‘Als professioneel tekstschrijver schud jij de teksten zo uit je mouw’

‘Als professioneel tekstschrijver schud jij de teksten zo uit je mouw’

Vorige week werd ik getriggerd door 2 berichten:

  1. Een post op LinkedIn van een collega-copywriter, die de meest irritante reacties van klanten op een rij had gezet. Ik herkende niet alles waar zij tegenaan liep en haar reacties erop vond ik ook wat straf hier en daar. Maar ze had een punt
  2. Een bericht op Instagram van een kennis, die de hele zondag had gezeten aan haar blog. Ze vroeg zich af of het echt zo lang moest duren.

Aangezien ikzelf regelmatig de opmerking krijg, dat ik de teksten zo uit mijn mouw schud en toch binnen 1 uur een salestekst of blog voor elkaar heb, voelde ik mij aangesproken. Ik besloot, dat het tijd wordt dat ik je een kijkje geef in mijn keuken.
En ik kan je nu al vertellen: ben jij zo een dag bezig met jouw salestekst of blog, dan zal dit je opluchten!

Lees verder >

Promotietekst anno 2018 verbindt en verkoopt dan pas, deel 4

Promotietekst anno 2018 verbindt en verkoopt dan pas, deel 4

Wanneer je de ingrediënten in de eerste 3 delen van deze blogserie hebt uitgewerkt, heb je een stevige basis staan voor al je teksten, online én offline. Het laatste ingrediënt giet een sausje over jouw boodschap. Deze boodschap bevat alle ingrediënten.

Het laatste is…

Ingrediënt 10.  Je verhalen

Je verhalen worden beter onthouden dan welke andere informatie dan ook. Hoe inspirerender, des te langer ze blijven hangen.

Ik merk het elke keer als ik met een klant zit. Ik kan een interview afnemen voor de teksten van de website, een contentmarketingplan maken en invullen of een jaartraject aangaan voor de hele marketing. In het begin plande ik daar een paar uren voor. Tegenwoordig zit ik zo een halve tot een hele dag met mijn opdrachtgever om tafel door de verhalen die loskomen. Die investering in tijd vind ik nooit erg, want zo leer ik de mensen kennen achter het bedrijf en achter hun aanbod. De informatie die ik nodig heb om te helpen beklijft bovendien zoveel beter!

Maar wat ik het mooiste vind aan hun verhalen, is dat hun bevlogenheid naar boven borrelt. Er komt een energie in hen vrij, die aanstekelijk werkt. Alle ingrediënten komen samen in hun verhalen.

Zo ook in de jouwe. Onderschat de impact van jouw verhalen niet. Ze wegen zwaar mee in de beslissing om contact met je op te nemen. Soms geven ze de doorslag.

De sleutel in jouw verhalen: inspireer

Jouw verhaal

Wie ben jij?
Waar komt je kennis vandaan?
Waarom begon jij voor jezelf?
Waarom doe jij wat je doet?
Waarom dit aanbod?
Waarom op deze manier?
Wat hebben klanten daaraan?

Een voorbeeld

Een afvalconsulente die in samenwerking met andere specialisten onderzoek deed naar de beste, meest gezonde manier om af te vallen tijdens de overgang. Waarom? Omdat afvallen tijdens de menopauze een crime is. Op gewicht blijven is al knap. Je stofwisseling verandert immers en daardoor moet je je eetpatroon aanpassen.
De afvalconsulente moest echter afvallen tijdens de overgang. Niet zozeer omdat ze te veel aankwam, maar om een vervette lever. Ze had zelf moeite om goede hulp te vinden bij een collega, dus ze besloot hier zelf in te duiken.
Ze sprak deskundigen op verschillende vakgebieden en startte samen met een paar mensen een onderzoek. Samen ontdekten ze hoe de stofwisseling in die periode precies werkt, wat je wel moet doen en vooral moet laten. De consulente maakte hier haar specialisatie van.

Nu heeft ze een programma, dat ze op maat afstemt op de cliënt. Haar resultaten: > 90% van haar cliënten vallen af naar een gezond gewicht, voelen zich fit en vitaal binnen 5 maanden. 80% van deze vrouwen blijft goed op gewicht bovendien.
De consulente heeft inmiddels de menopauze achter de rug, werkt fulltime in haar praktijk en besteedt haar vrije tijd op de tennisbaan, met haar man, haar kinderen en vriendinnen. En ze is regelmatig met haar 3 kleinkinderen te vinden in de speeltuin, vaak op de kabelbaan.
En haar lever? Die geeft gelukkig normale waarden aan, al blijft het een punt van aandacht.

Jouw verhalen met klanten

Wanneer je in gesprek bent met mensen, welke verhalen vertel je dan? Je hebt vast een paar verhalen, die steeds terugkomen. Verhalen, waarbij mensen aan je lippen hangen. Deze voorbeelden zijn belangrijk om je boodschap duidelijk te maken of mensen aan het denken te zetten.

Dít zijn de verhalen die je de wereld in moet slingeren. Waarom? Omdat ze mensen op bepaalde gedachten brengen. Omdat mensen zichzelf erin herkennen en ze voelen dat zij niet de enige zijn. En om de opluchting dat er een oplossing is! En zij die (eindelijk) gevonden hebben.

Vlecht deze verhalen ook in je marketinguitingen. Op de homepage, je aanbodpagina(‘s), in je blog en andere content, je advertentie of socialmediapost. En offline in je flyer, je training, presentatie, e-book of… Overal.

Tip: stel je kwetsbaar op. Laat dus ook rustig je eigen blinde vlek zien, vertel hoe je weer opstond en het de volgende keer anders deed. Met beter resultaat bovendien.

Een voorbeeld

Zo heb ik een paar jaren geleden een brochure mogen opstellen voor een mantelzorgmakelaar. De hele brochure was ingestoken op storytelling. Ze liet zien wat ze deed en waarom haar hulp broodnodig was door klanten hun verhaal te laten vertellen. Om te laten zien dat situaties verschillen, had ze de verhalen zorgvuldig bij elkaar verzameld.

Ik nam de interviews af, terwijl een videospecialist en fotograaf voor het beeldmateriaal zorgde.
Het waren soms emotionele interviews, doorspekt met moeheid en frustratie, hoop en mooie lichtpuntjes. Deze verwoordde ik zo goed mogelijk. Emotie zit namelijk slechts deels in wat er gezegd wordt, maar grotendeels in hoe het gezegd wordt. Geschreven tekst laat die toon maar moeilijk toe. Maar het lukte, zonder aan professionaliteit in te boeten.

Verhalen van klanten

Natuurlijk vlecht jij quotes uit je referenties in je verkopende teksten. Haal echter ook rustig voorbeelden aan, bij voorbeeld van een type bedrijf dat jij helpt, terwijl jij weleens hoort dat dat onmogelijk is. Of een praktijkvoorbeeld over jouw aanpak of visie en hoe die uitpakte in dit ene geval.

Vertel je over klanten, vraag dan of je hun naam mag gebruiken. Houd het anders op de vlakte, maar blijf helder.
Houd het bondig en concreet, anders verlies je de aandacht.

Voorbeelden van de grote jongens

Elke ondernemer haalt zijn of haar inspiratie uit grote voorbeelden. Jij ook. In je branche en daarbuiten.
Zo kijk ik naar grotere jongens (en meiden) die hun nek uit durven steken en het anders doen. Soms haal ik grote bedrijven aan in mijn voorbeelden als Coca Cola. Ik drink geen cola en probeer van de suiker af te blijven, maar het bedrijf en hoe deze zijn marketing insteekt, inspireren mij.

Welke grote voorbeelden volg jij? Heb jij weleens iets geleend (níet gekopieerd) om jouw boodschap kracht bij te zetten?
Maak eens een lijstje met klanten die jij graag in je portefeuille wilt hebben. Waarom staan deze op jouw lijstje? Welke verhalen over hen kun jij vlechten in jouw marketing?

Jouw quotes

tekst staat stil en zwijgtIk ken een administratiekantoor, dat in de geschiedenis van de cijfers patronen onderscheidt. Hij ziet kansen en bedreigingen voor de toekomst, gaat daarover in gesprek en geeft advies. In zijn gesprekken met mij kwam de eigenaar daar steeds op terug.
‘Laat jij dat zien op je website en je andere uitingen?’ vroeg ik. Het antwoord was ‘nee.’

Let eens op zinnetjes die jij regelmatig herhaalt. Zinnetjes die gaan over jouw vak en jouw hulp.
Dit zijn jouw quotes.
Ik heb het niet over inspirerende quotes van bekende anderen. Ik heb het over de jouwe.

Toon deze quotes overal waar ze je boodschap versterken en aanvullen.
Dat kan cursief gedrukt en gecentreerd in je tekst. Of zoals ik hier laat zien via een afbeelding.

Een quote is maximaal 2 korte zinnen lang.

De 10 ingrediënten in de mix voor een boodschap die verbindt en verkoopt

quote visitekaartje online en offlineDit zijn de 10 ingrediënten van je voorbereiding voor een promotietekst die aansluit bij wat jij vertellen moet én wat je doelgroep wil weten over je aanbod.

Hoe nu verder? vraag jij je wellicht af.

Ik kan nog tientallen artikelen schrijven over het vervolg. Ze worden uitgebreid behandeld en begeleid of door mij opgesteld in het VIP-traject Copy 10 x Beter. Het is onverstandig alles in mijn blogs uit de doeken te doen, simpelweg omdat het te veel is, zeker zonder mijn ondersteuning en feedback.
Je verdrinkt eenvoudigweg.

Wat ik wel kan doen is je een tips geven over waar je het beste start… via een quote.

Zit jij ondertussen tegen een groeiplafond aan? Wil je wel groeien, maar ben je eigenlijk nu al te druk? Het VIP-programma Copy 10 x Beter helpt je door het plafond heen te breken en geeft je meer vrijheid om te ondernemen zoals jij wilt. Ongeacht hoe die vrijheid er voor jou uitziet.

De verhalen van Erinn en Cinda, die inmiddels het programma volgen, lees je op Instagram en Facebook.

Wil jij meer weten over dit traject? Neem dan contact met mij op. Dit traject is niet geschikt voor iedereen namelijk en ik wil dat jij je investering er herhaaldelijk uithaalt.

Es, neem contact met mij op

 

Lees verder >

Een converterende blog op je website, hoe doe je dat?

Een converterende blog op je website, hoe doe je dat?

Een blog die je conversie verhoogt, kan dat eigenlijk wel?

Voor mij is bloggen gesneden koek. De blog is zelfs het belangrijkste onderdeel van mijn website. Het hoort bij mijn marketing zoals boodschappen doen hoort bij eten. Ik realiseer me echter meer en meer dat dit niet voor iedereen geldt. En af en toe komt er dan een vraag of opmerking die ik niet verwacht.

Ik zet de belangrijkste vragen over de blog op een rij. 

Lees verder >

Promotietekst anno 2018 verbindt en verkoopt dan pas, deel 3

Promotietekst anno 2018 verbindt en verkoopt dan pas, deel 3

‘Ik en de mijne zijn anders dan jij en de jouwe…’

Wanneer jij de ingrediënten uit het eerste en het tweede deel van deze blogserie doorneemt en de achterliggende vragen invult, heb jij al een redelijk stevige basis staan voor jouw promotietekst anno nu. Kijk maar:

  • Je weet precies waar je heen wilt en waarom
  • Je weet bovendien of je omzetdoel haalbaar is en hoeveel je moet verkopen
  • Wie jij als beste klant bestempelt is glashelder
  • Waar je de mensen die tot deze groep behoren bereikt heb je duidelijk. Online én offline. Je weet dus welke middelen je inzet!
  • Je weet bovendien wat hun grootste behoefte of probleem is en hoe jij die tot in detail oplost
  • Jouw tarieven sluiten aan bij je doelen en doelgroep en creëren een win-winsituatie.

De volgende ingrediënten helpen je te bepalen hoe jij je boodschap brengen gaat. Ze hebben een overlapping met elkaar en goed ingezet geven ze jouw boodschap het cachet, dat nodig is om uitstekend te verkopen.

Lees verder >

Promotietekst anno 2018 verbindt en verkoopt dan pas, deel 2

Promotietekst anno 2018 verbindt en verkoopt dan pas, deel 2

‘Waarmee kan ik u van dienst zijn?’

Hij klinkt bijna ouderwets, maar de vraag draagt nog altijd alles in zich wat een goede verkoper nodig heeft om iemand te helpen. En aan hem of haar te verkopen. Alles zit erin: ‘Wat hebt u nodig?’ ‘Hoe kan ik u helpen de juiste keuze te maken?’ ‘Kán ik u helpen met wat u nodig hebt?’ En ook: hoe kan ik mijn aanbod aan de man brengen? En dat is de volgende stap, nadat jij je doelen en doelgroep helder hebt als je promotieteksten schrijft anno 2018 (en verder): waarmee ga je je klanten hepen? Oftewel, je zorgt dat je product of dienst naadloos aansluit bij het probleem van die groep mensen.

En dat doe je… zo.

Lees verder >

5 Toptips voor een hoge ranking van je blog

5 Toptips voor een hoge ranking van je blog

Google kijkt naar meer dan SEO om te bepalen hoe hij je blog rankt. Het goed integreren van de juiste zoekterm alleen is dus onvoldoende. Ik geef je mijn 5 toptips voor een hoge ranking in Google. 

Lees verder >

Promotietekst anno 2018 verbindt en verkoopt dan pas, deel 1

Promotietekst anno 2018 verbindt en verkoopt dan pas, deel 1

De 10 ingrediënten van een goede reclametekst anno nu

Trends in mijn vak volgen elkaar in een duizelingwekkend tempo op, lijkt het af en toe. Toen ik in 2012 begon met Van Vondel txt, deed bloggen zijn intrede in Nederland en stonden Instagram en videomarketing in de kinderschoenen. Je mocht koud bellen met opgekochte telefoonlijsten en Facebook gaf je nog een normaal bereik. Promotietekst bestond uit informatie van je product of dienst. Je gebruikte grote woorden om op te vallen.

De wereld van reclamemaken is behoorlijk veranderd.

Lees verder >

Meestgebruikte marketingtermen: wat betekenen ze en hoe gebruik je ze?

Meestgebruikte marketingtermen: wat betekenen ze en hoe gebruik je ze?

De wereld van marketing lijkt knap ingewikkeld en kan overweldigen. Voortdurend veranderen dingen en bijna alle jargon is in het Engels. Zie jij met al die marketingtermen nog wat verstandig is voor jouw bedrijf?

Nee? Laat mij dan proberen je kluwen wat te ontwarren.

Ik geef je een korte uitleg bij de marketingbegrippen, die je waarschijnlijk het vaakst tegenkomt. En tips, waarmee jij verder komt.

Lees verder >

Meten = weten, maar…

Meten = weten, maar…

Meten = weten… maar hier zit ook een adder onder het gras.

Laat ik duidelijk zijn: je marketingresultaten meten is belangrijk om je koers te bepalen en tijdig bij te sturen. Zo verspil je geen tijd en inspanning aan je marketing. En gooi je je geld niet over de balk, maar verhoog je de kans op betere klanten. En ondernemen vanuit vrijheid.

Dus meet de marketingresultaten van je webpagina’s, socialmediabereik (ja, per socialmediaplatform en bericht), de reacties op je blog, nieuwsbrief, flyer, mailing, acquisitiebrief. Bel potentiële klanten en vraag hen welke info ze nodig hebben en schrijf een enquête of vragenlijst uit.

Lees verder >

Het waarom en hoe van onderscheidingsvermogen

Het waarom en hoe van onderscheidingsvermogen

Trek de beste klanten door te communiceren wat ze elders niet krijgen

In mijn vak barst het van de concurrenten. Twee jaren geleden dacht ik, dat ik nergens anders in was of deed dan elke andere tekstschrijver, blogger of copywriter. Tot ik een klant sprak over mijn nieuwsbrief.
‘Esther, mij valt iets op als ik naar je website kijk. In je blog steek je veel in op marketing en contentmarketing. Dat geldt ook voor je nieuwsbrief, maar ik zie daar niets over terug op je website.’
‘Nee, ik ben in eerste instantie copywriter en blogger,’ antwoordde ik een beetje beduusd, maar de raderen in mijn hoofd draaiden volop. Miste ik een kans?
Ja, dus.

Lees verder >

De natuur lijdt en wij kunnen helpen. Doe mee aan de #waterchallenge

Een van mijn kernwaarden als ondernemer is elkaar echt een stap verder helpen.
Ik heb je ook weleens verteld, dat dat verder gaat dan alleen mijn dienstverlening. Privé zie ik deze kernwaarden terug.
Lees maar wat ik doe nu de natuur ons hard nodig heeft.

Lees verder >

Marketingmix: de P van Personality (Persoonlijkheid)

Marketingmix: de P van Personality (Persoonlijkheid)

Oorspronkelijk zitten er 4 instrumenten in de marketingmix: Product, Price, Place en Promotion. Over de eerste 2 heb ik al eerder geschreven. In de loop van de tijd zijn er meer bij gekomen. Ik vond er 15 in totaal.
Place en Promotion komen later aan bod. Voor nu sla ik ze over, omdat ik een andere naar voren schuiven wil, namelijk Personality, oftewel Persoonlijkheid. Deze bespreek ik nu al, omdat ik hem essentieel vind en hij de invulling van alle andere instrumenten van de marketingmix mede bepaalt.

Ik leg je uit waarom Persoonlijkheid in je marketingmix onmisbaar is naar mijn mening. 

Lees verder >

Hoe groeit jouw netwerk op LinkedIn?

Hoe groeit jouw netwerk op LinkedIn?

‘Wij hebben moeite om nieuwe klanten te werven.’ Hij en zijn compagnons hebben een adviesbureau. Via de website vroeg hij een gratis webscan aan. We prikten vast een tijdstip om de bevindingen telefonisch door te nemen. Ik vroeg hem bovendien naar het doel van zijn website en zijn belangrijkste probleem. Onderaan zijn laatste e-mail stond zijn echte hulpvraag: de omzet daalde, terwijl de economie aantrekt.
Nou bekijk ik de website altijd vanuit mijn 3 vakgebieden: copywriting (het schrijven van verkopende teksten), marketing en content creatie (zoals een blog en gratis weggever). En mij viel iets op. Iets dat ik veel tegenkom bij klanten: hij en zijn compagnons waren niet actief op LinkedIn. Hun netwerk was klein en hun profiel was summier ingevuld. Een van hen had geen linkedinprofiel.

Lees verder >

Verkopende tekst in 4 vragen

Verkopende tekst in 4 vragen

Een eenvoudige schrijftechniek voor meer verkoop

Je wilt scoren met je tekst. Doel treffen, raak schieten of hoe je dat ook noemt. Jij wilt, dat wanneer mensen lezen over jouw aanbod, zij stoppen met zoeken en een aankoop doen bij jou. Kan tekst daarvoor zorgen?
Ja.
Verkopende tekst staat niet op zichzelf, maar is essentieel als je mensen wilt beïnvloeden. Dat klinkt manipulatief, maar beïnvloeding is mogelijk zonder je groot te maken, loze beloftes te doen, schreeuwerig of opdringerig te worden. Je hebt slechts een paar ingredienten nodig. Waar het op neer komt heb je verkopende tekst met het beantwoorden van slecht 4 vragen al staan als een huis.

Lees verder >

Out of office reply: zo blijf je klantgericht tijdens je afwezigheid

Out of office reply: zo blijf je klantgericht tijdens je afwezigheid

‘Dank je voor je mail. Momenteel ben ik op vakantie, maar op 14 september aanstaande ben ik er weer. Heb je een dringende vraag, neem dan contact op met…’
Het gros van de mensen vindt het vreselijk om een out of office reply te krijgen. Het is klantonvriendelijk en past niet meer in een tijd, waarin iedereen overal bereikbaar is. Of kun jij verklaren waarom je social media gewoon doorgaat, je nieuwsbrieven verstuurd worden, jij je vakantie uitgebreid op Facebook tentoonstelt en reageert op anderen, terwijl je voor je belangrijkste mensen, je (potentiële) klanten, onbereikbaar bent?

Lees verder >

Blog verdienmodellen

Blog verdienmodellen

Misschien heb jij er nog nooit bij stilgestaan, maar met jouw content kun je omzet genereren. Niet via dus, maar met. Er zijn tal van blog verdienmodellen en er is er minimaal een, waar jij wat mee kunt.

Maar voordat ik van wal steek, wil ik een misverstand uit de weg halen.

Lees verder >

Reclame maken via storytelling; Marketing door verhalen te vertellen

Reclame maken via storytelling; Marketing door verhalen te vertellen

‘Reclame maken zonder directe promotie, maar door verhalen te vertellen. Kan dat?’
Jazeker! Rond feestdagen als Kerst en evenmenten als het WK voetbal barsten de reclameblokken bijna uit hun voegen van beleving en verhalen. Families die elkaar daarbuiten wellicht weinig zien, zoeken elkaar op en bouwen herinneringen op rond de overvloedig en mooi gedekte kersttafel, de kerstboom, bij het knapperend haardvuur en buiten in de winterse, witte wereld. Voetbalfans verzamelen voor grote beeldschermen en beleving spanning en avontuur onder het genot van rijkelijk vloeiende, amberkleurige dranken.
Reclame maken via storytelling is echter van alle tijden. En de hype wordt steeds meer onderdeel van je branding (het bouwen van een sterk merk).

Lees verder >

Negatieve reactie gekregen op je blog en socialmediapost? Zo haal je de wind uit de zeilen

Negatieve reactie gekregen op je blog en socialmediapost? Zo haal je de wind uit de zeilen

… en zorgt hij zelfs voor een goede reputatie

Hoge bomen vangen veel wind. Zelf deel ik alles om mijn doelgroep verder te helpen en dat maakt mij een hoge boom. Dat heeft echter ook een negatief effect: ik krijg nog weleens commentaar. Af en toe word ik ronduit onderuit geschoffeld.
Nou bepaal ik zelf welke reacties op mijn blog en socialmediaposts ik toelaat en welke niet. En ik kies er vaak bewust voor om juist negatieve reacties te publiceren. Datzelfde doe ik trouwens met referenties, die een moeilijk proces lieten zien. Ik vertel je waarom. En hoe jij het beste omgaat met negatieve reacties op je blog, socialmediaposts en andere online uitingen.

Ik ben een overgevoelig mens. Mij raak je gemakkelijk. Maar ik leerde hier dusdanig mee omgaan, dat het me nu zelfs helpt aan een goede reputatie. Ik blijf geraakt, dat kan ik niet veranderen. Wel wat ik ermee doe…

Lees verder >

Waarom een marketingplan maken voor kleine bedrijven zo eenvoudig is

Waarom een marketingplan maken voor kleine bedrijven zo eenvoudig is

Een basis marketingplan maken in een paar stappen

Een marketingplan maken lijkt ingewikkeld, zelfs een basis blijkt vaak al een ver-van-mijn-bedshow. Je hebt echter een plan nodig dat gebaseerd is op je doelen, je doelgroep, je aanbod, missie, visie en onderscheidend vermogen om te weten waar je naartoe wilt. En waarmee je gemakkelijk nagaat of je op de juiste koers zit. Die strategie bevat de inzet van marketingmiddelen en elk middel heeft zijn eigen doel en boodschap. Daar komen technieken bij kijken. En een planning. Pfffff… er komen zoveel zaken bij elkaar, dat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet, dus waarom zou je beginnen met de opzet van zo’n marketingplan?

Meer dan de helft van zzp en klein mkb onderneemt zonder een basis marketingplan te maken, maar wil dat wel als het praktischer was dan de specialisten vertellen. 

Lees verder >

Bijvoeglijk naamwoorden en bijwoorden die niets toevoegen. En welke dat wel doen

Bijvoeglijk naamwoorden en bijwoorden die niets toevoegen. En welke dat wel doen

Een paar weken geleden gaf ik een workshop copywriting aan makelaars. Van tevoren spitte ik een aantal van hun teksten door op uitstekend ingestoken zinnen en verbeterpunten. Tijdens het lezen viel mij iets op. Iets kleins eigenlijk, dat echter impact heeft op hoe de boodschap over komt. Ik kom het vaker tegen en besloot daarom mijn tip uit deze workshop met jou te delen. Ik ga je vertellen hoe je het bijvoeglijk naamwoord (en bijwoord) slim inzet in je verkopende tekst (en je content). Slim ingezet resoneert je boodschap en voegt het toe.

Lees verder >

Oneliner nodig? Zo creëer je er een die resoneert

Oneliner nodig? Zo creëer je er een die resoneert

Creatief met tekst voor een glasheldere boodschap die blijft hangen

Je leest de mooiste quotes, zinspelingen en nieuwe woorden. Ze resoneren en blijven hangen en jij vraagt je af: ‘Hoe komen ze erop?’ Vaak is de oneliner spelenderwijs gevormd. Slechts een enkele keer is hij uit een mouw geschud. Soms is er een denk- en ontwerpproces aan voorafgegaan, bij voorbeeld bij het reclamebureau. Maar met een beetje ruimte voor creativiteit ontwikkel jij je eigen oneliner. Of oneliners.

Lees verder >

Wat als je goede resultaten van je contentmarketing opeens dalen?

Wat als je goede resultaten van je contentmarketing opeens dalen?

Het gaat goed. Het bloggen gaat lekker, je nieuwsbrief is populair, op social media groeit je bereik, je trekt klanten en dan opeens… lijken de resultaten weg te zakken.

Hoe kan dat nou?

Lees verder >

Valt jouw blog door de mand?

Valt jouw blog door de mand?

Wat is een blog en wat niet?

Ik zie het overal: informatie die wordt gebracht als blog, maar elders thuis horen. Maar in een tijd dat mensen haast hebben, ongeduldig zijn en overladen worden met informatie is het een must om vooral geen irritatiefactor te zijn. Mensen haken niet alleen af, maar knappen af op irrelevante content.
Wat is een blog en wat vooral niet, vraag jij je nu misschien af. In dit artikel vertel ik je wat niet thuishoort in je blog. En wat hem bijzonder oninteressant maakt.

Lees verder >

Haalt jouw marketing je imago onderuit?

Haalt jouw marketing je imago onderuit?

Kijk jij weleens over de schutting bij collega’s? Ik wel. Omdat ik leergierig ben of omdat ik door iets getriggerd wordt. Soms leer ik bij of word ik bevestigd in wat ik al weet. Af en toe ervaar ik een pijnlijk geval van imagoschade, doordat de marketing verkeerd is ingestoken.
Kort geleden woonde ik een webinar bij van een collega, die ik nog niet kende. Hij gaf een webinar over een webtechniek waarmee je online meer verkoopt. In zijn eigen onderzoek ontdekte hij 3 geheimen. Hij vertelde, dat het webinar 2 uren zou duren, dat we veel te schrijven zouden krijgen en hij de geheimen voor meer online verkoop, ontdekt door hemzelf, prijsgeven zou. De werkelijkheid was iets anders.

Lees verder >

Een meta omschrijving die mega nieuwsgierig maakt

Een meta omschrijving die mega nieuwsgierig maakt

‘Wauw, die page staat op de eerste plaats in Google, direct na de advertenties! Alleen, het haalt weinig uit. Hoe kan dat?’
Je hebt je SEO dus goed voor elkaar. Proficiat! Maar wanneer vervolgens niemand doorklikt, mist die hoge ranking alsnog zijn doel. Uiteindelijk wil je klanten trekken en nu ontdek je, dat SEO slechts een onderdeel is om dat doel te bereiken.
Google laat je SEO-titel zien. En je meta omschrijving of discription. Deze 2 zijn belangrijk als je wilt dat mensen op je link klikken.

Over de SEO-titel vertel ik je in een volgende blog. In dit artikel leg ik je uit hoe je een meta omschrijving schrijft, die zorgt dat erop geklikt wordt.

Lees verder >

Online verkopen begint bij het juiste woordgebruik

Online verkopen begint bij het juiste woordgebruik

5 Valkuilen in je tekst die je verkoop om zeep helpen

Verkopen zit in communicatie. In beelden, daden en woorden. Gebruik je net de verkeerde woorden, dan sla je op je duim in plaats van de plank. Zo voelt het elke keer als je merkt dat je een verkoop misloopt.

In dit artikel geef ik je 5 valkuilen met je woordgebruik in je verkopende, online tekst die jij gemakkelijk omzeilt.

Lees verder >

Je marketing uitbesteden, een lapmiddel of echte hulp?

Je marketing uitbesteden, een lapmiddel of echte hulp?

Zo onderscheid je het koren van het kaf

‘Wij konden zelf geen website bouwen of teksten schrijven, dus wij dachten: laten we dit deel van onze marketing uitbesteden. Maar hij wordt niet meer gevonden. Jij bent specialist, pretendeer je, daarom bel ik jou maar eens,’ klonk het een ietwat bits.
‘Zullen we eens kijken of en hoe ik je helpen kan? Vertel om te beginnen eens wat over wat jullie doen en voor wie.’
Zij en haar partner hadden een boekhoudkantoor. Ik vroeg verder door, maar ze bleef verwijzen naar de website.
‘Ons kantoor bestaat al jaren, maar de omzet daalt. De website werd vroeger beter gevonden, maar Google doet steeds wat anders. Zo zijn we nooit klaar!’

Lees verder >

Het beste rendement halen uit je blog met een paar hacks

Het beste rendement halen uit je blog met een paar hacks

Je blogt en blogt… en blogkt en blokt. En jij blokkeert als hij niet rendeert. Het verschil tussen een blog die goed presteert en een die je vruchteloos van je werk houdt zit ‘m in een paar belangrijke schrijf- en marketingtechnieken. Je hebt gelijk als je denkt, dat je beter stopt met bloggen als het toch niets oplevert. Het is verspilde tijd en moeite. En toch nodig ik je uit door te gaan. Lees dit artikel en ontdek wat deze adviezen teweegbrengen als je ze toepast in je blog.

Lees verder >

Waarom zelfs je uitstekend geschreven tekst weinig oplevert

Waarom zelfs je uitstekend geschreven tekst weinig oplevert

Die ene stap die je overslaat

Stel…
Je hebt een groentekraam op de markt. Elke dag sta je in een andere stad. Vandaag is het de grote markt in Rotterdam, waar je in een lange gang met andere groente- en fruitkramen staat. Je stalt je bloemkolen met de roosjes naar boven, je komkommers netjes op een rij en poetst wat appels op. Je hebt producten van de beste kwaliteit, beter dan de rest van de rij, weet je. Je zet je bordjes met prijzen erbij en een stuk karton bij je kassa met de tekst ‘hier betalen’. Je laat wat wisselgeld achter in je openstaande kassala en loopt vervolgens weg.

Wat denk jij dat er gebeurt?

Lees verder >

Zo kom je van je writer’s block af

Zo kom je van je writer’s block af

‘Ik weet wel hoe ik het moet vertellen, maar als ik het wil opschrijven komt er niets op mijn scherm.’
‘Ik doe soms dagen over een blog. Hoe krijg ik mijn verhaal sneller op papier?’
‘Ik heb eigenlijk geen zin in schrijven. Zie er als een berg tegenop en schuif het dus maar voor me uit.’
‘Jij bent tekstschrijver, Es, jij schudt het zo uit je mouw. Daar heb je vast trucjes voor.’

Lees verder >

Wil jij meer klanten? Ga liever hiervoor al je echte resultaten wilt…

Wil jij meer klanten? Ga liever hiervoor al je echte resultaten wilt…

Het is dringen geblazen langs de kant van de vijver. Hengels die in elkaar haken, lijnen die in de knoop raken met elkaar en haakjes die elkaar vangen. Er is een overkill aan ondernemingen die jouw bedrijf willen helpen aan meer klanten. Marketeers en salestrainers die jouw en/of je accountmanagers en je binnendienstmedewerkers brengen naar meer klanten en coaches die je mindset veranderen, zodat je kopers aantrekt. Ik heb kanjers van collega’s en zonder dat ik hen onderuit halen wil volg ik toch een andere strategie waar het gaat om groei…

Wees eerlijk: ook jij wilt als (directeur/)eigenaar meer omzet, meer groei. Meer groei is namelijk graadmeter nummer 1 voor de gezondheid van jouw onderneming en de koers die jullie hebben ingezet.

Maar… meer klanten? Daar heb ik zo mijn bedenkingen bij. Mijn klanten geef ik een andere focus. Ik vertel je welke focus en waarom.

Lees verder >

Waarom ik 25 jaren geleden geen bedrijf beginnen kon

Waarom ik 25 jaren geleden geen bedrijf beginnen kon

‘Tekstschrijver gezocht.’ Het stond met grote, dikgedrukte letters boven de advertentie.
Elke week struinde ik de zaterdagedities van de dagbladen af naar vacatures. Dat was in de tijd dat de telefoon nog een draaischijf had. De tijd van de Gouden Gids, papieren dossiers en muffe archieven en bellen om een afspraak te maken. Documenten sloeg je op op een floppy. De computer deed nog nauwelijks zijn intrede in het huishouden. En we werkten met MS-DOS op een zwart scherm met groene of amber-kleurige letters. Geen afbeeldingen en 1 scherm tegelijkertijd. Aan e-mail deden we nog niet.

Ik heb het over 25 jaren geleden, toen ik werkte als secretaresse voor de directie van een instelling. Vreselijk vond ik het! Ik was er te creatief voor en zocht altijd naar een functie als tekstschrijver. Stiekem droomde ik van mijn eigen tekstbureau, maar dat kon toen niet.

Lees verder >

Wat is de ideale tijd voor social media marketing, blog en nieuwsbrief?

Wat is de ideale tijd voor social media marketing, blog en nieuwsbrief?

Met regelmaat lees ik onderzoeksrapporten van collega’s. Ik merk, dat in Nederland weinig onderzoek gedaan wordt. Meestal vind ik data van Amerikaanse collega’s en die resultaten gelden lang niet altijd voor ons. De verschillende onderzoeken laten bovendien verschillen zien, zeker waar het gaat om de ideale tijd om te bloggen, je nieuwsbrief en je social media marketing.

Daarom doe ik mijn eigen onderzoek naar wat wel en wat niet werkt in de wereld van content marketing. Graag deel ik een aantal inzichten met je over de ideale tijd voor social media marketing, je blog en nieuwsbrief. Ondertussen gaat mijn onderzoek verder. Als ik klaar ben, kom ik met cijfers.

Lees verder >

Komt die blog maar niet af? Pas deze snelle schrijftechniek toe

Komt die blog maar niet af? Pas deze snelle schrijftechniek toe

Momenteel ben ik bezig met een blog voor Frankwatching. Het artikel komt maar niet goed uit mijn vingers, mede omdat ik te druk ben met andere zaken. Ik heb te weinig tijd om de inhoud goed te overdenken. Daarom zwabbert hij alle kanten uit. Vorige week diende ik eindelijk mijn blog in, maar helemaal blij was ik er nog niet mee. Gelukkig kijkt Frankwatching mee. De blog kwam terug met aantekeningen, die erop wezen dat hij inderdaad wankelt.
Door alle drukte vergat ik die ene snelle schrijftechniek, die er altijd voor zorgt dat mijn artikelen staan als een huis. Het is een kleine omdenktruc, die je direct focus geeft wanneer je blog maar niet af komt. Door tijdgebrek of wat anders.

Lees verder >

Tekstschrijver en copywriter, wat is het verschil?

Tekstschrijver en copywriter, wat is het verschil?

Wat doet een copywriter anders dan een tekstschrijver… en een blogger?

‘Esther van Vondel is tekstschrijver en gaat jullie straks iets vertellen over zakelijke tekst.’
Mijn maag kromp ineen.

Lees verder >

Een blog beginnen? Maak een blogplan

Een blog beginnen? Maak een blogplan

Content creëren uit de losse pols. Het kan, maar het veel kost tijd en inspanning en jij wilt zien dat wat je te melden hebt ook daadwerkelijk wat doet. En dan is een blog beginnen zonder te weten wat je doet als een schietoefening met blinddoek. Je pakt je wapen blind, laadt en richt hem kijkend naar niets, maar je schiet toch, meer hopend dan vol verwachting. En dat vind ik zonde van de inspanning. Jij ook?

Lees verder >

Inspiratietips voor spraakmakende content

Inspiratietips voor spraakmakende content

Twee jaren geleden merkten marketeers dat content niet aansloeg. Men vroeg zich af of we enkel te maken hadden met een hype of dat er wat anders aan de hand was. Het Content Marketing Institute doet in samenwerking met MarketingProfs elk jaar onderzoek naar de inzet van contentmarketing en de effecten ervan. 2015 leek contentmarketing in een impasse te komen: slechts 20% van de marketeers merkten positief resultaat. Dat is bijzonder weinig voor zoveel inspanning.

Gelukkig hebben marketeers zichzelf herpakt het jaar erop en het resultaat was ernaar: uit het onderzoek naar de effecten van contentmarketing dit jaar blijkt dat de resultaten gestegen zijn van 18% vorig jaar naar 31% in 2016. Het verschil is onderzocht: ze documenteren hun strategie. De groei zet door inmiddels. Meer bedrijven bloggen, maar 4 van de 5 verwaarlozen hun blog na 7 artikelen al.

Ik ga jou niet overhalen je blog (toch weer) op te pakken. Ik vraag je wel of jij die voorsprong waagt op al die collega’s, die het zo snel opgeven.

Lees verder >

Marketingtechnieken: zo haal je ze over

Marketingtechnieken: zo haal je ze over

Het grote spel dat marketing heet

In de grote vijver die marketing heet lijk jij slechts een kleine speler. Werk jij vanuit een marketingstrategie, dan vallen je kleuren op tussen de kleurloze visjes, die zichzelf zonder plan op de kaart willen zetten. Maar dan…
Het implementeren van je marketingstrategie is een, maar hoe je vervolgens je teksten insteekt is de volgende stap. Ik heb er al veel over geschreven, elke keer vanuit een andere invalshoek. Dit is er een van: er zijn een aantal basis marketingtechnieken die werken.

Doe echter wat bij je bedrijf en je klanten past. Bij voorbeeld: zijn jouw klanten voornamelijk technische mensen, dan pak je je marketing anders aan dan wanneer je met consumenten te maken hebt.

Houd altijd voor ogen, dat je aan marketing doet met als uitgangspunt dat degenen die jou nodig hebben, je vinden. En aankloppen. Integriteit is hierin key.

Lees verder >

Schrijven als een copywriter op de eenvoudige manier

Schrijven als een copywriter op de eenvoudige manier

Er wordt veel geschreven over het schrijven van klanten wervende of verkopende tekst, ook wel copywriting genoemd. Zie jij door de bomen het bos nauwelijks meer, dan hier een eenvoudige manier om tot een tekst te komen, die helpt te doen wat hij moet doen. Deze blog geeft je de basis om te schrijven als een copywriter.

Lees verder >

3 redenen en 26 manieren om oude content nieuw leven in te blazen

3 redenen en 26 manieren om oude content nieuw leven in te blazen

Hoe vroegere informatie en adviezen je business verder helpen

Je hoeft niet lang te ondernemen om een lange lijst te hebben aan tips die je deelde op social media, trainingen en presentaties die je gaf, whitepapers en E-books die op de stoffige plank belandden en blogposts van minstens een jaar oud. Of een videoserie die onaf is. Of zelfs een boek, dat je al lang niet meer verkoopt… omdat het oude content bevat.

In plaats van elke keer nieuwe content te bedenken, blaas je oude content gemakkelijk nieuw leven in. Waarom en hoe? Dat leg ik je uit.

Lees verder >

Een converterende website, wat heeft die nodig?

Een converterende website, wat heeft die nodig?

Is jouw website een online flyer? Dan mis je een groep klanten die je zoekt

‘Aan onze website is al 6 jaren niets meer veranderd. Hij is duidelijk verouderd als je naar de websites van nu kijkt en ik wil dat jij mij helpt. Hij trekt minder bezoekers en helemaal geen klanten. Nu hoor ik mensen over een converterende website. Wat is dat?’
‘Een converterende website is een site die klanten trekt. ‘Conversie’ is een ander woord voor ‘verkoop.’ Jullie website is aan vernieuwing toe, vertel je.’

Lees verder >

5 Redactietips voor een vlotlezende, interessante blog

5 Redactietips voor een vlotlezende, interessante blog

Je hebt je blog geschreven en je denkt dat je klaar bent om hem te plaatsen. Ga voordat op Publiceren klikt deze 5 redactietips voor een vlotlezende blog na. Ze zorgen dat je verhaal soepel loopt en lekker leest. Mensen lezen hem grondig en zijn sneller geraakt.

Lees verder >

‘Waar zit mijn doelgroep?’

‘Waar zit mijn doelgroep?’

‘Ik heb een praktijk in personal coaching, samen met een collega. Tot onze doelgroep behoren mensen van 40 tot 67 jaar. Ik verspreid onze blog op Twitter en Facebook. Soms op Instagram en LinkedIn. En in speciale bloggroepen. Tussendoor posten we korte quotes en op Facebook stellen we prikkelende vragen. En we sturen regelmatig een promotiecampagne via Facebook en we doen natuurlijk aan Google Adwords. Daar gaat het immers toch om de interactie? En we hebben een vlog op YouTube. We zijn nu 2 jaren bezig en het levert nog niet veel op. Pfff.’

Ik begrijp waarom zij hun content en reclameboodschap zo wijd verspreiden. Toch werkt deze manier lang niet altijd en dat merkt hij. Het is frustrerend wanneer je zo actief bent en die inspanning niet opweegt tegen het resultaat.

Ik gaf hem het volgende advies op zijn vragen aan mij: ‘Waar zit mijn doelgroep echt en hoe kom ik daarachter?’ Ik vertel je bovendien hoe je die vervolgens bereikt.

Lees verder >

7 Copyformules voor een socialmediapost die triggert

7 Copyformules voor een socialmediapost die triggert

Opvallen met een microblog in je socialmediapost

Een microblog heeft geen minimum aantal woorden. Of letters. Of karakters. Een microblog past daarom in een tweet. Wil jij echter, dat je socialmediapost een conversatie lospeutert? Of gedeeld wordt? Of een hoge doorklikfrequentie? Dan heb je content nodig die prikkelt. Uitstekende copy is een voorwaarde voor zo’n socialmediabericht. Copy zorgt namelijk voor conversie: de likes, deelacties, reacties, doorkliks, enzovoort. Ik geef je 7 formules uit het assortiment van de copywriter.

Lees verder >

Maak je eigen ijzersterke pay-off

Maak je eigen ijzersterke pay-off

Heb jij geen pay-off?
Bevat jouw pay-off het woord ‘kwaliteit?’
Gaat jouw pay-off over jouw bedrijf, jouw product of dienst?

Dan heb je werk aan de winkel. Een goede pay-off vertelt in enkele woorden wat je missie is. Of wat het resultaat van jouw oplossing is. Ik laat je zien hoe.

Lees verder >

LinkedIn tips: de 5 meestgemaakte fouten die je professionaliteit onderuit halen

LinkedIn tips: de 5 meestgemaakte fouten die je professionaliteit onderuit halen

‘Je hebt me geadviseerd te investeren in LinkedIn. Het zou een zakelijk platform zijn, waar mensen actief zijn. Ik zie heel andere dingen en vraag me af wat ik er te zoeken heb. Ik ben graag professioneel bezig.’
Het klopt dat het gedrag verandert. Ook op LinkedIn. Dat gaat samen met veranderende regels van het kanaal zelf. In dit artikel vind je de 5 meestgemaakte fouten op LinkedIn, die je professionaliteit en daarmee je reputatie onderuit halen. En eenmaal beschadigd bouw je hem niet zomaar weer op.

Lees verder >

Een blog schrijven die raakt en rendeert, hoe doe je dat?

Een blog schrijven die raakt en rendeert, hoe doe je dat?

De vraag lijkt doodsimpel en ik krijg hem regelmatig: een blog schrijven die raakt en rendeert, hoe doe je dat? Wat komt daarbij kijken? Waar begin je? Hoe krijg je je gedachten en je kennis daadwerkelijk op papier of in dit geval een artikel op het computerscherm?

Ik vind hem niet doodeenvoudig. Marketing is een groot onderdeel van je bedrijfsvoering, maar als je die kennis niet in huis hebt, word je snel overdonderd door de vele adviezen en opties.

Je kunt je blog natuurlijk uitbesteden. Besluit jij na het lezen van dit artikel echter dat jij tijd genoeg hebt zelf je blog te schrijven, dan heb ik hier een aantal adviezen voor je, waarmee je direct aan de slag kunt.

Lees verder >

Zo maak je een succes van je stand op de vakbeurs

Zo maak je een succes van je stand op de vakbeurs

Ik ben plannenmaker. Om elke tekst of iedere gebeurtenis bouw ik een plan, van een jaarstrategie tot de kleinere plannen van een enkel marketingonderdeel. Alleen zo haal jij het allerbeste uit je boodschap of gebeurtenis. Dat geldt ook voor grotere evenementen, zoals de vakbeurs. In dit artikel vertel ik je hoe je succes maakt van je stand op de vakbeurs. Je doet namelijk een grote uitgave voor een event, waaraan je goed verdienen kunt, ook op langere termijn. Je moet alleen weten hoe.

Lees verder >

Er zit omzet in jouw tekst

Er zit omzet in jouw tekst

12 Overtuigende schrijftips voor meer omzet

Wat als jij je woorden zo formuleert, dat je tekst het resultaat oplevert dat jij wenst? Ik ben wars van spierballentaal, schreeuwerige teksten of wij-van-wc-eend-adviseren-wc-eenduitingen. Ik ben wat dat betreft een echte Hollandse. Ik steek graag boven het maaiveld uit, want daar is het uitzicht mooier en beter, maar ik blijf in mijn (en andermans) teksten en marketing graag realistisch. In de loop van de jaren heb ik diverse schrijfvaardigheden opgedaan, die mij helpen doeltreffende tekst te schrijven.

Dus ondanks mijn doe-maar-gewoon-dan-doe-je-al-gek-genoegmentaliteit gebruik ik een aantal overtuigende woorden of formuleringen die helpen om het resultaat te bereiken dat ik wens.

Ik geef je er 12. Er zijn er meer.

Lees verder >

Waarom al je kennis weggeven werkt!

Waarom al je kennis weggeven werkt!

‘We bloggen elke week en stoeien met de vraag hoeveel kennis we eigenlijk weggeven moeten. We willen wel voorkomen, dat we geen klanten meer krijgen, omdat ze het zelf kunnen.’
‘Ik raad je aan praktisch alles weg te geven.’
‘Alles? Maar dan hebben we straks geen klant meer.’
‘Ik zal het je uitleggen. Veel kennis weggeven trekt namelijk de beste klanten aan.’
Dat had hij me al eens horen zeggen, maar ik moest dat toch eens uitleggen.
Geen probleem.

Lees verder >

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching