Een snelle schrijftechniek als je blog schrijven maar niet lukt

Komt die blog maar niet af? Pas deze snelle schrijftechniek toe

Momenteel ben ik bezig met een blog voor Frankwatching. Het artikel komt maar niet goed uit mijn vingers, mede omdat ik te druk ben met andere zaken. Ik heb te weinig tijd om de inhoud goed te overdenken. Daarom zwabbert hij alle kanten uit. Vorige week diende ik eindelijk mijn blog in, maar helemaal blij was ik er nog niet mee. Gelukkig kijkt Frankwatching mee. De blog kwam terug met aantekeningen, die erop wezen dat hij inderdaad wankelt.
Door alle drukte vergat ik die ene snelle schrijftechniek, die er altijd voor zorgt dat mijn artikelen staan als een huis. Het is een kleine omdenktruc, die je direct focus geeft wanneer je blog maar niet af komt. Door tijdgebrek of wat anders.

Blijf je schaven aan je blog? Draai het dan om

Twijfel doodt creativiteit. Je bevriest. En wanneer je een blog aan het schrijven bent en het overkomt je, dan kan het eeuwen duren voor hij eindelijk af is. Of in elk geval geplaatst.

Plaats jij weleens een blog, dat eigenlijk nog niet helemaal af is?

Het is vrij gemakkelijk je consequente schema los te laten en te wachten tot je tijd of inspiratie krijgt. En je planning loslaten is als spijbelen: eenmaal gedaan, is de drempel weg.

Maar zover is het nog niet. Kom je er niet uit? Pas dan deze snelle schrijftechniek toe.

Zet je titel in vraagvorm

Zet een vraagteken achter je titel. Of die titel nu definitief of nog slechts een werktitel is.

2 Voorbeelden

  1. Schrijf jij een blog met als titel Cultuurverandering In Latijns Amerika (ik verzin maar wat), zet daar dan een vraagteken achter. Dat vraagteken zorg voor focus. Elke zin die je schrijft, geeft antwoord op de vraag Cultuurverandering In Latijns Amerika?
  2. Je bent bezig met een blog getiteld Diëten Tijdens De Overgang en loopt vast in je ideeën. Het zijn er te veel. Zet een vraagteken achter je titel en focus je alleen op deze vraag.

Stel vervolgens de 5 W’s en de H over je onderwerp

Is die vraag snel beantwoord? Dan heb je genoeg tekst voor een miniblog of zelfs een microblog.

Of je kiest ervoor de diepte op te zoeken door het niet bij die enkele vraag te laten.

Stel vervolgens de volgende vragen over jouw hoofdvraag: wat/welk, wie, waar, waarom, wanneer en hoe. Deze 5 W’s en de H gebruik je bij je verkooptekst, bij voorbeeld bij het promoten van je training of event, maar ze maken ook je blog tot een compleet verhaal.

De 2 voorbeelden volgend

  1. Welke cultuurverandering? Wat houdt die in? En wat zijn de gevolgen wanneer je zakendoen wilt/emigreert/er op vakantie gaat?
    In welke landen vindt deze cultuurverandering plaats?
    Wie beweert dat er een cultuurverandering plaatsvindt in Latijns Amerika? Onder welke delen van de bevolking?
    Waarom is er een cultuurverandering?
    Wanneer begon die?
    Hoe ziet die cultuurverandering eruit? Waar vind je dat in terug?
  2. Welke dieet werkt tijdens de overgang?
    Hoe ziet zo’n dieet eruit? Wat zit erin en wat vooral niet?
    Wanneer begin je? Wanneer eet je?
    Waarom werkt het dieet op deze manier? En waarom werken andere diëten tijdens de overgang juist niet?
    Hoe werkt het dieet precies? En wat heeft dat te maken met de overgang?

Een van deze vragen kan je hoofdtitel worden.

Speciaal voor lezers die geen tijd hebben

Bestaat jouw doelgroep uit mensen, die niet graag lezen of weinig tijd hebben? Dan is deze manier van schrijven een uitkomst. Lezers scannen je tekst gemakkelijk op de belangrijkste informatie en dat bespaart tijd en inspanning.

Dus in plaats van helemaal in te zetten op video maak je gemakkelijk een mix met goed te scannen artikelen. Je hebt er snel een groeide groep fans bij.

Laatste blogtip

Zorg bij elk artikel dat hij interessant en relevant is. Bloggen om te bloggen creëert middelmatige content. Middelmatige content doet tegenwoordig afbreuk aan je reputatie, zeker wanneer je naamsbekendheid als autoriteit wilt opbouwen. Middenmatige content trekt bovendien dito klanten.

En mijn blog voor Frankwatching? Die wordt een stuk steviger nu ik weer dacht aan deze snelle schrijftechniek. Je kunt hem binnenkort verwachten…

 


Andere artikelen over contentmarketing, die je voorwaarts helpen:

Zo kom je aan een lijst blogonderwerpen, waar de béste klanten op afkomen
Weinig tijd, maar wel inspiratie? Schrijf een monsterblog
Wist jij dat je blog multifunctioneel inzetbaar is?
Social media, wat moet ik vertellen dan?
Een blog schrijven dat raakt en rendeert, hoe doe je dat? 

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: