Wil jij meer klanten? Ga liever hiervoor al je echte resultaten wilt…

Wil jij meer klanten? Ga liever hiervoor al je echte resultaten wilt…

 

Het is dringen geblazen langs de kant van de vijver. Hengels die in elkaar haken, lijnen die in de knoop raken met elkaar en haakjes die elkaar vangen. Er is een overkill aan ondernemingen die jouw bedrijf willen helpen aan meer klanten. Marketeers en salestrainers die jouw en/of je accountmanagers en je binnendienstmedewerkers brengen naar meer klanten en coaches die je mindset veranderen, zodat je kopers aantrekt. Ik heb kanjers van collega’s en zonder dat ik hen onderuit halen wil volg ik toch een andere strategie waar het gaat om groei…

Wees eerlijk: ook jij wilt als (directeur/)eigenaar meer omzet, meer groei. Meer groei is namelijk graadmeter nummer 1 voor de gezondheid van jouw onderneming en de koers die jullie hebben ingezet.

Maar… meer klanten? Daar heb ik zo mijn bedenkingen bij. Mijn klanten geef ik een andere focus. Ik vertel je welke focus en waarom.

Lees verder >

Waarom ik 25 jaren geleden geen bedrijf beginnen kon

Waarom ik 25 jaren geleden geen bedrijf beginnen kon

‘Tekstschrijver gezocht.’ Het stond met grote, dikgedrukte letters boven de advertentie.
Elke week struinde ik de zaterdagedities van de dagbladen af naar vacatures. Dat was in de tijd dat de telefoon nog een draaischijf had. De tijd van de Gouden Gids, papieren dossiers en muffe archieven en bellen om een afspraak te maken. Documenten sloeg je op op een floppy. De computer deed nog nauwelijks zijn intrede in het huishouden. En we werkten met MS-DOS op een zwart scherm met groene of amber-kleurige letters. Geen afbeeldingen en 1 scherm tegelijkertijd. Aan e-mail deden we nog niet.

Ik heb het over 25 jaren geleden, toen ik werkte als secretaresse voor de directie van een instelling. Vreselijk vond ik het! Ik was er te creatief voor en zocht altijd naar een functie als tekstschrijver. Stiekem droomde ik van mijn eigen tekstbureau, maar dat kon toen niet.

Lees verder >

Online verkopen begint bij het juiste woordgebruik

Online verkopen begint bij het juiste woordgebruik

5 Valkuilen in je tekst die je verkoop om zeep helpen

Verkopen zit in communicatie. In beelden, daden en woorden. Gebruik je net de verkeerde woorden, dan sla je op je duim in plaats van de plank. Zo voelt het elke keer als je merkt dat je een verkoop misloopt.

In dit artikel geef ik je 5 valkuilen met je woordgebruik in je verkopende, online tekst die jij gemakkelijk omzeilt.

Lees verder >

Wat is de ideale tijd voor social media marketing, blog en nieuwsbrief?

Wat is de ideale tijd voor social media marketing, blog en nieuwsbrief?

Met regelmaat lees ik onderzoeksrapporten van collega’s. Ik merk, dat in Nederland weinig onderzoek gedaan wordt. Meestal vind ik data van Amerikaanse collega’s en die resultaten gelden lang niet altijd voor ons. De verschillende onderzoeken laten bovendien verschillen zien, zeker waar het gaat om de ideale tijd om te bloggen, je nieuwsbrief en je social media marketing.

Daarom doe ik mijn eigen onderzoek naar wat wel en wat niet werkt in de wereld van content marketing. Graag deel ik een aantal inzichten met je over de ideale tijd voor social media marketing, je blog en nieuwsbrief. Ondertussen gaat mijn onderzoek verder. Als ik klaar ben, kom ik met cijfers.

Lees verder >

Komt die blog maar niet af? Pas deze snelle schrijftechniek toe

Komt die blog maar niet af? Pas deze snelle schrijftechniek toe

Momenteel ben ik bezig met een blog voor Frankwatching. Het artikel komt maar niet goed uit mijn vingers, mede omdat ik te druk ben met andere zaken. Ik heb te weinig tijd om de inhoud goed te overdenken. Daarom zwabbert hij alle kanten uit. Vorige week diende ik eindelijk mijn blog in, maar helemaal blij was ik er nog niet mee. Gelukkig kijkt Frankwatching mee. De blog kwam terug met aantekeningen, die erop wezen dat hij inderdaad wankelt.
Door alle drukte vergat ik die ene snelle schrijftechniek, die er altijd voor zorgt dat mijn artikelen staan als een huis. Het is een kleine omdenktruc, die je direct focus geeft wanneer je blog maar niet af komt. Door tijdgebrek of wat anders.

Lees verder >

Tekstschrijver en copywriter, wat is het verschil?

Tekstschrijver en copywriter, wat is het verschil?

Wat doet een copywriter anders dan een tekstschrijver… en een blogger?

‘Esther van Vondel is tekstschrijver en gaat jullie straks iets vertellen over zakelijke tekst.’
Mijn maag kromp ineen.

Lees verder >

Een blog beginnen? Maak een blogplan

Een blog beginnen? Maak een blogplan

Content creëren uit de losse pols. Het kan, maar het veel kost tijd en inspanning en jij wilt zien dat wat je te melden hebt ook daadwerkelijk wat doet. En dan is een blog beginnen zonder te weten wat je doet als een schietoefening met blinddoek. Je pakt je wapen blind, laadt en richt hem kijkend naar niets, maar je schiet toch, meer hopend dan vol verwachting. En dat vind ik zonde van de inspanning. Jij ook?

Lees verder >

Inspiratietips voor spraakmakende content

Inspiratietips voor spraakmakende content

Twee jaren geleden merkten marketeers dat content niet aansloeg. Men vroeg zich af of we enkel te maken hadden met een hype of dat er wat anders aan de hand was. Het Content Marketing Institute doet in samenwerking met MarketingProfs elk jaar onderzoek naar de inzet van contentmarketing en de effecten ervan. 2015 leek contentmarketing in een impasse te komen: slechts 20% van de marketeers merkten positief resultaat. Dat is bijzonder weinig voor zoveel inspanning.

Gelukkig hebben marketeers zichzelf herpakt het jaar erop en het resultaat was ernaar: uit het onderzoek naar de effecten van contentmarketing dit jaar blijkt dat de resultaten gestegen zijn van 18% vorig jaar naar 31% in 2016. Het verschil is onderzocht: ze documenteren hun strategie. De groei zet door inmiddels. Meer bedrijven bloggen, maar 4 van de 5 verwaarlozen hun blog na 7 artikelen al.

Ik ga jou niet overhalen je blog (toch weer) op te pakken. Ik vraag je wel of jij die voorsprong waagt op al die collega’s, die het zo snel opgeven.

Lees verder >

Marketingtechnieken: zo haal je ze over

Marketingtechnieken: zo haal je ze over

Het grote spel dat marketing heet

In de grote vijver die marketing heet lijk jij slechts een kleine speler. Werk jij vanuit een marketingstrategie, dan vallen je kleuren op tussen de kleurloze visjes, die zichzelf zonder plan op de kaart willen zetten. Maar dan…
Het implementeren van je marketingstrategie is een, maar hoe je vervolgens je teksten insteekt is de volgende stap. Ik heb er al veel over geschreven, elke keer vanuit een andere invalshoek. Dit is er een van: er zijn een aantal basis marketingtechnieken die werken.

Doe echter wat bij je bedrijf en je klanten past. Bij voorbeeld: zijn jouw klanten voornamelijk technische mensen, dan pak je je marketing anders aan dan wanneer je met consumenten te maken hebt.

Lees verder >

Schrijven als een copywriter op de eenvoudige manier

Schrijven als een copywriter op de eenvoudige manier

Er wordt veel geschreven over het schrijven van klanten wervende of verkopende tekst, ook wel copywriting genoemd. Zie jij door de bomen het bos nauwelijks meer, dan hier een eenvoudige manier om tot een tekst te komen, die helpt te doen wat hij moet doen.

In het spiekbriefje voor verkopende tekst neem ik meer mee dan in deze blog. Dit artikel geeft je de eenvoudige basis. Geen ingewikkelde schrijfwijzen, maar simpel en met voorbeelden. Het klinkt alsof ik een paspop die al in haar ondergoed staat, verder uitkleed. Maar wanneer je schrijven moeilijk vindt, kom je met deze schrijfwijzen al een heel eind. Pas ze allemaal toe in je tekst.

Lees verder >

3 redenen en 26 manieren om oude content nieuw leven in te blazen

3 redenen en 26 manieren om oude content nieuw leven in te blazen

Hoe vroegere informatie en adviezen je business verder helpen

Je hoeft niet lang te ondernemen om een lange lijst te hebben aan tips die je deelde op social media, trainingen en presentaties die je gaf, whitepapers en E-books die op de stoffige plank belandden en blogposts van minstens een jaar oud. Of een videoserie die onaf is. Of zelfs een boek, dat je al lang niet meer verkoopt… omdat het oude content bevat.

In plaats van elke keer nieuwe content te bedenken, blaas je oude content gemakkelijk nieuw leven in. Waarom en hoe? Dat leg ik je uit.

Lees verder >

Een converterende website, wat heeft die nodig?

Een converterende website, wat heeft die nodig?

Is jouw website een online flyer? Dan mis je een groep klanten die je zoekt

‘Aan onze website is al 6 jaren niets meer veranderd. Hij is duidelijk verouderd als je naar de websites van nu kijkt en ik wil dat jij mij helpt. Hij trekt minder bezoekers en helemaal geen klanten. Nu hoor ik mensen over een converterende website. Wat is dat?’
‘Een converterende website is een site die klanten trekt. ‘Conversie’ is een ander woord voor ‘verkoop.’ Jullie website is aan vernieuwing toe, vertel je.’

Lees verder >

5 Redactietips voor een vlotlezende, interessante blog

5 Redactietips voor een vlotlezende, interessante blog

Je hebt je blog geschreven en je denkt dat je klaar bent om hem te plaatsen. Ga voordat op Publiceren klikt deze 5 redactietips voor een vlotlezende blog na. Ze zorgen dat je verhaal soepel loopt en lekker leest. Mensen lezen hem grondig en zijn sneller geraakt.

Lees verder >

‘Waar zit mijn doelgroep?’

‘Waar zit mijn doelgroep?’

‘Ik heb een praktijk in personal coaching, samen met een collega. Tot onze doelgroep behoren mensen van 40 tot 67 jaar. Ik verspreid onze blog op Twitter en Facebook. Soms op Instagram en LinkedIn. En in speciale bloggroepen. Tussendoor posten we korte quotes en op Facebook stellen we prikkelende vragen. Daar gaat het immers toch om de interactie? En we hebben een vlog op YouTube. We zijn nu 2 jaren bezig en het levert nog niet veel op. Pfff.’

Ik begrijp waarom zij hun content zo wijd verspreiden. Toch werkt deze manier lang niet altijd en dat merkt hij. Het is frustrerend wanneer je zo actief bent en die inspanning niet opweegt tegen het resultaat.

Ik gaf hem het volgende advies op zijn vragen aan mij: ‘Waar zit mijn doelgroep echt en hoe kom ik daarachter?’ Ik vertel je bovendien hoe je die vervolgens bereikt.

Lees verder >

7 Copyformules voor een socialmediapost die triggert

7 Copyformules voor een socialmediapost die triggert

Opvallen met een microblog in je socialmediapost

Een microblog heeft geen minimum aantal woorden. Of letters. Of karakters. Een microblog past daarom in een tweet. Wil jij echter, dat je socialmediapost een conversatie lospeutert? Of gedeeld wordt? Of een hoge doorklikfrequentie? Dan heb je content nodig die prikkelt. Uitstekende copy is een voorwaarde voor zo’n socialmediabericht. Copy zorgt namelijk voor conversie: de likes, deelacties, reacties, doorkliks, enzovoort. Ik geef je 7 formules uit het assortiment van de copywriter.

Lees verder >

Maak je eigen ijzersterke pay-off

Maak je eigen ijzersterke pay-off

Heb jij geen pay-off?
Bevat jouw pay-off het woord ‘kwaliteit?’
Gaat jouw pay-off over jouw bedrijf, jouw product of dienst?

Dan heb je werk aan de winkel. Een goede pay-off vertelt in enkele woorden wat je missie is. Of wat het resultaat van jouw oplossing is. Ik laat je zien hoe.

Lees verder >

LinkedIn tips: de 5 meestgemaakte fouten die je professionaliteit onderuit halen

LinkedIn tips: de 5 meestgemaakte fouten die je professionaliteit onderuit halen

‘Je hebt me geadviseerd te investeren in LinkedIn. Het zou een zakelijk platform zijn, waar mensen actief zijn. Ik zie heel andere dingen en vraag me af wat ik er te zoeken heb. Ik ben graag professioneel bezig.’
Het klopt dat het gedrag verandert. Ook op LinkedIn. Dat gaat samen met veranderende regels van het kanaal zelf. In dit artikel vind je de 5 meestgemaakte fouten op LinkedIn, die je professionaliteit en daarmee je reputatie onderuit halen. En eenmaal beschadigd bouw je hem niet zomaar weer op.

Lees verder >

Een blog schrijven die raakt en rendeert, hoe doe je dat?

Een blog schrijven die raakt en rendeert, hoe doe je dat?

De vraag lijkt doodsimpel en ik krijg hem regelmatig: een blog schrijven die raakt en rendeert, hoe doe je dat? Wat komt daarbij kijken? Waar begin je? Hoe krijg je je gedachten en je kennis daadwerkelijk op papier of in dit geval een artikel op het computerscherm?

Ik vind hem niet doodeenvoudig. Marketing is een groot onderdeel van je bedrijfsvoering, maar als je die kennis niet in huis hebt, word je snel overdonderd door de vele adviezen en opties.

Je kunt je blog natuurlijk uitbesteden. Besluit jij na het lezen van dit artikel echter dat jij tijd genoeg hebt zelf je blog te schrijven, dan heb ik hier een aantal adviezen voor je, waarmee je direct aan de slag kunt.

Lees verder >

Zo maak je een succes van je stand op de vakbeurs

Zo maak je een succes van je stand op de vakbeurs

Ik ben plannenmaker. Om elke tekst of iedere gebeurtenis bouw ik een plan, van een jaarstrategie tot de kleinere plannen van een enkel marketingonderdeel. Alleen zo haal jij het allerbeste uit je boodschap of gebeurtenis. Dat geldt ook voor grotere evenementen, zoals de vakbeurs. In dit artikel vertel ik je hoe je succes maakt van je stand op de vakbeurs. Je doet namelijk een grote uitgave voor een event, waaraan je goed verdienen kunt, ook op langere termijn. Je moet alleen weten hoe.

Lees verder >

Er zit omzet in jouw tekst

Er zit omzet in jouw tekst

12 Overtuigende schrijftips voor meer omzet

Wat als jij je woorden zo formuleert, dat je tekst het resultaat oplevert dat jij wenst? Ik ben wars van spierballentaal, schreeuwerige teksten of wij-van-wc-eend-adviseren-wc-eenduitingen. Ik ben wat dat betreft een echte Hollandse. Ik steek graag boven het maaiveld uit, want daar is het uitzicht mooier en beter, maar ik blijf in mijn (en andermans) teksten en marketing graag realistisch. In de loop van de jaren heb ik diverse schrijfvaardigheden opgedaan, die mij helpen doeltreffende tekst te schrijven.

Dus ondanks mijn doe-maar-gewoon-dan-doe-je-al-gek-genoegmentaliteit gebruik ik een aantal overtuigende woorden of formuleringen die helpen om het resultaat te bereiken dat ik wens.

Ik geef je er 12. Er zijn er meer.

Lees verder >

7 Populairste blogs over copywriting en marketing van 2017

7 Populairste blogs over copywriting en marketing van 2017

Dit jaar heb ik meer dan 100 blogposts geschreven en geplaatst, een behoorlijke bibliotheek met informatie over copywriting (het schrijven van verkopende tekst), marketing en contentmarketing. Jij wilt wellicht weten wat de populairste blogs over copywriting en marketing van 2017 zijn op deze website.

Zoek niet verder, want ik heb de populairste blogs van het afgelopen jaar voor je op een rij gezet. Sommige posts zijn vernieuwd en opnieuw geplaatst.

Lees verder >

Dé 3 criteria voor een succesvolle blog

Dé 3 criteria voor een succesvolle blog

Zo maak jij een geweldige blog

Iedereen die doet of begint aan content creatie, wil resultaat zien. Het liefst direct. Als jij een succesvolle blog schrijven en promoten wilt, doe je er goed aan deze 3 criteria te kennen. Zij maken het verschil tussen een goede of een geweldige bedrijfsblog.

Neem je blog serieus als je een geweldige blog schrijven en promoten wilt en behandel het als een business

Het maakt daarbij niet uit of je als ondernemer of als werknemer de content creatie op je neemt.

Ik vertel je hoe jij van je blog een succesverhaal maakt.

Lees verder >

10 SEO-tips voor je linkedinprofiel – zo verbeter jij je vindbaarheid op LinkedIn

10 SEO-tips voor je linkedinprofiel – zo verbeter jij je vindbaarheid op LinkedIn

Hoe goed vinden je potentiële klanten jou op LinkedIn?

Wil jij dat potentiële klanten je buiten jouw bereik ook goed vinden op LinkedIn? Volg dan deze SEO-tips voor je linkedinprofiel.

SEO voor LinkedIn is vergelijkbaar met die van Google. Het platform is echter anders gebouwd en heeft zijn eigen regels, daarom leek het mij handig om je te vertellen op welke punten je let en waar jij je zoektermen (key words) toepast in je profiel.

Lees verder >

Techniek achter je website en hoe die je vindbaarheid in Google beïnvloedt

Techniek achter je website en hoe die je vindbaarheid in Google beïnvloedt

Google is altijd duidelijk in zijn missie: de grootste zoekmachine zijn en blijven en dat houdt in dat hij de beste moet zijn. Hij gaat voor een relevante encyclopedie aan content, waar mensen gemakkelijk precies vinden wat zij zoeken. Daarom blijft Google sleutelen aan hoe de beste informatie boven water komt. Hij beweegt mee met trends en ontwikkelingen. Doet hij dat niet, dan vind jij op termijn nauwelijks meer wat je zoekt. Dat Google zijn algoritme steeds aanpast is misschien vervelend voor bedrijven, maar ook jij wilt dat je website en alle content daarop goed bezocht worden. Door de juiste mensen.

Googles updates gaat verder dan SEO. Ook de techniek achter je website beïnvloedt je vindbaarheid. Ik geef je de belangrijkste zaken die de afgelopen periode veranderden en wat jij moet doen om mee te gaan met deze veranderingen. En je vindbaarheid te verbeteren.

Lees verder >

4 Contentideeën waarmee je boven alles uitsteekt

4 Contentideeën waarmee je boven alles uitsteekt

Content die viral gaat enkel een kwestie van geluk? Dat is een vreemde gedachte! Dat betekent namelijk dat jij niet zou weten waarnaar je doelgroep op zoek is en waar ze écht mee geholpen zijn. Het betekent ook, dat je nauwelijks weet wat er speelt in je branche en weinig te melden hebt.

Natuurlijk komt geluk, of toeval eigenlijk, altijd een beetje om de hoek kijken, maar als ondernemer sta jij aan de knoppen! Die knoppen maken de kans op puur toeval minder klein en de kans op aangestuurd succes groter. En jij bent vast niet graag overgeleverd aan toeval en hebt liever de kennis die nodig is om succesvol te ondernemen.

Succesvolle content is deels een kwestie van de juiste formules van technieken. Je weet dat je een uitstekend stuk content nodig hebt, de juiste kanalen om hem onder de aandacht te brengen en triggers die zorgen dat je lezers klant worden.

Er zijn echter een paar ingrediënten die bevorderen dat je blog viral gaat. Ik heb je al eerder wat over dit onderwerp verteld, maar ik til het nu een tree hoger. Breng je expertise naar een hoger niveau en laat het de wereld weten.

Ik geef je 4 contentideeën, waarmee je boven alles uitsteekt.

Lees verder >

‘Waarom lukt het mij niet mijn eigen teksten te schrijven?’

‘Waarom lukt het mij niet mijn eigen teksten te schrijven?’

‘Ik kan best aardig schrijven, maar… arrrg!’

Een paar keer per jaar krijg ik zo’n telefoontje:
‘Ik ben al een tijdje bezig met het schrijven van teksten voor mijn website, maar ik blijf eraan sleutelen.’
‘Mijn verhaal zit in mijn hoofd, maar ik krijg hem niet geschreven. Ik begin steeds opnieuw, maar het lukt me niet. En ik kan toch best aardig schrijven!’
‘Ik schaam me er best voor. Tenslotte ken ik mijn eigen bedrijf toch het best. Waarom lukt het me niet zelf teksten te schrijven?’

Ik begrijp het wel en leg je uit hoe het komt, dat zelfs vrij bedreven schrijvers vastlopen.

Lees verder >

SEO-truc van de copywriter voor dummy’s

SEO-truc van de copywriter voor dummy’s

De juiste zoektermen vinden in slechts 10 minuten

SEO-schrijvers en -specialisten doen diepgaand onderzoek naar de juiste zoektermen. Vervolgens gaan ze verder dan deze zoektermen integreren in je tekst en achter je afbeeldingen en webpagina. Er is echter een SEO-truc, die eenvoudig en snel is. En die je zelf kunt toepassen. Hij helpt je al een eind op weg naar een goed vindbare blog of andere webpagina.

Ik leg je de SEO-truc uit aan de hand van een voorbeeld.

Lees verder >

‘Herbereken route’ – Waarom je marketing weinig oplevert

‘Herbereken route’ – Waarom je marketing weinig oplevert

‘We doen aan marketing, maar de resultaten blijven achter. Hoe kan dat?’
Je bedrijf heeft een website, een blog en/of  een nieuwsbrief, gebruikt social media en hebt een flyer… maar het haalt niets uit: je marketing levert weinig op. Te weinig prospects en suspects (potentiële klanten, waarmee je direct contact onderhoudt), te weinig of de verkeerde klanten en te weinig omzet.
Waaraan ligt dat? vraag je je af.

Een marketingmachine die niet doet wat hij moet doen frustreert. En met recht! Je stopt er namelijk een hoop tijd en energie in en wanneer al die inspanning de verkoop niet stimuleren, waar doe je het dan voor?! Je hebt wel betere dingen te doen!

Dit zijn de 10 belangrijkste dingen die mis kunnen zijn als je marketing te weinig oplevert.

Lees verder >

Nieuw blogonderzoek: je blog verspreiden – wat werkt?

Nieuw blogonderzoek: je blog verspreiden – wat werkt?

Hoe werken veranderingen in social media en gedrag door in de verspreiding van je blog?

In het blogonderzoek van de afgelopen maanden ging ik de combinatie relevantie en frequentie na. Conclusie: relevantie is even belangrijk als frequentie, maar het is inderdaad de combinatie die het doet. Blog je minimaal 2 x per week en sluit de inhoud aan bij wat je doelgroep zoekt, dan behaal je de beste resultaten. Maar er komt nog een element bij kijken. Eigenlijk zijn het er zelfs 2: vindbaarheid en distributie. Vindbaarheid = SEO + kwaliteit van je blog. Het verspreiden van je blog is een dingetje momenteel. Een die ik in de aankomende maanden bestudeer in nieuw blogonderzoek.

Lees verder >

‘We gebruiken de tekst van onze brochure voor de website’

‘We gebruiken de tekst van onze brochure voor de website’

Het verschil tussen schrijven voor een brochure en een website

‘Wij moeten de teksten aanleveren voor de website. Pak de brochure maar. Ik geef je de indeling van de website, dan kopieer jij de teksten uit de brochure. Met hier en daar een aanpassing zijn ze goed genoeg.’
‘Teksten? Oké, dat lukt me denk ik wel.’
‘Als je ze klaar hebt, kijken we er even met zijn tweeën naar. Het moet wel goed. Jij schrijft onze brieven ook. En als ik het geld voor de tekst van onze website uitsparen kan, dan doe ik dat. De webbouwer heeft ze uiterlijk vrijdagochtend nodig. Dan plaatst hij ze op de website.’
‘Dat is over 3 dagen! Dan is het maar goed dat ik de teksten uit de brochure gebruiken kan voor de website.’

Zonder de indruk te willen wekken dat ik schrijf voor eigen parochie, waarschuw ik je graag voor deze manier van marketing.

Lees verder >

Hoe bepaalt Google de kwaliteit van je blog?

Hoe bepaalt Google de kwaliteit van je blog?

Vroeger was het: hoe beter jij je zoektermen integreerde in en achter je blog, des te hoger de ranking ervan. Dat geldt nog steeds, maar Google kijkt tegenwoordig naar meer dan dat. Kwaliteit gaat nu minimaal samen op met SEO. En jij wilt, dat een blog waar jij tijd en inspanning in stopt, uitstekend gevonden wordt. Ik geef je een checklist met zaken waarmee Google de kwaliteit van je blog bepaalt. En daarmee hoe hoog hij hem plaatst in de hits.

Lees verder >

De 3 geheimen van een succesvolle mailing

De 3 geheimen van een succesvolle mailing

Hoe je koude acquisitie opwarmt

Acquisitie plegen: het aan de man brengen van je dienst of product.
Er zijn zoveel manieren om nieuwe klanten binnen te halen en bestaande te houden. Koude acquisitie is er een van. Krijg jij echter al rillingen bij de gedachte eraan? Zorg dan dat de kou er wat af gaat door de ander vast voor te bereiden. Een mailing helpt daarbij en pak je het goed aan, dan verhoog je het slagingspercentage.
De 3 geheimen die ik je geef volg ik in zowel mijn eigen acquisitiebrief als bij de mailing van klanten. Het resultaat: meer dan 30% van de ontvangers zegt ‘ja’ op de vraag om een volgend contact. Zijn de ontvangers al bekend met je bedrijf of vallen ze in de groep mensen die jouw oplossing echt nodig heeft, dan is dat percentage hoger. Hoe dichter jouw bedrijf dus zit bij dat vuur…

Lees verder >

Je webpagina’s updaten of niet?

Je webpagina’s updaten of niet?

‘Wanneer wordt het tijd om onze website te vernieuwen? En hoe bepaal je dat? Waar kijk je naar?’
‘Kijk naar je business en vervolgens per webpagina of hij een update verdient of niet.’
‘Hoe vaak doe je dat?’
‘Zelf update ik eens per jaar de website of enkele webpagina’s van mijn klanten.’
‘Waarom elk jaar?’
‘Omdat jouw bedrijf geen jaar stil staat. Er is altijd wel wat veranderd. Bovendien verandert er van alles in de wereld van de marketing. Om één ding te noemen: Google past zijn algoritme regelmatig aan, waardoor we opnieuw moeten kijken naar de vindbaarheid van de verschillende pagina’s. Bovendien wil je dat je website steeds beter presteert. Dat kost tijd op basis van voortschrijdend inzicht.’
‘Juist. Oké, dat begrijp ik ergens wel. Maar waar kijk je naar?’
‘Ga de volgende zaken na…’

Lees verder >

Hoe helpt naamsbekendheid je bedrijf écht vooruit?

Hoe helpt naamsbekendheid je bedrijf écht vooruit?

naamsbekendheid vergrotenAlle marketeers, copywriters, business- en salescoaches, contentmarketeers en docenten in sales en marketing hebben het erover: je moet je naamsbekendheid vergroten om je bedrijf te laten groeien. Maar… waarom eigenlijk? Wat is naamsbekendheid eigenlijk? En hoe helpt die je bedrijf voorwaarts?

De term is zo breed, dat het verwart. Een paar weken geleden kreeg ik de vraag waarom naamsbekendheid belangrijk is.
‘Staat het voor een goede naam? Heeft het te maken met imago?’

Tijd om daar eens wat uitleg over te geven, dacht ik.

Lees verder >

Social media, geen privéaccount is privé

Social media, geen privéaccount is privé

… ook niet die van je medewerkers

Vandaag was het code rood van 10 tot 15 uur in deze regio. De wind greep urenlang ferm om zich heen en alle gezinsleden moesten in die tijd de weg nog op, terwijl er bomen omgingen en dakplaten wapperden en loslieten in de storm. Thuis schoof een van de bomen van de buren langzaam over het platte dak naar onze achtertuin… We waren overgeleverd aan de elementen. Schade kon ik nauwelijks voorkomen.
Dat is anders wanneer ik met de marketing van mijn bedrijf bezig ben. Ik kijk erg uit wat ik online verspreid. Ook privé. Jaren geleden liep ik tegen een klant aan, die een openbaar bericht op mijn privé-account aangreep om de opdracht halverwege te annuleren. De twee hadden weinig met elkaar te maken en de reden van de klant om te stoppen was een financiële, maar het gebeurde en sindsdien ben ik nóg voorzichtiger.

Lees verder >

Eenvoudig reclamemaken en toch opvallen?

Eenvoudig reclamemaken en toch opvallen?

Ooit een flyer gemaakt en die verspreid onder een groep secuur geselecteerde mensen? Is er vaak doorgeklikt op je Google Adwards advertentie? Of heb je een advertentie of advertorial (een advertentie in de vorm van een artikel) gehad in een (vak)blad? Of een billboard langs de weg? En deed ie niet wat ie moest doen? Misschien is je boodschap onscherp of valt hij te weinig op.

Als je wilt dat mensen bij je aankloppen is het belangrijk dat ze direct worden geprikkeld. Dus als je doet wat iedereen doet, hoe zorg je dan dat mensen jouw boodschap oppikken? Door eenvoudig reclame te maken en daarmee op te vallen.

Maar hoe doe je dat?

Laat me een paar voorbeelden met je delen.

Lees verder >

Facebook verandert zijn algoritme. Wat verandert dat voor je bedrijf?

Facebook verandert zijn algoritme. Wat verandert dat voor je bedrijf?

Het was gisteren overal in de media: Mark Zuckerberg kondigde aan, dat Facebook zijn algoritme weer aanpast. De titel van het mediabericht luidde: ‘Bringing people closer together’ en dat is wat Facebook bereiken wil. De update zorgt, dat het nieuwsoverzicht verandert. Hoewel nog niemand weet, wat de gevolgen precies zijn, kunnen we wel een inschatting maken: persoonlijke berichten van familie en vrienden gaan voor berichten van bedrijven.

Ik lees nu al berichten dat deze update funest gaat zijn voor het berichtenbereik van bedrijven. Misschien ben ik naief, maar ik vind het een voorbarige conclusie. Facebook vertelt namelijk precies wat de reden van deze update is. Die reden geeft jou als ondernemer of marketingafdeling handvatten om mee te werken.

Lees verder >

Storytelling in je marketing: verhalen vertellen doe je zo!

Storytelling in je marketing: verhalen vertellen doe je zo!

In het vorige artikel vertelde ik je al, dat storytelling een prominente plek gaat innemen in je marketing en waarom.

Ik ben gek op verhalen. Ik ga er zelf soms ver in, had lang een homepage die verhalen vertelde. Het werkte: mensen herkenden hun verhaal in de mijne. De tekst was alleen erg lang en rommelig. Met de update van mijn website heb ik mijn homepage veranderd, maar ik vertel nog steeds graag. Een verhaallijn is gemakkelijk te volgen, het moraal ervan wordt beter onthouden en het trekt mensen de boodschap in.

Herkenbaarheid en betrokkenheid vergroten de kans dat mensen uiteindelijk contact opnemen.

Lees verder >

5 W’s en 1 H voor een ijzersterke opbouw van je commerciële tekst

5 W’s en 1 H voor een ijzersterke opbouw van je commerciële tekst

5 W's en 1 H: wat, wie, waarom, waar, wanneer en hoe‘Kun je mij zeggen wat de basis is van een aantrekkelijke, commerciële tekst, Esther?’
Ja, dat kan ik.

Elke wervende tekst kan je benaderen vanuit een andere invalshoek. Je hebt bovendien een scala aan methodes die je mixt: AIDA, storytelling, klantbeleving, klantgericht, enzovoort. En de 5 W’s en 1 H

Lees verder >

Bloggen voor een grote doelgroep, hoe doe je dat?

Bloggen voor een grote doelgroep, hoe doe je dat?

‘Esther, ik blog, maar moet daarmee een grote doelgroep bereiken. En wat voor de een geldt, geldt voor de ander minder of niet. Ik heb het erover gehad met mijn collega’s, maar die weten het ook niet.’
‘Ik snap het. Blijf je in algemeenheden of heb de het gevoel dat je steeds uitzonderingssituaties maakt?’
‘Soms de een, soms de ander. En om niet nog verwarrender over te komen, houd ik het altijd kort.’
‘Terwijl je vaak meer te melden hebt?’
‘Ja, maar ik durf niet. Ik ben bang dat mensen afhaken als iets niet op hun situatie slaat. Nu schrijf jij in je boek dat je voor subdoelgroepen bloggen kunt. Je beschrijft ook wel hoe, maar ik blijf onzeker en bevries steeds meer. Ik vind bloggen voor een grote doelgroep maar lastig zo.’

Lees verder >

Van zendergericht naar klantgericht schrijven: ‘jij’ in plaats van ‘wij’

Van zendergericht naar klantgericht schrijven: ‘jij’ in plaats van ‘wij’

Omdat je doelgroep graag leest over zichzelf

Dit motto heb je vaker van mij gehoord: haal in je marketinguitingen je klant dichtbij. Bij het schrijven van tekst doe je dat door technieken te integreren als storytelling en klantbeleving, maar het begint bij een andere, simpele schrijftechniek, die aansluit bij de koper van nu. Hij is zo eenvoudig, dat het mij verbaast hoeveel bedrijven het nog steeds op de oude manier doen: ‘Wij bieden…’
Deze schrijftechniek heet ‘klantgericht schrijven.’

Lees verder >

De bouwstenen voor een bibliotheek aan relevante content

De bouwstenen voor een bibliotheek aan relevante contentWil je een tent opzetten, dan gebruik je alle spullen en gereedschappen die bij die tent horen. Sla je iets over, dan staat je tent er maar verloren bij. Zonder haringen gaat hij aan de wandel, zonder tentstokken ben je beperkt in wat je kunt doen en zonder doek ben je onbeschermd. En dan heb ik het nog niet over de inrichting: de keuken, het slaapgedeelte en je zitje. Hij is er, maar verliest zijn functie.
Zo is het ook bij content. Bouw aan een bibliotheek met interessante, relevante informatie, die potentiële klanten echt verder helpt. Begin er anders gewoonweg niet aan. Geef ze unieke content, maar houd daarbij de volgende bouwstenen in het achterhoofd…

Lees verder >

Snel een bibliotheek aan content opbouwen

Snel een bibliotheek aan content opbouwen

snel een verzameling aan content opbouwenJe hebt mijn boek gekocht of je bent op een andere manier op het pad gezet van contentmarketing en je besluit eens per week een blog te schrijven. Vandaaruit kijk je wel verder. Goed plan! Het duurt alleen een tijd, voordat je een beetje rouleren kunt. Of doorverwijzen kunt naar andere artikelen. Je wilt sneller laten zien dat jij degene bent waar mensen aankloppen moeten. Snel een bibliotheek aan content opbouwen en nauwelijks drukker zijn, hoe doe je dat?

Lees verder >

Marketingmix: de P van Personality (Persoonlijkheid)

Marketingmix: de P van Personality (Persoonlijkheid)

Marketingmix: de P van Personality (Persoonlijkheid)

Oorspronkelijk zitten er 4 instrumenten in de marketingmix: Product, Price, Place en Promotion. Over de eerste 2 heb ik al eerder geschreven. In de loop van de tijd zijn er meer bij gekomen. Ik vond er 15 in totaal.
Place en Promotion komen later aan bod. Voor nu sla ik ze over, omdat ik een andere naar voren schuiven wil, namelijk Personality, oftewel Persoonlijkheid. Deze bespreek ik nu al, omdat ik hem essentieel vind en hij de invulling van alle andere instrumenten van de marketingmix mede bepaalt.

Ik leg je uit waarom Persoonlijkheid in je marketingmix onmisbaar is naar mijn mening.

Lees verder >

6 Ingrediënten voor content die klanten trekt

6 Ingrediënten voor content die klanten trekt

6 ingrediënten voor knetterende content

Wat heeft knetterende content echt nodig?

Content doet zoveel met je bedrijf. Het aantal klanten groeit, de omzet groeit, het geeft je bedrijf onderscheidingsvermogen, je staat als expert te boek en mensen aan de andere kant van jullie wereld lopen op je toe met een ‘ik wilde altijd al de grote baas/bazin achter X ontmoeten.’
Content is king als je klanten wilt trekken! Je hoort en leest het overal en je weet het nu wel: zonder content ben je als onderneming nergens. Dat klopt, maar het ligt iets genuanceerder. 

Lees verder >

Effectief bloggen in slechts 1 uur per week

Effectief bloggen in slechts 1 uur per week

bloggen in 1 uur per week

2 Manieren om in weinig tijd toch effectieve content te creëren

‘Wij doen niet aan contentmarketing, want daar is geen tijd voor.’
Toch wel 1 uur per week?
‘Bloggen in 1 uur per week? Een blog kost 1 dag, plus de tijd dat hij verspreid wordt.’
Staat contentmarketing nog wat in je kinderschoenen of hebben jullie echt een probleem met tijd, dan heb ik hier 2 manieren voor je om te bloggen in gemiddeld slechts 1 uur per week.

Vraag je echter wel af hoe het komt dat in je organisatie geen tijd is voor belangrijke zaken als content creëren. In mijn ogen kan dat alleen maar als jullie fulltime bezig met klanten. Is dat zo?

Maar voor nu laat ik dat los. Ik leg je 2 manieren voor, die jou helpen in minimale tijd toch aan contentmarketing te doen. Effectief bovendien.

Ga microbloggen

Een microblog is een blog vanaf twittergrootte (140 tekens) tot circa 100 woorden. Deze plaats je meestal niet op je website, maar direct op social media.

De microblog doet hetzelfde als elke andere vorm van contentmarketing en informeert, inspireert, instrueert en/of motiveert. Belangrijk is dat je berichten stuurt, die je doelgroep verder helpen.

Tips

  1. Plaats minimaal 5 microblogs per week op je socialmediakanalen
  2. Een microblog is uitermate geschikt om direct contact te krijgen met je doelgroep. Sluit bij voorbeeld je microblog af met een vraag
  3. Je microblog verdwijnt snel tussen alle andere berichten. Dat voorkom je door een afbeelding te plaatsen bij je bericht
  4. Microblogs over hetzelfde onderwerp voeg je gemakkelijk samen tot een blog. Deze plaats je op je website en deel je opnieuw. Zo heb je gemakkelijk toch een blog per week.

Voorbeeld: Naast mijn dagelijkse blog heb ik een microblog op Facebook.

Blog minder vaak, maar maak hem überrevelant!

Blog je eens per maand, maak hem dan steen- en steengoed! Zorg dat hij zo relevant is voor die groep mensen, die jou echt nodig hebben, dat je blog en masse geliked, gedeeld en becommentarieerd wordt.

Duik diep in een probleem en geef zoveel mogelijk kennis weg. 
‘Gratis?’
Ja.
‘Geven we dan niet teveel weg?’
Niet snel. Een ander doet je namelijk niet zomaar na. En degene die dat wel doet, had enkel nog je stukje informatie of inspiratie nodig. Die had nooit bij je aangeklopt. 

Maar… content gaat verder dan het weggeven van kennis. Ontwikkelingen uit de branche, trends, cijfers, onderzoeken, content van invloedrijke mensen en op basis daarvan bewustwording creëren vallen ook onder content. Informeren van die groep mensen, die jij het allerbeste helpen kunt, gaat verder dan de muren van je bedrijf. Trek het breed, haal er kennis bij vanuit andere hoeken, onderzoek en geef door.

Vertel dingen die bijna niemand weet. Of zaken die maar weinig mensen beseffen.
Hoe meer je weggeeft, des te meer je laat zien wat je bedrijf in huis heeft. Waar jullie voor staan en voor gaan (visie en missie) en waarin jullie je onderscheiden. En hoe beter je toont dat je doelgroep voorop staat.

Binnenkort vernieuw ik mijn blogposts over het creëren van superrelevante content. Die links plaats ik hier zodra het zover is.

Tips

Geef je nieuwe blogpost een groot platform en deel hem vaak:

  1. de eerste dag elk uur, van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat
  2. de dagen erop op verschillende tijden, zo’n 3 x per dag, een week lang
  3. deel hem in alle groepen
  4. vraag de blog te delen
  5. vraag influencers (invloedrijke mensen in julllie vakgebied) wat ze vinden van je blog. Is hun reactie positief, vraag ze dan de reactie onder je blogpost te plaatsen en je blog te delen met hun netwerk
  6. wissel de titel en de boodschap af in je berichten. Licht er elke keer een andere tip of quote uit bij voorbeeld
  7. automatiseer het verspreiden van je blogposts.

Contentmarketing neemt langzaam de rol over van promotie. Zorg dat je vooraan staat als je een gezond bedrijf wenst en jij vrij wilt ondernemen. Bloggen in 1 uur per week moet zo lukken, toch?

 


Andere interessante blogonderwerpen, die jou helpen met de bloei en groei van je bedrijf:

Marketingtrend: Van brandmarketing naar relatiemarketing 
Een superhandig spiekbriefje en bonustip voor elke verkopende tekst 
Waarom zelfs je uitstekend geschreven tekst weinig oplevert 
Wat veel mensen vergeten in de SEO op de website 
De kracht van beeld, zo buit je die uit 

Is contentmarketing toch een brug te ver, maar vind je dat jouw bedrijf er niet langer omheen kan? Of wil je gewoon eens sparren over jullie beste manier om content in te zetten? Wij staan al in de startblokken voor je.

Lees verder >

AIDA in je verkooptekst

AIDA in je verkooptekst

AIDA

AIDA is een oud en zeer effectief marketingbegrip, dat nog altijd gebruikt wordt door elke professionele tekstschrijver en copywriter. De afkorting staat voor Attention, Interest, Desire en Action.
AIDA is een marketingmodel in 4 stappen, in een vaste volgorde. Volg deze stappen en je hebt in de basis een verkopende tekst staan. Er zijn echter 2 aanvullende stappen, die niet iedereen kent. Ze zetten je boodschap extra kracht bij.

Lees verder >

De magie van (tussen)koppen

De magie van (tussen)koppen

de magie van koppen en tussenkkoppen

Kopteksten die impact hebben

Gebruik jij weinig tekst in je online marketing, omdat je denkt dat het anders niet gelezen wordt, maar kun je je informatie eigenlijk onvoldoende kwijt? Of heb je juist lappen tekst, omdat je veel te melden hebt? Ik heb een oplossing om je lezers uit te nodigen je tekst goed door te nemen: aansprekende koppen en tussenkoppen oftewel hoofdtitels, ondertitels en subtitels.

Lees verder >

Contentmarketing, hoe werkt het nu precies en haal je er optimaal voordeel uit?

Contentmarketing, hoe werkt het nu precies en haal je er optimaal voordeel uit?

‘Succesvol zijn met contentmarketing begint met de vraag, hoe werkt het eigenlijk? Hoe zet ik mijn kennis en kunde in om niet zozeer meer, maar de beste klanten aan te trekken?’

Tijdens het kennisevent Experttips, waar mijn boek Contentmarketing met Rendement werd gelanceerd, gaf ik een presentatie waarin ik deze vragen beantwoord.

Lees verder >

Alleen online ondernemen is minder lucratief dan je denkt

Alleen online ondernemen is minder lucratief dan je denkt

Online ondernemen is prettig. Met een paar drukken op de knop bereik je de hele wereld. Iedereen kan je website bezoeken, je socialmediaposts reiken tot ver buiten je directe netwerk als je het goed doet, mensen bereiken je eenvoudig via e-mail en WhatsApp en vergaderen of brainstormen doe je via Skype.

Online marketing maakt ondernemen inderdaad gemakkelijk. Zeker met de groeiende files en de tijdbesparing van het niet hoeven reizen is het aantrekkelijk om 100% vanachter je laptop, tablet en smartphone je marketing in te richten en zaken te doen. En toch werkt het niet.

Lees verder >

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Gastblogger op:

Frankwatching