing inzetten een stuk overzichtelijker en eenvoudiger. Laat me je uitleggen waarom.

Je website, je grootste uithangbord

Ik zeg het vaak: je website is je grootste en meest openbare visitekaartje van al je marketingmiddelen, buiten jezelf (en je medewerkers) om. Zorg dat je website de uitstraling heeft, die jouw bedrijf of praktijk verdient. Laat jezelf en je mensen erin zien en zet je onderneming stevig neer.

Beknibbel er dus ook niet op. Besteed het webdesign en de teksten uit wanneer je de expertise zelf niet in huis hebt. Je hebt mensen nodig, die hun vak verstaan, zich goed verdiepen in jouw bedrijf, de mens(en) en producten/diensten erachter en deze vervolgens goed vertalen naar een website die voor jou werkt.

Tip
Laat de webbouwer en de tekstschrijver/copywriter en eventueel de vormgever met elkaar en met jou samenwerken. Het is jouw uithangbord, dus denk mee, stel vragen en blijf kritisch, echter zonder dat je je ingehuurde vakmensen de wind uit de zeilen haalt. Als ze goed zijn, kunnen zij jouw suggesties beoordelen op relevantie en ze vervolgens vormgeven. Echte vakmensen kijken verder dan hun eigen vakgebied, waardoor ze goed kunnen samenwerken en een website neerzetten die jou helpt je doelen te bereiken. Mis jij bij het eerste contact al een klik of heb je het gevoel dat je iets wordt opgelegd? Zoek dan verder.

Wil je het zelf blijven doen, doe het dan goed!

Beweging op je website: wat heb jij te melden?

Het wordt tijd dat je jezelf echt aan de wereld laat zien en dat kun je in velerlei vormen gieten: cases uit de praktijk, adviezen en inzichten, evenementen waaraan je deelneemt, je deelname aan een award, MVO-activiteiten of een kijkje achter de schermen.

Je kunt ze onder verschillende rubrieken scharen bovendien: blog, achter de schermen, even voorstellen, adviezen, het laatste nieuws, enzovoort.

Integreer SEO in je teksten, zodat je ook bij Google goed onder de aandacht komt, en vergeet niet door te linken naar andere pages van je website. De pages sla je namelijk niet automatisch om, zoals bij een boek. Door links naar andere pages te integreren in je tekst, nodig je je bezoekers uit om meer te lezen.

Zorg daarnaast dat deze rubrieken deelbaar zijn. En deel ze zelf op je socialmediakanalen.

Dit geeft jou de basis voor een professioneel uithangbord, waarmee je meer naamsbekendheid krijgt en de beste klanten trekt.

De finishing touch: offline marketing

Alleen online ondernemen werkt averechts. Niet iedereen is online. Maak dus een flyer en leg die neer op plekken waar potentiele klanten komen, deel ze uit op evenementen en stuur ze mee met je offerte.

Doe ook offline aan netwerken. Moet je daarvoor per se allerlei netwerkbijeenkomsten aflopen? Niet per se. Geef je op voor een event, master mind groep, training of lezing. Wees zuinig met het delen van visitekaartjes en flyers. Mensen hebben de gewoonte automatisch kaartjes uit te wisselen, maar het is een loze actie als jullie elkaar nauwelijks gesproken hebben.

Je kunt ook een evenement organiseren. Of een open huis in je bedrijf. Of trainingen op locatie.

Van hieruit bouw je verder aan een professionele marketing, maar je basis staat.

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: