beste rendement halen uit je blog

Het beste rendement halen uit je blog met een paar hacks

Je blogt en blogt… en blogkt en blokt. En jij blokkeert als hij niet rendeert. Het verschil tussen een blog die goed presteert en een die je vruchteloos van je werk houdt zit ‘m in een paar belangrijke schrijf- en marketingtechnieken. Je hebt gelijk als je denkt, dat je beter stopt met bloggen als het toch niets oplevert. Het is verspilde tijd en moeite. En toch nodig ik je uit door te gaan. Lees dit artikel en ontdek wat deze adviezen teweegbrengen als je ze toepast in je blog.

Het beste rendement halen uit je blog begint met deze hacks. Hoe consequenter en beter jij ze toepast, des te beter het resultaat.

Keywords waarop mensen zoeken

Je blog draait niet om Google. Het beste rendement halen uit je blog is echter een kwestie van technieken combineren, zodat je boodschap bij zoveel mogelijk mensen uit je doelgroep aankomt. Daarin ben je zelf actief. En Google staat klaar om je een handje te helpen. En goed vindbaar zij betekent, dat je de juiste keywords nodig hebt. En deze terug laat komen in je tekst en achter je website op de juiste plaatsen.

Er zijn 4 typen zoekopdrachten:

  • Informatief. Mensen zoeken naar informatie. Ze lopen tegen een probleem aan of willen weten hoe iets werkt.
    Een voorbeeld: vorig jaar kocht ik een andere auto. Het is mijn eerste auto met een flinke computer onder de motorkap. En met een dashboard vol knoppen en dus opties. De papieren handleiding van mijn auto voldoet niet. Ik heb iets meer verstand van auto’s dan de gemiddelde vrouw. Tenminste, auto’s zonder computer. Met deze auto moet ik om elk wissewasje naar de garage. Gedoe, vind ik. Bovendien ben ik daar vaak te druk voor. Ik raadpleeg nu geregeld het internet
  • Navigerend. Je zoekt een website, maar kent de URL niet.
    Voorbeelden: ‘Was het nu .nl, .com of…?’ Of je zoekt het telefoonnummer van je apotheek
  • Onderzoekend. Mensen oriënteren zich online en onderzoeken de mogelijkheden. Of ze volgen een ontwikkeling.
    Voorbeelden: je zoekt onderzoeksresultaten voor je blog. Of je wacht tot de volgende Iphone gelanceerd wordt, omdat jij een van de eersten wilt zijn
  • Koopgeoriënteerd. Mensen hebben de knoop doorgehakt en zoeken gericht naar het product of de dienst die ze willen aanschaffen.
    Een voorbeeld: je hebt een rode jurk nodig voor het feest volgende week. Je hoeft hem enkel nog te vinden en te bestellen.

Long tail keyword

Integreer keywords (zoektermen) die inspelen op een of meer van deze 4 typen zoekopdrachten. Keywords, waarop mensen jouw content zoeken.

Doe onderzoek naar long tail keywords. Dit zijn zoektermen van meer dan 1 woord. Een combinatie van woorden of een korte zin, bij voorbeeld in de vorm van een vraag. Deze helpen je doelgroep jouw blog beter te vinden.

Een voorbeeld van een long tail keyword waarop mensen zoeken

Je bent bijna wekelijks bezig de schimmel uit je badkamer te weren. De ventilatie is slecht en je moet regelmatig de zwarte spikkels van het plafond en in de voegen verwijderen. Je vraagt je af of er geen betere oplossing is.
Op Google kijk je bij voorbeeld naar ‘schimmelwerende middelen badkamer’ of ‘hoe houd ik schimmel uit mijn badkamer.’ ‘Schimmel badkamer’ is daar een korte versie van.
Note: ik heb geen SEO-onderzoek naar gedaan. De voorbeelden zijn uit de losse pols geschreven.

Een nieuwsgierigmakende titel, die zijn belofte nakomt

Vertel in je titel welk probleem je blog oplost.
Doe een belofte en maak je doelgroep extra nieuwsgierig door krachtige, actieve bewoordingen te gebruiken.
Benoem voordelen: de beste, eenvoudigste, goedkope, lekkerste, enzovoort.

Lever echter wel wat je belooft of stelt in je titel. Ik en velen met mij zien steeds meer content voorbijkomen met een misleidende titel. Klik je door, dan word je teleurgesteld.

‘Clickbate headlines’ doen het slecht

Het aantal titels dat je uitnodigt vooral door te klikken, groeit.
‘Hét geheim van succes. Het is zo eenvoudig, je zult versteld staan!’ is er een voorbeeld van.

In eerste instantie lijkt een hoog aantal bezoekers toe te voegen aan het rendement. Het heeft echter geen waarde als je vervolgens niet geeft wat je belooft. Het doet zelfs afbreuk aan je reputatie.
Het is fijn bekend te staan als deskundige in jouw vak, niet als de koning of koningin van gebakken lucht.

Titels die uitnodigen om door te klikken doen het steeds slechter. Mensen tuinen er niet meer in.
Kijk dus uit met woorden als ‘geheim’ en ‘ongelooflijk.’ Of ‘niet te geloven!’
Heb je informatie, waarvan echt bijna niemand weet, noem het dan ‘geheim.’ Gebruik anders gewoon ‘tips,’ ‘regels,’ ‘manieren’ of ‘stappen.’

Wees bovendien zuinig met het gebruik van uitroeptekens. Zonder is vaak juist krachtiger. Het klinkt meer vanzelfsprekend.

Je titel is de eerste indruk. Ook in Google. En is dus een vereiste als je het beste rendement halen wilt uit je blog.

Kom direct tot de kern van je boodschap… en blijf bij die kern

Mensen haken af wanneer wanneer je artikel niet levert wat je belooft in de titel. Én wanneer:

  1. je begint met een lange en langdradige inleiding. Weten mensen na de eerste 2 alinea’s nog niet waarover het gaat, dan klikken ze weg. Kom dus direct to the point en vertel wat je lezers eraan hebben. En heb je hun aandacht, vertel dan na het onderwerp waarom het ertoe doet, welk resultaat ze verwachten kunnen en vervolgens hoe
  2. jouw taalgebruik is te formeel, te stijf of juist te wollig. Ook vakgenoten houden vaak van jip-en-janneketaal, zinnen die goed te volgen zijn en een vlot lezend verhaal:
    – Vermijd suggestieve woorden als ‘heel,’ ‘erg,’ ‘heerlijk,’ ‘groot’ en ‘geweldig.’ Wees concreet. Immers, wat is ‘groot wonen?’ Voor de een is dat een eengezinswoning, omdat hij op kamers woont. Voor de ander een boerderij met 15 ha land
    – Heb jij zinnen met meerdere werkwoorden? Of meerdere werkwoorden achtereen geschreven? Verwijder ze dan zoveel mogelijk, zonder de context geweld aan te doen.
    Voorbeelden: voltooide tijd wordt tegenwoordige tijd: ‘de stof wordt behandeld met’ wordt ‘je behandelt de stof met.’ Je elimineert hulpwerkwoorden ‘zullen’ en ‘kunnen’: ‘voortaan kan de supermarkt ook bezocht worden buiten de gebruikelijke winkeltijden. Vanaf 15 mei a.s. zal de supermarkt ook ‘s nachts geopend zijn’ wordt ‘Vanaf 15 mei aanstaande (voluit geschreven) is de supermarkt ook geopend van 22.00 uur tot 06.00 uur.’ ”s Nachts’ is te weinig concreet en de boodschap kan een stuk korter
    – Merk je dat je veel komma’s gebruikt? Vervang de komma dan eens door een punt of maak er een opsomming van
  3. je afdwaalt van het hoofdonderwerp. Heb je moeite om bij de kern van je boodschap te blijven, vorm je (werk)titel dan om in een vraag
  4. de inhoud niet vlot loopt, omdat je van de hak op de tak vertelt, te veel details meldt die er weinig toe doen of in herhaling vervalt. Of als de inhoud incompleet of te summier en oppervlakkig is. Het beste rendement uit je blog halen valt of staat met de inhoud ervan. Ook als je de rest op orde hebt
  5. je indeling te wensen overlaat: grote blokken tekst, geen subtitels boven de paragrafen, weinig afwisseling zoals een opsomming, weinig witruimte en geen afbeeldingen
  6. de blog geen call to action heeft.

Maak je blog inhoudelijk ijzersterk

Het beste rendement halen uit je blog krijg je uiteindelijk door de ijzersterke inhoud.

Deze technieken zorgen voor een waardevolle blog:

  1. Bewijs wat je claimt. Maak het zichtbaar en social proof. Gebruik onderzoeksresultaten en statistieken van gerenommeerde instellingen, bedrijven en autoriteiten op jouw vakgebied
  2. Ondersteun je blog met beeldmateriaal dat je verhaal aanvult en kracht bijzet
  3. Giet je blog in een andere vorm, zoals een podcast of video en plaats deze mede in je blog. Zo bedien je ook degenen die auditief en/of visueel ingesteld zijn. Ik beken, ik doe dat nog te weinig (wordt aan gewerkt)
  4. Ondersteun je tips met voorbeelden. En vertel waarom het zo werkt
  5. Maak van je tips een stappenplan
  6. Zet in op storytelling, het vertellen van verhalen. Een voorbeeld bij een advies uit je eigen praktijk of een casus die je gebruikt als opzet voor je blog voldoet al.

Middelmatige content trekt dito klanten, áls hij dat al doet. Mensen kiezen steeds meer op basis van goede informatie in plaats van reclame. Wil jij de beste klanten trekken, zorg dan dat je artikelen staan als een huis

Een kei van een call to action

Het accent van het beste rendement halen uit je blog ligt tot nu toe bij het schrijven van je blog. Maar uiteindelijk wil je het resultaat terugzien in je verkoopcijfers.

Een inhoudelijk uitstekende blog, die lekker wegleest, heeft een knetterende afsluiter. Dat kan een conclusie zijn. Of een call to action.

De juiste plaats voor je call to action

Je call to action hoeft echter niet per se aan het einde te staan. Hij kan ‘verstopt’ zitten in je tekst. Bij voorbeeld wanneer je een voorbeeld uit je training aanhaalt. Het is een natuurlijke manier om door te linken naar je training.

Je plaatst je call to action als duidelijke klikbutton of link naar je aanbod, midden in je verhaal en zonder dat hij stoort.
Een voorbeeld: je schrijft over hoe je kleding bepaalt hoe jij als vrouw overkomt tijdens een afspraak. En hoe je dat beïnvloedt. Kleding is ook communicatie namelijk, stel jij. Je hebt een gratis handleiding over dit specifieke onderwerp. Doorverwijzen naar je gratis weggever (incentive) gaat op de natuurlijke manier als je hem vlecht in je verhaal. Duidelijk, niet verstopt.
Een voorbeeld: ‘Sta jij altijd te twijfelen voor je kledingkast? Wil jij zeker weten dat je communiceert wat jij wilt? Deze handleiding geeft je de kneepjes van hoe jij precies vertelt wat jij wenst met je kleding. Van je schoeisel en je halslijn tot je oorbellen. Je schiet nooit meer mis.’

Is een call to action altijd nodig?

Natuurlijk is eindigen met een call to action een van de beste manieren om je blog af te sluiten.
Moet je elk artikel zo afsluiten? Nee. Zeker niet wanneer jij je gratis weggever standaard toont in elk artikel.
Link echter wel door naar andere artikelen. Altijd. Mensen lezen niet automatisch verder, zoals in een boek. Daar sla je automatisch de bladzijde om naar een nieuw hoofdstuk, simpelweg omdat het boek nog niet uit is. Met je blog zit dat anders. Nodig mensen dus uit verder te lezen. En maak hen nieuwsgierig naar je aanbod als het past.

Het beste rendement halen uit je blog – conclusie

Het beste rendement halen uit je blog zit hem in een paar kneepjes. Je begint bij een belofte of resultaat in je titel, een introductie die direct vertelt waar je het over hebben gaat en wat je lezers eraan hebben. En je maakt je belofte waar.
Je indeling zorgt voor een vlot lopend en logisch te volgen verhaal. De tekst leest lekker weg en de inhoud staat als een huis. Met een paar extraatjes maak jij je blog ijzersterk en met je call to action trigger je je lezer meer te doen dan weg te klikken.

Blog jij al een tijdje en wil jij er alles uithalen wat erin zit? Met als eindresultaat groeiende omzetcijfers of een ander hoofddoel? Volg dan de online masterclass Bloggen voor Gevorderden. Er komt een klassikale training aan.

ik wil succesvol bloggen

Besteed jij je blog liever uit aan de prof? Kijk dan wat een voordelig blogabonnement voor jou kan doen.

Daar wil ik meer over weten

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: