Bijvoeglijk naamwoord en bijwoord die niets of juist wel toevoegen

Bijvoeglijk naamwoorden en bijwoorden die niets toevoegen. En welke dat wel doen

Een paar weken geleden gaf ik een workshop copywriting aan makelaars. Van tevoren spitte ik een aantal van hun teksten door op uitstekend ingestoken zinnen en verbeterpunten. Tijdens het lezen viel mij iets op. Iets kleins eigenlijk, dat echter impact heeft op hoe de boodschap over komt. Ik kom het vaker tegen en besloot daarom mijn tip uit deze workshop met jou te delen. Ik ga je vertellen hoe je het bijvoeglijk naamwoord (en bijwoord) slim inzet in je verkopende tekst (en je content). Slim ingezet resoneert je boodschap en voegt het toe.

Wat is een bijvoeglijk naamwoord ook alweer? En een bijwoord?

Een bijvoeglijk naamwoord voegt een eigenschap of conditie toe aan het zelfstandig naamwoord dat erachter staat.
‘Een auto die heel oud is’ is ‘een hele oude auto.’ ‘Auto’ is het zelfstandig naamwoord (je kunt er ‘de,’ ‘het’ en/of ‘een’ voor zetten). ‘Oude’ zegt wat over de auto.
Het bijwoord ‘heel’/’hele’ vult hier het bijvoeglijk naamwoord aan. ‘Heel’ zegt wat over het bijvoeglijk naamwoord ‘oud.’ Een bijwoord staat echter ook vaak op zichzelf: ‘Ik hou (heel) veel van je.’

Mijn advies bij het schrijven van promotietekst en andere content: wees zuinig met het strooien met het bijvoeglijk naamwoord. En met dit type bijwoorden. Ik laat je zien waarom. En ik vertel je welke je boodschap juist aanvullen.

Bijvoeglijk naamwoorden die je boodschap afzwakken

‘Loop jij dagelijks aan tegen heel erge moeheid? Heb jij ernstige burn-outklachten? Ik heb een ontzettend goede oplossing voor je.’
Vergelijk dit met
‘Loop jij dagelijks tegen je moeheid aan? Heb jij burn-outklachten? Ik heb een oplossing voor je.’ 
Je ziet dat een bijvoeglijk naamwoord en bijwoord als ‘heel,’ ‘erg’ en ‘ontzettend’ weinig toevoegt. Je gebruikt ze om je boodschap kracht bij te zetten, maar ze hebben eerder de neiging hem juist af te zwakken.

Nou kan de boodschap nóg sterker door de boodschap kracht bij te zetten zonder bijvoeglijk naamwoorden:
‘Heb jij aan het eind van jouw energie altijd nog een stukje dag over? Chronische moeheid valt onder burn-outklachten. Ik heb dé oplossing voor jou.’
Ik besef dat moeheid ook een symptoom is bij andere aandoeningen. Dit is slechts een voorbeeld.

Er is geen verschil tussen ‘ik heb een enorme berg papieren weggewerkt’ of ‘ik heb een berg papieren weggewerkt.’
Ze voegen weinig toe, dus laat dit soort krachttermen achterwege.

Suggestieve bijvoeglijk naamwoorden

Nee, dit voorbeeld komt niet uit mijn workshop, maar plukte ik van het internet:
‘Ligging van deze woning is midden in het gezellige en levendige centrum van … in een luxe kleinschalig appartementencomplex…’
Je vraagt je misschien af wat er mis is aan deze zin.
Nou, je hebt hier te maken met bijvoeglijk naamwoorden die een mening geven. ‘Gezellig,’ ‘heerlijk,’ ‘luxe’ en ‘groot’ of ‘klein’ staan open voor discussie. Wat de een ‘groot’ of ‘gezellig’ vindt, vindt een ander ‘klein’ en ‘veel te druk.’

Hoe je een bijvoeglijk naamwoord dat suggestief is omzeilt? Door het te omschrijven en het concreet te maken. Wat precies maakt het ‘groot’ en ‘gezellig?’
‘Op kleine afstand van het centrum’ wordt ‘Binnen 10 minuten loop je het centrum in.’
‘Een ruime kamer’ is ‘Een kamer van 39 m2.’
‘Een gezellige stadskern’ wordt ‘een stadskern met een keur aan restaurants en cafés, waar terrassen vol zijn zodra de zon schijnt en je struint door steegjes met boetiekjes, cadeaushops en andere snuisterijen.’ 

Voel je het verschil?

Moet je voortaan alle bijvoeglijk naamwoorden (en dit type bijwoorden) achterwege laten? Nee, hoor, lees maar…

Gebruik een bijvoeglijk naamwoord (en bijwoord) die waarde toevoegt

Er zijn genoeg bijvoeglijk naamwoorden die waarde toevoegen. Denk aan ‘authentiek,’ ‘origineel’ en ‘gezond.’ ‘Vrij,’ ‘voordelig’ (vergeleken met…) en ‘schoon.’

Nu jij

Ga eens door je promotieteksten en kijk wat er gebeurt wanneer je bijvoeglijk naamwoorden en bijwoorden die niets toevoegen verwijdert. Wordt je boodschap sterker en lekker leesbaar? Ja, he.

Dit is slechts een van de verzameling aan schrijftechnieken van de copywriter. Vind jij dit al een klus en wil je dat je promotie aanslaat en je verkoop stimuleert? Laat het dan over aan de prof.

 


Andere artikelen, die jouw teksten ijzersterk maken:

Schrijftips waarmee jij zorgt dat je doelgroep je boodschap lezen in plaats van scannen
Vervang jouw ‘maar’ door…
Zet je lezers in de actiemodus door actieve taal
Foutloos werkwoorden vervoegen
10 Gouden schrijfregels die elke professionele copywriter toepast

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: