6 ingrediënten voor knetterende content

6 Ingrediënten voor content die klanten trekt

Wat heeft knetterende content echt nodig?

Content doet zoveel met je bedrijf. Het aantal klanten groeit, de omzet groeit, het geeft je bedrijf onderscheidingsvermogen, je staat als expert te boek en mensen aan de andere kant van jullie wereld lopen op je toe met een ‘ik wilde altijd al de grote baas/bazin achter X ontmoeten.’
Content is king als je klanten wilt trekken! Je hoort en leest het overal en je weet het nu wel: zonder content ben je als onderneming nergens. Dat klopt, maar het ligt iets genuanceerder. 

Content mag king zijn, maar een king zonder queen is nergens. En zij hebben prinsjes en prinsesjes nodig om vooruit te komen…

Content staat dus niet op zichzelf en zit in wat jullie online én offline vertellen aan anderen, bij voorkeur jullie doelgroep, maar eigenlijk iedereen.
‘Trek je het nu niet te breed?’ hoor ik je vragen.
Nee, want anderen hebben ook contact met de mensen die jullie oplossing zoeken. Wat jullie vertellen is gericht aan de doelgroep, maar dat hoeft niet altijd rechtstreeks. Het internet verspreidt jullie boodschap snel, maar vlak het onderlinge gesprek niet uit.

Content is dus online én offline en gericht op degenen die jullie oplossing nodig hebben, rechtstreeks en via anderen.

Het zit al in een tip die je geeft in een telefoongesprek, in een twitterbericht, een training die je bedrijf geeft en een mail waarin je vertelt over jullie werkwijze en uitlegt waarom.

Met content wil je uiteindelijk klanten trekken. En content die klanten trekt bevat de volgende 6 ingrediënten.

De ingrediënten 

  1. Bevlogenheid

‘Wat heb je nou echt nodig voor goede content, Es?’ werd mij laatst gevraagd in de pauze van een bijeenkomst.
‘Dat ligt eraan wat jij daaronder verstaat.’
‘Content die klanten trekt.’
‘Ah, dat begint bij bevlogenheid.’
‘Bevlogen schrijven?’
‘Bevlogen zijn over je vak. Als jij tot in je haarwortels doordrongen bent van het feit dat jullie anderen echt helpen met jullie fantastische product of dienst, dan vertel je daar graag over. En enthousiast. En enthousiasme werkt aanstekelijk.’

  1. Visie

‘En wat nog meer?’
‘Visie. Breng jullie visie over in je content. Vertel waarom jullie doen wat jullie doen, hoe dat een ander helpt en waarom dat voor jullie belangrijk is.’
‘Maar dan hebben we het over ons. Jij zegt altijd dat je het vooral moet hebben over en tegen je doelgroep.’
‘Dat klopt, maar als je visie deelt, vergroot dat het begrip en dat haalt jullie doelgroep dichterbij. Je trekt er bovendien de klanten mee aan die zich aansluiten bij die visie.’

  1. Bevlogenheid en visie overbrengen

‘Bevlogenheid en je visie, oké. Maar… hoe breng je dat over in de praktijk?’
‘Dat kan overal en in elk onderwerp. Jullie hebben een hoveniersbedrijf. Wat is jullie visie op het buitengebeuren?’
‘Het klimaat verandert. Mensen zullen steeds meer buiten leven. De tuin wordt meer en meer een verlengstuk of zelfs vervanging van je huis. Je ziet het nu al in buitenkeukens en overdekte zitjes met banken en vloerkleden. Dat zal doorzetten, want het wordt warmer en extremer.’
‘En daar spelen jullie op in door…?’
‘… door het te hebben over de tuin als vervanging voor je huis. Het hele jaar door. Buiten zijn is gezonder voor de mens. De buitenlucht, de weersveranderingen, het zonlicht en meer beweging. Het geeft je een vakantiegevoel het hele jaar door bovendien…’
‘Juist! Daar heb je je visie en bevlogenheid te pakken. Het hele jaar door, he. Kijk goed naar hoe dat eruit ziet.’
‘Het hele jaar door buiten leven, daar kunnen we een boek over schrijven…’
‘Genoeg onderwerpen en invalshoeken dus voor content waarmee je goede klanten trekt.’

  1. Bundelen

‘Content bundelen?’
‘Al die tips, voorbeelden en verhalen deel je op social media. Bundel ze in artikelen en je hebt een blog. Bundel je blogposts en je hebt een boek.’
‘Met mooie foto’s een voorbeelden…’
‘en plattegronden en feestelijke tips!’
‘Zie je, bevlogenheid.’
We lachten.
‘Maar ik ben boekhouder. Hoe doe ik dat dan?’ kwam iemand ertussen.
‘Nou, hoe help jij je klanten het jaar door? En hoe helpen zij zichzelf het beste het jaar door? En hoe helpen zij jou het beste om hun bedrijf het jaar door te helpen?’
‘Die schrijf ik even op.’

‘Wij willen een boek uitgeven, maar we wisten niet goed hoe te beginnen. Jij zegt ‘bundel je blogs.’ Dat klinkt goed, want als ik je zo hoor, sla je twee vliegen in een klap met een blog online en een boek offline, maar wij bloggen nog niet. Pfffff… waar moeten we beginnen?’
‘Bij het verzamelen van tips, voorbeelden en verhalen. Bij het verdelen van die drie dingen in onderwerpen en thema’s. En je hebt een vast tijdstip nodig, afgeblokt in je agenda waarop je je artikelen schrijft en plaatst. Je maakt een blogfunctie op je website, inclusief de mogelijkheid om te reageren en de blog te delen. En je sluit elk artikel af met een uitnodiging aan je lezers uit om iets te doen.’

  1. Koppelen

‘Je bedoelt de call to action?’
‘Precies! Je wilt dat ze meer doen dan alleen lezen immers. Je wilt dat ze je content delen, reageren, meer lezen en uiteindelijk uitkomen bij je aanbod. En contact opnemen.’
‘Klinkt als veel werk.’
‘Als het niets oplevert is het veel werk. Maar door jullie bevlogenheid houden jullie het vol totdat jullie merken dat het klanten oplevert. En dan wordt het een stuk leuker!’
‘De aanhouder wint dus…? Wij hebben wel een probleem. Wij zijn geen schrijvers.’
‘Je hebt geen schrijftalent nodig. Schrijf zoals je vertelt. Of ga vloggen.’
‘En als je daarvoor geen tijd hebt? Of het gelijk goed voor elkaar wilt hebben, dus zonder het geneuzel van leren bloggen door te bloggen… als je begrijpt wat ik bedoel?’
‘Je wilt direct een professionele blog? Die besteed je uit.’
‘Uitbesteden? Wordt het wel onze blog dan?’
Ik knikte.

  1. Je doelgroep verder willen helpen

‘Ik hou niet van schrijven,’ vertelde de boekhouder.
‘Je hoeft niet van schrijven te houden. Bij het creëren van content die klanten trekt heb je maar een ding voor ogen: je moet het leuk en belangrijk vinden je doelgroep verder te helpen. Daar zit je grootste bevlogenheid.’
‘Gratis?’ vroegen ze in koor.
‘Als jullie denken dat je met het delen van jullie adviezen en verhalen alles weggeven, dan zijn jullie niet goed genoeg in jullie werk, maar dat geloof ik niet. Iemand die jullie informatie opvolgt zonder jullie verdere hulp, heeft jullie nooit nodig gehad. Het overgrote gedeelte vindt jullie content inspirerend en kloppen aan, omdat zij willen hebben wat jullie laten zien. Wat jullie doen, doet een ander niet zomaar na.’
‘Geef en je ontvangt dus.’
‘Precies.’

Een inspirerend gesprek

‘Dus jij bundelt straks de tips uit dit gesprek in een blog.’
‘Had je wat aan de tips die ik jullie gaf?’
‘Jazeker.’
‘En denk je dat de tips die ik jullie gaf meer mensen zal helpen?’
‘Ja. Ik denk dat veel ondernemers stoeien met goede content. Jij laat zien dat content al zit in kleine tips en als je die verzamelt wordt het al snel meer.’
‘Dan is het waarschijnlijk een goed idee om van ons gesprek een blog te maken.’
‘Voor knetterende content!’
‘Ja, je hebt ons een goede ideeën gegeven voor ons boek! We kunnen eindelijk aan de slag!’
‘Graag gedaan en succes! Mag ik nog een tip geven?’
Het stel knikte.
‘Betrek je medewerkers erbij. Jullie hoeven het niet alleen te doen. Begin met zijn allen met een benen-op-tafelsessie…’
‘Een brainstormsessie met zijn allen. Ja, in de tuin of in een park. Buiten in elk geval. En met lekker eten en drinken en…’

Content hoeft geen onneembare berg te zijn. Met het verzamelen, overbrengen, bundelen en onderling koppelen van je bevlogenheid en visie in advies, voorbeelden en verhalen ben je er eigenlijk al.

Content die klanten trekt, eenvoudig goed ingezet, doet zoveel met je bedrijf:

  • het aantal klanten groeit
  • de omzet groeit
  • het geeft je bedrijf onderscheidingsvermogen
  • je staat als expert te boek
  • mensen aan de andere kant van jullie wereld lopen op je toe met een ‘ik wilde altijd al de grote baas/bazin achter X ontmoeten!’
    maar bovenal
  • trekken jullie mensen over de verkoopstreep zonder direct te verkopen. Deze mensen kiezen uit zichzelf voor jouw bedrijf en dat maakt de verkoop gemakkelijker. Zij zijn namelijk allang overtuigd van jullie oplossing.

Je hoeft het niet leuk te vinden om te schrijven. Je moet het leuk en belangrijk vinden anderen verder te helpen. Dat zorg dat content goede klanten aantrekt!


Andere interessante blogonderwerpen:

12 zaken die je misloopt zonder blog
Social media, wat moet ik vertellen dan?
Waarom ik 25 jaren geleden geen bedrijf beginnen kon. En jij waarschijnlijk ook niet...
Een klanten wervende website, wat heeft die nodig?
Reclame maken door verhalen te vertellen

In de bloei & groei van jouw onderneming is content king, je aanbod queen en de middelen die je helpen prinsjes en prinsesjes. Ingewikkeld? Wij helpen je graag met elk lid van de koninklijke familie. Of… we helpen je ze in huis te halen.

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: