alleen online ondernemen

Alleen online ondernemen is minder lucratief dan je denkt

Online ondernemen is prettig. Met een paar drukken op de knop bereik je de hele wereld. Iedereen kan je website bezoeken, je socialmediaposts reiken tot ver buiten je directe netwerk als je het goed doet, mensen bereiken je eenvoudig via e-mail en WhatsApp en vergaderen of brainstormen doe je via Skype.

Online marketing maakt ondernemen inderdaad gemakkelijk. Zeker met de groeiende files en de tijdbesparing van het niet hoeven reizen is het aantrekkelijk om 100% vanachter je laptop, tablet en smartphone je marketing in te richten en zaken te doen. En toch werkt het niet.

De valkuil van alleen online ondernemen

Mensen zijn sociale wezens. We vereenzamen snel wanneer we geen echt contact hebben met de buitenwereld. De wereld van het internet wordt in eerste instantie ervaren als echt, maar op lange termijn merken we de impact als we lange tijd niemand live ontmoeten.

Alleen online marketing, valkuilen uit mijn eigen ervaring

Ik heb het effect van alleen online ondernemen zelf gemerkt. Weinig mensen weten dit of hebben het ooit aan me gemerkt, maar toen ik begon met ondernemen, kampte ik nog met een enorme belangst. Ik was voorheen management assistent en deed alles per e-mail, omdat bij bellen me het zweet uitbrak. Dat werkt natuurlijk niet in zo’n spilfunctie, maar mijn angst deze angst te overwinnen was groter dan mijn wens deze te overwinnen.
Als ondernemer voelde ik me veilig achter mijn laptop. Ik vond het heerlijk dat ik alles online kon doen! Ik deed een beetje aan netwerken, maar besteedde liever mijn tijd aan online marketing.

Schijnveiligheid van alleen online ondernemen

Mijn blog redde mij in die tijd. De artikelen hielpen mij aan klanten. Ik hoefde de deur weinig uit, bellen bleef ik vervangen door e-mail en ik vond het best zo. Soms ging ik een jaartraject aan met een klant en zagen we elkaar dat hele jaar niet. Online ondernemen voelde veilig.

Natuurlijk vertelde het stemmetje in mijn achterhoofd dat het niet goed was. En ik zag het in de praktijk. Ik verloor klanten en dat begreep ik. Er was geen persoonlijk contact en daardoor verliep het traject vaak stroef. Mijn vak vergt regelmatig contact en ik ondermijnde mijn eigen business. Van Vondel txt groeide, maar weinig klanten bleven.

Mijn angst voor bellen moest ik overwinnen. Ik gaf mijzelf de opdracht om mijn mailingen na te bellen en ik stuurde elke week een mailing naar 10 voor mij nieuwe bedrijven. Bij vragen en opmerkingen van klanten die ik normaliter communiceerde per e-mail dwong ik mijzelf nu om de telefoon te pakken. En ik had leuke gesprekken! Mijn angst bleek hardnekkig ondanks dat gegeven, maar ik zette door. Gelukkig ben ik inmiddels zo ver, dat ik het stemmetje in mijn hoofd automatisch het zwijgen opleg en gewoon bel.

Fijn, maar persoonlijk contact gaat verder dan telefoneren. En dat merkte ik toen ik het aantal netwerkbijeenkomsten terugschroefde naar nul. Deelnemen aan klassikale trainingen deed ik mondjesmaat. Begeleiding ging via Skype. Dat werkte toch? Lekker gemakkelijk. Nee, ik heb geen sociale fobie, maar vond mijzelf te druk.

Tot ik zelf klassikale trainingen ging geven. Ik gaf voordat ik startte met Van Vondel txt al les en training en dat deed ik graag. Kennis overdragen zit in mijn bloed.
Bij de eerste blogtraining merkte ik het verschil al. Ik kon meer de diepte in met persoonlijk contact, deelnemers hadden onderling interactie en de energie van gelijkgestemden werkte aanstekelijk. We bereikten zoveel meer dan bij elke online versie, zelfs wanneer die werd aangevuld met coachinggesprekken via Skype. Deelnemers van mijn klassikale trainingen hadden meer commitment en behaalden betere resultaten. En hadden ook na de training soms nog onderling contact.

Mensen kenden mijn kennis, niet Esther van Vondel

Ondertussen zorgden mijn blog en nieuwsbrief nog steeds voor genoeg klanten. Meer kanalen zette ik niet in. Zeker offline niet. En de drukte zorgde dat mijn behoefte om mensen te ontmoeten weg bleef. Online was ik goed bekend. Offline kenden weinig mensen mij echter en dat ging wringen. Mensen doen immers het liefst zaken met mensen die ze (wat) kennen en online ondernemen is te oppervlakkig om de voorwaarde van vertrouwen te scheppen op zo kort mogelijke termijn. Ik miste bovendien de gewone gesprekken.

Ik maakte weer ruimte om te netwerken en lichamelijk aanwezig te zijn bij bijeenkomsten, trainingen bij te wonen en naar mijn businesscoach te gaan. Ik was weer live aanwezig. En ik sprak live af met mijn klanten.

Ja, dat kost tijd, maar het levert ook meer op. Ik ga nooit op pad om te scoren, maar om mensen te ontmoeten en te leren kennen. Mensen zijn interessant, ondervind ik. Ik heb vaak goede gesprekken, juist omdat ik niet bezig ben met nieuwe klanten werven.

De voordelen van offline ondernemen

De redenen om me te verschuilen achter digitaal ondernemen zijn misschien anders dan de jouwe. Ik zie klanten en mensen in mijn netwerk stappen in de valkuil van het gemak van digitale marketing en digitaal ondernemen. Alleen online ondernemen is echter minder veilig dan je denkt. En tijdrovender dan je op het eerste gezicht ervaart. Mensen echt ontmoeten heeft voordelen die online ondernemen niet of slechts gedeeltelijk vervangt:

  1. mensen doen geen zaken met een logo of bedrijfsnaam, maar met de mensen in het bedrijf. Jij en/of je mensen bedienen de klanten en zorgen dat dat hele traject van a tot z voorspoedig verloopt en zij een uitstekende klantervaring hebben
  2. om tot zaken te komen, leren ze je graag eerst kennen. Mensen willen een klik voelen. Online hebben ze al een indruk over je dienst of product en of deze bij hen past. Stap 2 is vertrouwen krijgen. Ja, dat vertrouwen bouw je online ook op, maar het gaat sneller via persoonlijk contact. Persoonlijk contact is bovendien een voorwaarde voor een grote aankoop
  3. mensen zijn sociale wezens, zoals ik al schreef. Ze helpen graag. Een uitzondering daargelaten praten ze bovendien graag over meer dan alleen zaken. En loop je tegen een probleem aan, dan is de drempel lager om een te sparren met iemand die jij kent en vertrouwt en de juiste kennis in huis heeft
  4. zakendoen via persoonlijk contact verloopt vaak sneller dan wanneer je alleen aan online marketing doet en online contact onderhoudt
  5. mensen onthouden jou en je verhaal beter wanneer ze je live spreken. Komt iemand op hun pad, die jouw aanbod of aanpak zoekt, dan denken zij direct aan jou
  6. je loopt de klanten mis die meer offline ondernemen. Veel ondernemers hebben weinig tijd om regelmatig online te zijn en de kanalen af te struinen naar relevante content. Het aantal bedrijven dat alleen offline zakendoet is nog groter dan jij misschien denkt.

Alleen online ondernemen maakt trajecten stroperiger en zakendoen langzamer. Complexer ook.

Offline en online ondernemen in de mix

Offline en online ondernemen gaan goed samen. Ze vullen elkaar aan en versterken elkaar zelfs:

  • ‘Wat leuk je eindelijk eens te ontmoeten. Ik heb je white paper gedownload. Heel waardevol. Sindsdien lees ik je blog elke week.’ Maak jij dit weleens mee? Aan een persoonlijke ontmoeting met iemand die jou al volgt, hoef jij je niet meer voor te stellen. Je kunt je richten op wat die ander doet en krijgt zo snel diepgang in het gesprek. De ander komt daardoor sneller met vakinhoudelijke vragen
  • ‘Ik moet ervandoor, maar ik vond het een interessant gesprek. Dat wil ik een keer voortzetten. Geef me je visitekaartje, dan maken we binnenkort een afspraak. Idee?’ Wat zo’n vervolggesprek oplevert, weet je nooit van tevoren. Maar iemand kennen is waardevol voor jou en je netwerk. En vice versa. Je staat op elkaars netvlies en denkt het eerst aan de ander bij een inhoudelijke vraag of probleem. Je kunt mensen uit je netwerk bovendien eenvoudig doorverwijzen aan elkaar. Het vertrouwen is er dat degene de juiste oplossing heeft
  • ‘Ik heb uw blog voorbij zien komen op LinkedIn en wij hebben een probleem. Kunt u een prijs geven voor…?’
    ‘Ik heb uw e-mail ontvangen. Om te bepalen of en hoe ik u helpen kan en welke investering dat vraagt, heb ik meer informatie nodig. Wanneer kan ik u bellen? Mij komt het uit op…’
    Na een kort telefoongesprek besluit je dat je de ander helpen kan, maar om je hulp op maat te maken, spreek je op korte termijn af bij de ander op kantoor. Bij het gesprek zal de directeur aanwezig zijn op jouw verzoek. Zo verkort en vergemakkelijk je het proces.

Zo zijn er tientallen voorbeelden van kruisbestuiving tussen offline en online ondernemen.

Persoonlijk contact maken met je online netwerk

Als het goed is, bouw je aan een groeiend en waardevol netwerk. De waarde ervan kun je echter een handje helpen.

Kort geleden sprak ik een ondernemer, die elk nieuw linkedincontact een verzoek stuurt om af te spreken. Het liefst persoonlijk, maar bij tijdgebrek of een te grote afstand doet hij dit telefonisch. Het levert hem nieuwe opdrachten uit zijn netwerk en het netwerk daaromheen op. En hij verbindt mensen, die elkaar nodig hebben.

Dát is een waardevol netwerk.

Ik investeer zelf te weinig in mijn eigen online netwerk, vind ik. En ik ga de challenge aan met mijzelf om direct contact te zoeken met de mensen in mijn digitale netwerk. Nu is mijn online netwerk redelijk groot, dus ik hak het in stukjes om te voorkomen dat ik alleen nog maar druk ben met prettige gesprekken voeren.

Doe je mee?

En wat doe jij nog meer om offline en online ondernemen (nog) beter met elkaar te mixen?

 


Andere artikelen, waarmee je een stap vooruit doet:

Reclame maken door verhalen te vertellen
Foutloos werkwoorden vervoegen
Tip voor überrelevante content: tips en instructie geven in 3 stappen 
Blog inspiratietips: zo loop je nooit meer vast
LinkedIn Experience, de meestgemaakte fout waardoor je klanten misloopt

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Reacties (2)

  • Mooi artikel waar ik veel in herken. Voor 2018 staat mijn doel om weer vaker voor de groep te staan. Juist omdat ik als sociaal dier het persoonlijke contact ook mis.
    We hebben elkaar gesproken enkele maanden geleden. Wellicht om dat persoonlijke contact weer eens aan te halen? Goede jaarwisseling alvast!

  • Goedemiddag Bastiaan,

    Je hebt hetzelfde doel als ik! En om dezelfde reden.
    Klopt dat we elkaar gesproken hebben. Ik weet alleen niet meer waar. Ik heb een paar gaten in mijn geheugen opgelopen in de tijd dat ik mijn boek schreef. Sorry…
    Ik ben voor persoonlijk contact, dus een keer afspreken lijkt mij een goed idee.

    Ik wens jou ondertussen een memorabel 2018!

    Fijne dag, Esther

Reacties zijn gesloten.

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Gastblogger op:

Frankwatching