10 copywriting fouten die je bedrijf de das omdoen

10 Copywritingfouten die je bedrijf de das omdoen

Maak een professioneel uithangbord van je aanbod

Ik weet het, ik val in herhaling wanneer ik schrijf, dat je website het grootste en meest openbare visitekaartje van jouw bedrijf of praktijk is. Al je andere marketingmiddelen verwijzen naar deze plek. Is je website een professioneel uithangbord, dan trek je gemakkelijker goede klanten.
Hoe professioneler, des te serieuzer je wordt genomen en des te minder je hoeft te onderhandelen over je prijs. Vermijd je onderstaande, veelvoorkomende copywritingfouten, dan kom je al een heel eind!

  1. Een goede of een mooie website?

Een mooie website is niet per se een goede website. En ik gok, maar heb het waarschijnlijk bij het rechte eind als ik stel dat jij liever hebt dat mensen afkomen op hoe goed je product of dienst is. Degenen die je website mooi vinden, zijn vaak geen kopers. Klanten komen bovendien af op jouw kennis en kunde en veel minder op hoe mooi je website eruit ziet. Je hebt hen dus te overtuigen op een andere manier dan met een gelikt design.

Het is onderzocht: 90% van je klanten komen af op je tekst.

Ik heb je al eens eerder verteld hoe een converterende website eruit ziet. Een prachtig ontwerp is ondergeschikt, tenzij jij grafisch ontwerper of webdesigner bent.

  1. Een goed product verkoopt zichzelf

‘Ik heb dé oplossing! Hij is innovatief, kostenbesparend, tijdbesparend en…! Mijn oplossing is zo goed, die verkoopt zichzelf!’ Ja, bijna. Ook jouw oplossing heeft een duwtje in de rug nodig.

Jij kent je aanbod. Hoe goed hij het probleem van je doelgroep ook oplost, aan de buitenkant zien potentiële klanten dat niet. En als jij je prachtige aanbod niet aan de grote klok hangt, zijn ze ook niet op de hoogte. Zij missen de boot en worden uiteindelijk, hopelijk, goed geholpen door een ander. Jij mist de boot, want je blijft zitten met je goede oplossing.

Een goed aanbod wordt ondersteund door tekst en eventueel video, die hem verkopen.

  1. Geef jij je klant wat hij nodig heeft of wat hij wenst?

Je klant weet vaak wat hij wil, maar jij hebt de expertise in huis en de afstand die nodig is om een goede keuze te maken en de echte behoefte van je klant in kaart te brengen.

Geef jij wat je klant wil? Of wat hij echt nodig heeft?
Laat in je tekst goed zien welke problemen jouw product of dienst oplost. Dat helpt hem een betere keuze te maken.

  1. De eigenschappen en processen noemen in plaats van de voordelen

Veel ondernemers noemen de eigenschappen van een product, maar daaruit destilleren mensen de voordelen niet. Zij vinden het moeilijk om via een lijst eigenschappen te bepalen of dit is wat ze zoeken.
Hetzelfde geldt voor het beschrijven van je dienstverlening. Mensen vinden het minder belangrijk hoe jij het doet, omdat zij denken in problemen en oplossingen in plaats van processen.

Kauw het je potentiële klanten voor door te schrijven in problemen, oplossingen en hun voordelen, zodat ze deze niet zelf in hoeven vullen.

  1. Niet weten wat klanten zoeken

Ik heb hier al eens eerder een balletje over opgegooid: weet jij precies wat je klanten nodig hebben?

Leg je oor te luister op social media, bij je nieuwsbrief en je blog. Kijk naar wie welke reactie geeft en luister naar de buzz die rondwaart op je socialmediakanalen en bij netwerkbijeenkomsten, trainingen, seminars en dergelijke.

Speel daar vervolgens op je website op in. Een van de beste manieren om in te zoomen op een probleem is het schrijven van een blog.

Is jouw verkoop laag, onderzoek dat dan.

  1. Mensen snel willen overtuigen

Overtuigingen zitten vaak diep geworteld. Wil je mensen op andere gedachten brengen, dan gaat daar tijd overheen. Heel hard roepen helpt niet. Regelmatig speldenprikjes geven wel. En daar heb jij je blog voor.

  1. Je groter voordoen dan je bent

Je product of dienst meer toepassingen en voordelen toebedelen dan de werkelijkheid laat zien. Of dure taal en vakjargon of een ander taalgebruik dan je gewoonlijk in de mond hebt. Het is niet nodig.

Haal die aerdappol uit ju strot en schrijf zoals jij en je klanten praten, over echte dingen. Mensen doen graag zaken met mensen, dus wees jezelf. Niets is zo vervelend als de plank misslaan of door de mand vallen.

  1. Zendergericht schrijven

‘Wij leveren diensten aan onze klanten, waarbij kwaliteit, resultaat en een duurzame relatie hoog in het vaandel staan.’

Deze zin lees ik zo vaak! Sorry, maar hij zegt helemaal niets. Ik ben nog geen klant en ik wil niet lezen over bestaande klanten en kwaliteit en dergelijke. Ik wil weten wat je voor mij kunt betekenen! Of je mijn probleem oplost en of de jouwe de juiste voor mij is. Iedereen roept dat ie kwalitatief werk levert. Laat het maar zien!

‘Wij geven…’ is zendergericht en zegt alles over jou en jouw bedrijf, maar weinig over je klant. Jouw klant wil lezen over zichzelf.

Is je tekst ingestoken vanuit de ‘ik-‘ of ‘wij-vorm,’ dan hoef je misschien maar weinig te veranderen. Vorm eerst ‘ik’/’wij’ maar eens om naar ‘jij’ of ‘u.’ ‘Wij geven’ wordt dan ‘jij krijgt.’ Dat brengt je al een heel eind.

  1. Leuk zijn in plaats van slim

Humor in je marketing is helemaal prima. Ik ben zelfs voor, zij het gepast, dus niet ten koste van iets of iemand en op de juiste tijd en plek.

Wat absoluut werkt is af en toe de draak met jezelf steken, je eigen bloopers laten zien en je kwetsbaar opstellen, alleen… ergens anders dan op je landingspage. Of de homepage. Wel in je blog.

Zorg op alle andere plekken op je website dat je vooral de slimmigheid van jouw oplossing laat zien.

  1. Preken

Voortdurend negatieve verhalen en mensen de les willen lezen overtuigen niet. Hoe harder je schreeuwt, des te meer zijn hun oren sluiten. Ze willen niet horen wat er allemaal fout is en wat ze verkeerd doen.
Zij horen graag hoe ze het goed doen.

Probeer je verhaal dus zoveel mogelijk positief in te steken, zeker op je aanbodpagina en je homepage. Natuurlijk mag je starten met een negatieve ervaring, maar draai deze zo snel mogelijk om naar je oplossing en zijn voordelen… in je blog.

Al met al heb je met een paar eenvoudige manieren je product of dienst goed en professioneel geëtaleerd. Daarin heb je wat restricties, maar ook een aantal prachtige mogelijkheden die met elkaar jouw aanbod perfect uit de verf laten komen.
Ja, je landingspage(s) en homepage zijn salespagina’s en hebben een reclameboodschap nodig. Maar zoals je leest, kan dat zonder jezelf groter te maken dan je bent en zonder te schreeuwen. Daar houden wij Hollanders ook niet van. Af en toe roepen doe je in je blog.

‘Hellup, het lukt mij niet!’

Kom jij enkel tot tekst die je aanbod nauwelijks vertegenwoordigt? Of kun jijzelf aardig schrijven, maar vind je het moeilijk je eigen aanbod goed op het scherm te krijgen? Wij komen deze dingen dagelijks tegen. Copywriting o.t. reclameschrijven (het schrijven van verkopende tekst) is een vak en je hebt wat afstand nodig van je bedrijf om tot de juiste boodschap te komen. Bespreek het met ons. Wij hebben verschillende mogelijkheden, van je tekst uitbesteden tot het zelf goed leren.

Inspelen op aankomende marketingtrends

Dé manier om je product of dienst aan de man te brengen is echter je blog. Met je blog bouw je snel naamsbekendheid op. Mensen kiezen jou graag op je specifieke kennis en kunde en je blog is daar de perfecte etalage voor. Mensen die zelf kiezen zijn bovendien vaak je beste, leukste klanten, die zonder morren betalen voor wat jij voor hen doet.

Je speelt bovendien in op 2 marketingtrends die in 2016 doorzetten: zichtbaarheid en jezelf laten zien. Langs elke visvijver is het dringen geblazen met hengels. Om het juiste hapje te kiezen gaan de vissen af op wat hen het beste hapje lijkt. Maar met zoveel aanbod gissen ze niet graag. Zorg dus dat ze stoppen met zoeken door te laten zien wat jouw hapje inhoudt! En dat doe je onder andere door te bloggen.

Beginnen, volhouden, lezerspubliek opbouwen en klanten trekken met je blog ingewikkeld? Als je weet wat je doet is het een stuk minder moeilijk dan je nu denkt. Wil jij het zelf leren? Dan is dit voor jou.

Besteed jij je blog liever uit aan de prof? Ga dan voor een van onze abonnementen.

Natuurlijk ben je helemaal vrij om te kiezen.

 


Interessante blogonderwerpen waarmee je verder komt:

25 Inspirerende quotes over contentmarketing
Verkopende tekst in 3 vragen
Call to… action!
12 Slimme trucs om meer uit je twitteraccount te halen

 

Tags: ,


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Reacties (5)

  • O o Esther, mooi verhaal zoals altijd, maar waarom die vreselijke spatiefout in de titel?

  • Hallo Hans,

    Ik weet direct welke fout jij bedoelt… Ik ga hier binnenkort een blog over schrijven. Ik heb namelijk te maken met SEO. Ik heb de regels lang omzeild omwille van de juiste spelling, maar ik word daardoor minder goed gevonden. Ik zit dus in de spagaat tussen hoe het hoort en wat goed is voor mijn business. Geen leuke keuze. Het gaat tegen mijn vak in, maar als ik de regels van de zoekmachine niet volg, heeft dat weer andere consequenties.
    Snap je?
    Goed dat jij het direct ziet! Petje af.

    Fijne dag!
    Esther van Vondel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: